Jump to content

Turteller - Diesel til UNDER tusenlappen? Hvor?


Walter_S

Recommended Posts

Maks turtall på Sabben min er 1.800 Rpm. Skulle gjerne hatt turteller til den. Biltema har jo en egen turteller for dieselmotorer, som kan kobles til W-uttaket på dynamo'en, for overkommelige 2-hundrelapper, .........

Bilde

.....men skala'en på den går helt til 6.000 Rpm!! (er det virkelig noen dieselmotorer som går med et slikt høyt turtall?) - denne er desverre helt ubrukelig for mitt bruk. :nonod:

 

 

Maritim har en flott serie av VDO turtellere med 1.800 / 3000 / 4000-instrumenter. Hvor 1.800-telleren hadde vært midt i blinken for Sabben min!

 

Bilde

 

Men, med en pris på 1.006,- + frakt blir den for dyr for meg! (Er rimelig blakk for tiden - mens tannlegen min gnir seg i hendene....)

 

Noen som vet om noe rimeligere? Helst på denne siden av 500-lappen....... :rolleyes:

 

Hvis man stikker innom en bilopphøgger og finner noe der - kan man f.eks. måle seg frem til (med et multimeter?) om et slikt instrument virker eller ei? Man får selvfølgelig ikke opp noe turtall på en slik test, men bare for å teste om instrumentet virker eller ikke? Kan man Ohme seg frem på noen måte?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hva med å lage ny skala på instrumentet ved hjelp av tegneprogram på PC ?

<{POST_SNAPBACK}>

Lage ny skala skulle man alltid få til.

 

MEN - hjelper det å lage ny skala? Når nåla på Biltema-instrumentet bare såvidt leer på seg?

Bilde

 

Med 1.000 omdreininger på Sabben vil vel viseren bare bevege seg opp til 1/6-del av skala'en - eller er jeg helt på bærtur nå? :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Lage ny skala skulle man alltid få til.

 

MEN - hjelper det å lage ny skala? Når nåla på Biltema-instrumentet bare såvidt leer på seg?

 

 

Med 1.000 omdreininger på Sabben vil vel viseren bare bevege seg opp til 1/6-del av skala'en - eller er jeg helt på bærtur nå?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Men hvis du dreier instrumentet slik som tankmåler instrument pleier og stå da :wink:

Da får du 0 til venstre og 1000 til høyre

Link to post
Share on other sites

Seatronic og Faria teller, funker bra på Hulda. Fra W-uttak på dynamoen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal ha et 1.800 eller maks 2.000 Rpm-instrument!

Faria har en 3.000 Rpm (for høy / stor skala!!!) teller og koster 1.243,- - det er jo ENDA dyrere enn VDO sin! :headbang:

 

Seatronic har jeg ikke funnet på nettet......

==========================================

Gjentar: "No tengo mucho dinero!!!" :headbang:

........Men, med en pris på 1.006,- + frakt blir den for dyr for meg! (Er rimelig blakk for tiden - mens tannlegen min gnir seg i hendene....)....

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte det med kalibrering. antar at Biltema er for W-uttak. Bør det ikke da la seg gjøre å justere denne slik at man bruker 2/3 av fullt utslag ved 1800 rpm og deretter ny skala. Det er kanskje noen som har prøvet dette tidligere.

 

Ellers kan man også lage en turteller etter "Poseidonmetoden" vha. sykkelspeedometer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en slik Biltema turteller i min båt (med Sabb 2H), og det fungerer helt utmerket. Den er jo gradert med strek for hver 200 rpm, og det er nøyaktig nok for mitt bruk. Du bruker vel ikke hele skalaen på speedometeret i bilen heller?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ikke for å være spydig, men hva i all verden skal du med en turteller på en 10 hk Sabb. Har selv hatt en slik motor i mange år, men har aldri tenkt på behovet for turteller. Er det for at du skal kunne se når turboen slår inn?

 

S/Y Mildrid

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ikke for å være spydig, men hva i all verden skal du med en turteller på en  10 hk Sabb.  Har selv hatt en slik motor i mange år, men har aldri tenkt på behovet for turteller.  Er det for at du skal kunne se når turboen slår inn?

