Ketil BA Startet 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2013 Etter en del trøbbel med kjøling, som vi nå har fått orden på så fikk vi en ulyd (rasling) som jeg ikke klarte å lokalisere med en gang. Men fant jo ut at denne kom fra girkassa, det begynte med at når jeg skulle sette spaken i revers så satt den fast, jeg byttet girolje 2 ganger, men fortsatt rasling, men fikk den i revers da, men var litt hard å dra i . Men etter lang tids kjøring så plutselig så går den ikke i revers, spaken går lett i revers, men tar ikke "tak" så motor bare ruser. Noen tips på dette?? Hvordan tar man ut denne girkassa? må båten på land? Kan man overhalle denne selv, eller er den komplisert? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Volvo Penta leverte gjennom årene MD11 med flere forskjellige gearkasser. Både RB - MS2 og MSB, samt seildrev. Siden du snakker om spak, så kan man kanskje gå ut ifra at du har en RB kasse? Den er ikke spesiellt avansert, men krever litt verktøy å få fra hverandre, og litt verktøy å få sammen. Men ingenting du ikke klarer selv om du har litt pågangsmot. Det finnes manualer til denne kassa på internett, det er bare å laste ned, og skrive ut. Det som er problemet med disse, er at det begynner å bli smått med deler til kassene. Lager og pakninger er greit, men koner, og tannhjul er det værre med. Jeg har selv en slik kasse stående på verkstedbenken, der jeg mangler riktig inngående aksel. For å ta ut kassa må du løse propellakselen fra gearflensen, og få den bakover, ta av kjøleslanger, og så er det å få bygget opp/hengt opp motoren, slik at du kan ta bort de bakre motorfestene. Etter det er det noen bolter som skal løses, og dermed kan du løfte kassa fri fra motoren og ta den på land. Forutsatt at du har RB kasse da. Når det gjelder MSB og MS-2 er jeg litt usikker på innfestingen mot motoren, men jeg regner med at det skal la seg gjøre å ta disse av også. Lykke til, og husk statusrapporter. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Ketil BA Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Er ikke veldig kjent med båtmotorer. Men når jeg mener spak så er det en slik som sitter ved rattet med variere ned til kassa oppe på kassa så er det et lite lokk med 4 skruer. I midten av denne sitter det en trekant lignende stålplate med vaier på hver side. Denne plata vrir seg fra venstre til høyre fri er i midtrn. Kassa er ikke veldig stor. En firkantet klump. Da kanskje du vet hva den heter. Men forstod jeg rett at båten kan ligge på vannet. Glemte en ting. . Mener at vann kjølingen går innom den men jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Du har fortsatt to typer å velge mellom. MS (MonoShift) er av jern. MS-2 er av aluminium og har 8gr. vinklet utgang, ribber på utsiden og stort plastlokk på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Som TMe sier, fortsatt er det to muligheter. :) MS og MS-2 er litt mer kompliserte innvendig en RB, men ikke uoverkommelig. Og dessuten er delene letter å få tak. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
vivvi Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Sitter et kon i MS2 kassa som har en tendens til å bli slitt. Dette styrer mekanismen som setter headet den ene eller andre veien, eller fri. Byttet dette på gamlesnekka en gang og betalte rundt 3 lapper for hele jobben inkl deler og mva. VIVVI Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
S/Y Rainbow Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Akkurat dette byttet jeg også på min MS2 kasse og konen i seg selv koster 5.400,- nå ink mva + arbeid så det kom på rett under 10.000,- Vil gå ut fra at de da har reparert konet ditt vivvi, altså at de har "brushet" det opp for å få det til å ta tak igjen. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Ketil BA Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Noen som vet om noen kan Gjøre en slik jobb i Fredrikstad? har forsøkt noen uten hell. Er litt dårlig i ryggen og slik så jeg har litt vanskelig for å kunne Gjøre dette. ? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Dette byttet jeg for en del år tilbake, eksakt 9... Ville forsøkt å ringe Walberg marineservice i Skjeberg om du har mulighet. De kan VP! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Ketil BA Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Takk. Det skal jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.