Jump to content

Turteller - Diesel til UNDER tusenlappen? Hvor?


Walter_S

Recommended Posts

...... Den var basert på magneter som du limte til svinghjul eller remskive.  Virket helt fint,

så jeg skjønner ikke hvorfor de har kuttet den ut.

Antageligvis på grunn av HFM?

("Hurtig Flyvende Magneter i atmosfæren") ? :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann Walter..... :cheers:

 

 

Du kunne jo prøve å ringe noen som driver med gamle traktorer,der vil jeg tro du kan få tak i noe som skal kunne brukes..

Hadde en traktor på arbeid her for en stund siden(massey ferguson)der gikk turtelleren til 2000rpm,mulig noe slikt kunne tilpasses...

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket Wema instrument? De har instrumenter for maks 4000 o/min og bruker W-uttak.

Det er riktig. Wema sin 4000Rpm-måler koster mellom 500,- og 600,- men poenget er jo at, når jeg først kjøper en turteller, så VIL jeg ha en som viser nogenlunde det som Sabben skal snurre - nemlig opp til 1.800Rpm. Turtelleren bør ikke være større enn f. eks. 3000Rpm. (da går jeg heller og venter til jeg har penger nok til å kjøpe VDO sin 1.800 Rpm-teller)

 

 

...prøve å ringe noen som driver med gamle traktorer.....massey ferguson - der gikk turtelleren til 2000rpm,mulig noe slikt kunne tilpasses...

Godt poeng Frank v - det skal jeg undersøke! :smiley: Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er riktig. Wema sin 4000Rpm-måler koster mellom 500,- og 600,- men poenget er jo at, når jeg først kjøper en turteller, så VIL jeg ha en som viser nogenlunde det som Sabben skal snurre - nemlig opp til 1.800Rpm. Turtelleren bør ikke være større enn f. eks. 3000Rpm.

Så hvorfor sjekker du da ikke Faria? Nå har jeg hatt en stående ved sden av tastauret i flere måneder... Admiralen må ha vært på ett av sine mange uatorisierte ryddetoker... Hulda bruker dette...

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor sjekker du da ikke Faria?

Har sjekket - minste tellern er på 4000 Rpm........ :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann Walter..... :cheers:

Du kunne jo prøve å ringe noen som driver med gamle traktorer,der vil jeg tro du kan få tak i noe som skal kunne brukes..

Hadde en traktor på arbeid her for en stund siden(massey ferguson)der gikk turtelleren til 2000rpm,mulig noe slikt kunne tilpasses...

 

mvh

 

frank v.

<{POST_SNAPBACK}>

Min tidl. svigerfar har en haug med traktorer. Men før i tiden så de sikkert ikke så godt som nå, for på traktoren er jo turtelleren BIIIG :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er/var det ihvertfall på 2G

Nei, ikke på 10-hestern. 2H og 2G har wireuttak. Men, W-uttak på dynamoen er jo mye ryddigere - lettere å legge en tynn ledning enn en stiv wire-strømpe! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter, jeg ville prøvd Biltema-instrumentet.

 

Klarer du ikke å oppnå et akseptabelt utslag er det ikke noe problem å returnere på Biltema.

 

Jeg har laget nye skalaer på slike instrumenter i andre sammenhenger, men akkurat i dette tilfelle kan man vel like godt regne inn en faktor...

Link to post
Share on other sites

Hva med denne da?  2500 rpm / 120 kr.+en haug ekstra instrumenter??

Tror nok at disse instrumentene - i hvert fall turtelleren - egentlig hører hjemme på Teknisk Museum......... :lol:

 

Dessuten så går nok den på direkteoverføring (wire) og ikke på dynamo'ens W-uttak - ser sånn ut i hvertfall.

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter, jeg ville prøvd Biltema-instrumentet. Jeg har laget nye skalaer på slike instrumenter i andre sammenhenger, men akkurat i dette tilfelle kan man vel like godt regne inn en faktor...

 

Vil ha det mest mulig riktig - så faktorversjonen ser jeg bort i fra - hadde det gått an å åpne instrumentet skulle jeg alltids greie å lage ny skala. Men, som du ser av index sitt innlegg,....

Tror ikke det er så lett og åpne denne for å lage ny skala, da den har plasthus og presset frontring til å holde glasset.

<{POST_SNAPBACK}>

.....så er ikke det heller noe alternativ...... :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...