Jump to content

Bytte propeller i baugtruster, på vannet?


REM

Recommended Posts

Jeg klarte å slå av flere blader på baugtrusteren min i helga. Det var lavvan, og jeg kom litt for nære land ved tillegging. Da jeg kjørte baugtrusteren hørte jeg "bang-kladæsh", og etterpå var lyden med ett en annen og det vibrerte i skroget. Jeg stakk ned og tittet (deilig vann- 23 grader) og som ventet var flere blader knekt tvert av. Hadde vel dratt med meg tang, skjell og småstein vil jeg tro?

 

Er det noen annen måte å få bytta propellblader på enn å løfte på land. Har hørt folk som kjører båten inn på ei sandstrand eller lignende og gjør slike jobber der? Noen som har prøvd?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Han har nok SE80/100 propellere så det er nok 2 som må byttes, ellers er prinsippet det samme.

Av med sink, 17mm nylock mutter.

Propellene kan sitte noe jæ#¤%#. Da surrer jeg noe tau noe runder bak propellen rundt en plank og bruker skroget som mothold, og gir ett rykk.

Jeg tar av begge propellere på begge thrusterne annet hvert år for å komme ordentlig til for rengjøring og stoffing.

Har aldri byttet mutterne. Men bruker Locktite på bolt til sinkene.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært skeptisk til å kjøre opp på en strand med tanke på at propeller og ror på PH stikker ganske mye dypere enn selve skroget og det er ikke deler man ønsker å utsette for hele vektbelastningen til båten om disse skulle ta nedi. Så sørg iallefall for nok dybde til at disse delene går klar av bunnen.

 

Propellene kan sitte veldig godt fast på akslingen men de kan også komme enkelt av er iallefall min erfaring. Tau og et skikkelig rykk som nevnt lengre opp er en god løsning for å bøte på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...