REM Startet 22.Juli.2013 Del på Facebook Startet 22.Juli.2013 Jeg klarte å slå av flere blader på baugtrusteren min i helga. Det var lavvan, og jeg kom litt for nære land ved tillegging. Da jeg kjørte baugtrusteren hørte jeg "bang-kladæsh", og etterpå var lyden med ett en annen og det vibrerte i skroget. Jeg stakk ned og tittet (deilig vann- 23 grader) og som ventet var flere blader knekt tvert av. Hadde vel dratt med meg tang, skjell og småstein vil jeg tro? Er det noen annen måte å få bytta propellblader på enn å løfte på land. Har hørt folk som kjører båten inn på ei sandstrand eller lignende og gjør slike jobber der? Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Det burde gå helt fint. Du trenger ikke stå så grunnt. Bruk er våtdrakt. Det kan bli en riktig så fin arbeidsstilling.med en halvmeter vann under kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Om du har Sleipner med samme opplegg som eg har på SE40 er det ingen problem. Kun en mutter med nylock så dra propell rett av spor. Så det går fint under vann Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 På SE80 går det fint å skifte propeller med båten på vann. 1-1,5 meter dypt og du har en fin arbeidestilling. Ville vell da ha bytta nylocmuttrene, ikke lett å få noe locktite til å funke under vann. Momente på muttrenne tar du bare på feelingen. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mix Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 (redigert) Han har nok SE80/100 propellere så det er nok 2 som må byttes, ellers er prinsippet det samme. Av med sink, 17mm nylock mutter. Propellene kan sitte noe jæ#¤%#. Da surrer jeg noe tau noe runder bak propellen rundt en plank og bruker skroget som mothold, og gir ett rykk. Jeg tar av begge propellere på begge thrusterne annet hvert år for å komme ordentlig til for rengjøring og stoffing. Har aldri byttet mutterne. Men bruker Locktite på bolt til sinkene. Redigert 22.Juli.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Jeg ville vært skeptisk til å kjøre opp på en strand med tanke på at propeller og ror på PH stikker ganske mye dypere enn selve skroget og det er ikke deler man ønsker å utsette for hele vektbelastningen til båten om disse skulle ta nedi. Så sørg iallefall for nok dybde til at disse delene går klar av bunnen. Propellene kan sitte veldig godt fast på akslingen men de kan også komme enkelt av er iallefall min erfaring. Tau og et skikkelig rykk som nevnt lengre opp er en god løsning for å bøte på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.