Jump to content

Varighet på belgen til seilbåtdrev


"Mathilde"

Recommended Posts

Mange fornuftige råd, men jeg vil ha valgt å skifte dersom en er noe over garantidtiden. En ser kanskje ikke så mye, men det kan være noen mikrosprekker som kan utvikle seg, og holdfastheten i selve gummimaterialet kan bli dårligere, det utsettes også for aldring.

Jeg skiftet selv en belg for mange år siden på en MD11/110, nå er jeg bra motorkyndig, men jeg tror en hendig amatør som leser moteringsanvisningen nøye ikke vil ha noe problem med dette. Husk ikke bruke noen form for gugge/tettningstoff som ikke er anbefalt i monteringsprosedyren. Utskifting av slitte motorlabber er som tidligere nevnt, en klar fordel.

Link to post
Share on other sites

Mange fornuftige råd, men jeg vil ha valgt å skifte dersom en er noe over garantidtiden. En ser kanskje ikke så mye, men det kan være noen mikrosprekker som kan utvikle seg, og holdfastheten i selve gummimaterialet kan bli dårligere, det utsettes også for aldring.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i, og det var ikke min mening å antyde noe annet. Jeg ville bare illustrere at dette er et solid produkt som det ikke er noen grunn til å engste seg for.

Link to post
Share on other sites

Eg bytt belg for to år sidan, og tok vare på den gamle. Fin som ny, skal «aldri» bytta belg meir. Sett litt på spissen er einaste grunn til å bytta belg at båten skal seljast, og at det sikkert drar opp prisen litt om belgen er ny.

 

Dersom nokon vil kjøpa ein pent brukt belg til VP 120-drev er det berre å senda ein IM. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Ja det er ikke overraskende, selv om 30 år kanskje er å dra det litt langt? Men kan du si noe mer om belgens tilstand utover at den holdt tett. Var det antydninger til sprekker i gummien, eller "materialtretthet" , slitasjer etc? (Må nok å vri og bende litt på gummien for å få sjekket dette grundig nok)

Link to post
Share on other sites

En ting man skal være litt obs på er at det etterhvert kan legge seg en del dritt nedi belgen. Hos meg var den metallringen som sitter over belgen rustet litt, og det lå noen ørsmå rustflak nedi belgen. Slike små fremmedelementer kan slite mye på gummien over tid fikk jeg opplyst.

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet har vært stilt her på forumet tidligere, og foreløpig er det ingen som har svart ja.

 

Tydeligvis er 7 års bytteintervall unødvendig hyppig. Jeg har hørt at erfarne volvo-mekanikere mener at man kan doble denne tiden, men at man da må inspisere belgen jevnlig.

 

Jeg lurer på hva som er snittalderen på disse belgene rundt om. Min båt er 9 år gammel og jeg har ingen planer om å bytte ennå. Hva med dere andre?

Link to post
Share on other sites

Min båt er 23 år gammel, jeg har hatt den i ca 14. For 4 år siden ble drevet avmontert på et Volvo verksted. De sa belgen var som ny, så de byttet den ikke ut. Jeg har aldri byttet den tidliger, for alt jeg vet er den fra båten var ny.

Fra innsiden ser den fremdeles ny ut, blank og fin.

Men til året skal den skiftes.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kan forøvrig tilføye at belgen jeg skiftet på min forrige båt (fremgår av mitt innlegg tidligere i tråden, i 2005), var rundt 10-12 år gammel. Da jeg rengjorde den gamle belgen og la den ved siden av den nye, måtte jeg faktisk se to ganger etter at jeg valgte den nyeste før jeg satte den på plass. Jeg følte meg nesten litt snytt og jeg har aldri hatt en sterke følelse av å ha utført en unødvendig jobb!!

 

I ettertid har jeg vridd på gummien og jeg har verken sett tegn til slitasje eller antydning til sprekker.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg overtok en båt fra 1981 med vp110s-drev i fjor. Eieren hadde byttet belg kun én gang, og hadde så dårlig samvittighet at han ikke visste hvilket bein han skullle stå på.

Jeg vet ikke når han byttet, men tipper belgen jeg tok ut i vår var hvertfall 15 år gammel. Den hadde ingen krakkeleringer, men mye "vabbler" i gummien. Det så ut som den hadde reagert kjemisk på et eller annet. Men disse vabblene var bare i overflateskiktet, så jeg tror gummien fortsatt ville tålt en smell.

 

Uansett er det godt å vite at belgen er ny, og en fin mestringsopplevelse for meg som ikke er veldig motorkyndig å klare å gjennomføre byttet.

J

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...