Jump to content

Nord-Koster Nasjonalpark ankring

Uglesett

Recommended Posts

Tønsberg er kåret til årets gjestehavn. Jeg har aldri overnattet i havna og vet lite om hva som gjør havna så spesiell. Jeg har vel ikke funnet en eneste gjestehavn som frister til gjentakelse. Gjestehavner er mer nødhavn for meg.

Hva er det som gjør havna i Tønsberg til en vinner? .... lav pris.... rent badevann.....god plass slik at man slipper båter fortøyd utapå/god kapasitet.... gratis handleplasser....vakter om natta.....mulighet til å velge bort dusj, vaskemaskin, toalett.....strømkontakt til alle...??????

http://www.nrk.no/vestfold/karet-til-_arets-gjestehavn_-1.11516032

Ja det är som du beskriver en helt fantastisk gästhamn

• 1 år senere...

https://baatplassen.no/i/topic/102851-nord-koster-nasjonalpark-ankring/

Da er det bare å minne om at den svenske polisen er på vannet igjen for å håndheve regelverket de ikke helt har oversikt over selv. De ringer kystvakta for å få hjelp når de ikke skjønner kart og regelverk. Vi andre har selvsagt ikke den muligheten og må tolke lover, regler og sjøkart selv. Og tar vi feil får vi 5000 i bot. Tar polisen feil trekker de bare på skuldrene og kaster loss og går.

https://baatplassen.no/i/topic/102851-nord-koster-nasjonalpark-ankring/

Da er det bare å minne om at den svenske polisen er på vannet igjen for å håndheve regelverket de ikke helt har oversikt over selv. De ringer kystvakta for å få hjelp når de ikke skjønner kart og regelverk. Vi andre har selvsagt ikke den muligheten og må tolke lover, regler og sjøkart selv. Og tar vi feil får vi 5000 i bot. Tar polisen feil trekker de bare på skuldrene og kaster loss og går.

Jeg håper du har det hyggeligere når du er på sjøen en det du gir bilde av på forumet. Hvis det er så ille for deg som du beskriver ville jeg solgt båten.

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Lå noen dager i Strømstad for en 14-dagers tid siden. På disse dagene var det e'n båt (seilbåt) som la seg ved brygga med tømmestasjonen. De lå der til overmål i en tre timers tid. Aner ikke hva de dreiv med? Var forøvrig usedvanlig lite båter å se i Strømstad og på Koster i denne uka etter midtsommars. Havnevaktene mente at tullete svanska regler for tømming av toa, promilleregler, ankringsforbud osv. har skremt norrbaggerne fra å komme. Snakket med en båtkompis på telefon mens jeg la der og han hadde hørt at den svenske polisen overvåker farvannet fra lufta for å se om noen slipper ut ting de ikke har lov til. I tillegg måtte man regne med kontroll fra politi og kustbevakning om man hadde avsug i riktig DIN-norm. Hvis ikke vanket det bot.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg håper du har det hyggeligere når du er på sjøen en det du gir bilde av på forumet. Hvis det er så ille for deg som du beskriver ville jeg solgt båten.

selvsagt blir man provosert av disse eplekjekke toll og politi båtene som tøffer seg i skjærgården. Spesielt når de kommer og skal bøtelegge og ikke klare å lese kart.

Nå tør vel ikke hverken politi eller toll kjøre på andre steder enn i åpnet farvann , som er godt merket og de er raskt oppe med pekefingeren til båtfolket. Får bare se det humoristiske i det.

Var det ikke svensk polis du mislikte? Eller er det myndigheter generelt?

Har i grunn ikke noe imot hverken toll, politi, myndigheter, båt eller bryggeeiere bare de klarer å oppføre seg og ikke tror de er guds gave til folket .

Jeg kom sydfra og før Hamburgsund luktet det veldig diesel. Bunnlemmen opp og der står det en stråle fra en klemt skjøt i dieselslangen. Da var det bare å finne første ledige brygge i sundet på styrbord. Volvo penta's servicebrygge. Det var søndag , ingen båter og butikken stengt. Det tar 2 minutter før en ilsken svenske kommer løpande og ropar: Her kan du inte ligga!!! Ser du inte skiltet fortøyning forbjudet.

Nei jeg er blind...men har god luktesans...det lukter diesel ...det lekker. Motvillig får jeg ligge der til skaden er reparert. Det kommer 2 til som gjør oppmerksom på forbjudet. Godt at noen tar ansvar.