 

S/Y Mildrid

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel det samme som hva skal du med el.toalett når pumpe-toalett fungerer like bra, og hva skal man med voltmeter, når man likevel merker når man er tom for strøm? Jeg for min del har et par ledige hull i instrumentpanelet, og skal fylle ut med turteller og amperemeter. :cool:

Link to post
Share on other sites

....Ikke for å være spydig, men hva i all verden skal du med en turteller på en  10 hk Sabb.

Fordi jeg bryr meg om motoren og vil at den skal ha det maksimalt!! Dessuten vil jeg ha kontroll over det jeg gjør. :o)

 

 

Også er det ikke værre enn å justere Biltematelleren slik at den viser dobbelt turtall av faktisk turtall, så kan du trene hoderegning når du er på tur.

Oi? Fortell, fortell, GeirKS! der ser man hvor nyttig det er å diskutere - man lærer. Trodde i min enfold, at et instrument er et instrument, og vil vise (nøyaktig) det den er beregnet for. Så, det er rom for justeringer / alternative visninger?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dynamoturtellere viser egentlig hastigheten til dynamoen, men den er heldigvis proporsjonal med motorens hastighet så lenge reima ikke slurer. Utvekslingen mellom dynamo og motor varierer veldig fra motorinnstallasjon til motorinnstallasjon, derfor er det en justerskrue bak på instrumentet som tilpasser den aktuelle dynamoens turtall til instrumentet, slik at det viser riktig motorturtall. (Du må ha en eller annen form for turteller å justere mot ved installasjon, f.eks. fra Clas Ohlson. Det er vanlig å låne en slik...)

 

Nå er det sikkert begrensninger på hvor mye det er mulig å korrigere på ett slikt instrument, men at du klarer å få den til å vise 2x virkelig turtall er ikke urealistisk.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik med sånne analoge instrument at den oppgitte nøyaktigheten er ved fullt utslag. Dess lenger ned på skalaen en kommer, jo dårligere blir nøyaktigheten. Å henge på en turteller som har fullt utslag på 6000 vil være å drive ap med den fine SABB'en.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Å henge på en turteller som har fullt utslag på 6000 vil være å drive ap med den fine SABB'en.

Tror ikke det, turtallet på dynamoen vil ligge i det samme området uavhengig av motor-turtallet.

Som Geir skrev vil utvekslingen på Walters dynamo være mye større enn på en motor som går opp til 6000prm.

Mao, vil instrumentet antagelig kunne justeres til fullt utslag, også i Walters installasjon.

 

(Biltema selger den samme strobe-måleren som Ohlson 200kr rimeligere)

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner, det jeg skrev var utfra forslaget om å lage ny skala.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror ikke det er så lett og åpne denne for å lage ny skala, da den har plasthus og presset frontring til å holde glasset. Men nøyaktigheten kommer vel an på hvilket turtall du kalibrerer den etter?? I følge bruksanvisningen så skal den kalibreres på halvparten av motorens max turtall. Tviler på at avviket blir særlig stort innenfor et område på 0-1800 da. Uansett så kan dette umulig ha noe særlig praktisk betydning slik jeg ser det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen som vet om noe rimeligere? Helst på denne siden av 500-lappen....... :rolleyes:

Hvis jeg husker riktig, er denne turtelleren basert på at man skal feste en magnet på den

roterende akslingen. Hvorfor ikke montere 3 magneter med 120 grader mellomrom?

Da vil du ha fullt turtall 1800*3=5400 og med litt hoderegning eller en tabell vil du få

"mere skala å gå på". Jeg tror faktisk det følger med 4 magnter med turtelleren.

 

Det blir jo litt omregning, men når lommeboka er nesten tom, så er den det!

Dette blir jo en rimelig investering.

 

Vær obs på at disse magnetene må festes godt. Det blir litt krefter på dem selv ved 1800 RPM.

Dobbeltsidig tape blir litt dårlig i lengden.

Jeg tror heller ikke at vinkelen mellom dem (120°) er kritisk, så hvis du har 4 skruer el.

så prøv med 3 av dem.

 

Beklager :smash: Jeg snakker om en turteller for Dieselmotorer som jeg kjøpte på biltema for noen

år siden. Den var basert på magneter som du limte til svinghjul eller remskive. Virket helt fint,

så jeg skjønner ikke hvorfor de har kuttet den ut. :confused:

Redigert av kai (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...