Det er noen tilårskommende båtfolk som pusser båtene sine på vp's område. Jeg presenterer problemet og spør høflig om å låne baufil . De skjønner nesten ikke norsk og ingen har baufil og vet ikke om noen som har og fortsetter med sitt. Det er ingen enkel oppgave å fjerne en klemt messingskjøt fra en banjokobling uten nødvendig vektøy. Det tok 2 timer med mye kødding . Folk kom stormende til for å fortelle om forbudet om fortøyning men baufil var det ingen som hadde hørt om.

Er det slik holdninger polisen, tullen, bryggeeiere, befolkning osv har til gjestene sine eller betraktes de ikke som gjester når de kommer i båt?

OK.

Du er gjest i et annet land og klager over at de ikke forstår deg og ditt språk?

Du har ikke med essensiellt verktøy og klager over at du ikke får låne?

Du ytrer deg tydeligvis på en måte slik at selv om du har skade får du ligge på nåde.  Jeg har selv hatt tekniske utfordringer i Sverige og alltid, jeg gjentar alltid blir vi møtt med velvilje. Hvordan du oppfører deg som tilsier at du blir møtt med motvilje forstår jeg ikke.

Kanskje feriere i Norge neste år og se om det blir bedre? :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Og NordKoster er nasjonalpark der oppe i Norvikarna.

På de svenske oppdaterte kartene står det klart, på kartplotteren min er det feil, på papirkartene mine er det feil og på oppslaget på land der, er det feil.  På Gulesider i Norge er det riktig

bilde

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Lå noen dager i Strømstad for en 14-dagers tid siden. På disse dagene var det e'n båt (seilbåt) som la seg ved brygga med tømmestasjonen. De lå der til overmål i en tre timers tid. Aner ikke hva de dreiv med? Var forøvrig usedvanlig lite båter å se i Strømstad og på Koster i denne uka etter midtsommars. Havnevaktene mente at tullete svanska regler for tømming av toa, promilleregler, ankringsforbud osv. har skremt norrbaggerne fra å komme. Snakket med en båtkompis på telefon mens jeg la der og han hadde hørt at den svenske polisen overvåker farvannet fra lufta for å se om noen slipper ut ting de ikke har lov til. I tillegg måtte man regne med kontroll fra politi og kustbevakning om man hadde avsug i riktig DIN-norm. Hvis ikke vanket det bot.

Hvis de ser bæsjen min fra lufta så skal de jaggø få pengene sine :eek:

Forøvrig er det noe som heter at du ikke skal tro alt du hører, og bare halvparten av det du leser.

tror Sibir passer bedre for en ugle !

Sibir har jeg aldri vært , men Sahara flere ganger.

Jeg tror, Gunga Din, at hvis en svensk båteieren hadde strandet med en defekt slangekobling i ei norsk båthavn en søndag i juli hadde noen klart å hoste fram ei baufil. Jeg hadde slange og slangeklemme selv.

Alt båtrelatert var stengt og lukket men klesbutikken litt lengre oppe i veien tror jeg var åpen.

Ser ingen grunn til å hause opp svenskekysten og servicen der.

Noen drar inn Sibir når man går tom for argumenter.

Det finnes knapt en svensk havneby i bohus som kan hjelpe med noen smådeler eller verktøy en søndag i juli. En norsk båteier langt hjemmefra bør ha et arsenal av deler og verktøy.En baufil er ikke å oppdrive på mils avstand.Alt er lukket og låst. Bodene på fortauene som selger jallavarer er åpne alle som en og man kan velge mellom 5 sorter kaffe i kaffeen på hjørnet. Det frister den nye båtgenerasjonen.

Ute i skjærgården ligger polisen med målebånd for mulig å skrive bøter i 10 tusen kroners klassen for å rettferdiggjøre jobbene sine. Når man navigerer inn Herføl-renna kommer tollbåten i 25 knp og legger breisida til og forhøret er igang. Hvor har du vært. Har du noen varer å fortolle..hvem eier båten bla bla bla

Alt er ikke som det var....et sykdomstegn?

Foreslår fortsatt Norge neste år/resten av dette året for din del siden du misliker Sverige såpass :-)

Da får du folk som forstår Norsk, du får folk (ihht eget utsagn) som stiller med verktøy og du får sikkert ligge hvorsomhelst. Du slipper jallavarer og kan koke egen kaffe.

Vinn-vinn høres det ut som.

Hvis alt skulle vært som det var hadde ikke noen av oss hatt båt, men uthulte trær? Sykdomstegn?  neppe

Folkens, kan vi ikke prøve å være venner, slik som vi vanligvis er når vi møtes på sjøen?

Slik jeg tolker TS ba han om råd i sine første poster da han fikk et møte med myndighetene som ikke var optimalt.
Det ene ordet tar det andre, ser den, men noe av de beste jeg opplever med båtlivet er at vi er i samme båt og hjelper
hverandre, noe som ikke skjer for ofte 9-4 ellers..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...