Walter_S Startet 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2005 Maks turtall på Sabben min er 1.800 Rpm. Skulle gjerne hatt turteller til den. Biltema har jo en egen turteller for dieselmotorer, som kan kobles til W-uttaket på dynamo'en, for overkommelige 2-hundrelapper, ......... .....men skala'en på den går helt til 6.000 Rpm!! (er det virkelig noen dieselmotorer som går med et slikt høyt turtall?) - denne er desverre helt ubrukelig for mitt bruk. Maritim har en flott serie av VDO turtellere med 1.800 / 3000 / 4000-instrumenter. Hvor 1.800-telleren hadde vært midt i blinken for Sabben min! Men, med en pris på 1.006,- + frakt blir den for dyr for meg! (Er rimelig blakk for tiden - mens tannlegen min gnir seg i hendene....) Noen som vet om noe rimeligere? Helst på denne siden av 500-lappen....... Hvis man stikker innom en bilopphøgger og finner noe der - kan man f.eks. måle seg frem til (med et multimeter?) om et slikt instrument virker eller ei? Man får selvfølgelig ikke opp noe turtall på en slik test, men bare for å teste om instrumentet virker eller ikke? Kan man Ohme seg frem på noen måte? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Hva med å lage ny skala på instrumentet ved hjelp av tegneprogram på PC ? Hva med Baatdilla's Tiny Tach digitale turteller med innebygget timeteller ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Hva med å lage ny skala på instrumentet ved hjelp av tegneprogram på PC ? <{POST_SNAPBACK}> Lage ny skala skulle man alltid få til. MEN - hjelper det å lage ny skala? Når nåla på Biltema-instrumentet bare såvidt leer på seg? Med 1.000 omdreininger på Sabben vil vel viseren bare bevege seg opp til 1/6-del av skala'en - eller er jeg helt på bærtur nå? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Seatronic og Faria teller, funker bra på Hulda. Fra W-uttak på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Lage ny skala skulle man alltid få til. MEN - hjelper det å lage ny skala? Når nåla på Biltema-instrumentet bare såvidt leer på seg? Med 1.000 omdreininger på Sabben vil vel viseren bare bevege seg opp til 1/6-del av skala'en - eller er jeg helt på bærtur nå? <{POST_SNAPBACK}> Men hvis du dreier instrumentet slik som tankmåler instrument pleier og stå da Da får du 0 til venstre og 1000 til høyre Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 (redigert) Seatronic og Faria teller, funker bra på Hulda. Fra W-uttak på dynamoen. <{POST_SNAPBACK}> Jeg skal ha et 1.800 eller maks 2.000 Rpm-instrument! Faria har en 3.000 Rpm (for høy / stor skala!!!) teller og koster 1.243,- - det er jo ENDA dyrere enn VDO sin! Seatronic har jeg ikke funnet på nettet...... ========================================== Gjentar: "No tengo mucho dinero!!!" ........Men, med en pris på 1.006,- + frakt blir den for dyr for meg! (Er rimelig blakk for tiden - mens tannlegen min gnir seg i hendene....).... <{POST_SNAPBACK}> Redigert 14.Mars.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
enter4u Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Jeg er også på utkikk etter samme utgave som du beskriver. Min FM hadde vel fløyet fandenivold om den hadde kommet over 2000 o/min M.a.o. med W-uttak. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Jeg skal ha et 1.800 eller maks 2.000 Rpm-instrument! Faria har en 3.000 Rpm (for høy / stor skala!!!) teller og koster 1.243,- - det er jo ENDA dyrere enn VDO sin! Seatronic har jeg ikke funnet på nettet...... <{POST_SNAPBACK}> http://www.seatronic.no/ Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 fant et som går til 4000 rmp Koster 550,- http://www.bakken-motor.no/Skattekisten.htm Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Biltema sin kan vel kalibreres med en skrue på baksiden. Nå har jeg ingen formening om hvor stort område den kan kalibreres over. Men for 198kr kan det jo være verdt et forsøk å prøve med en som du lager din egen skala på og kalibrerer inn selv til din skala. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Jeg glemte det med kalibrering. antar at Biltema er for W-uttak. Bør det ikke da la seg gjøre å justere denne slik at man bruker 2/3 av fullt utslag ved 1800 rpm og deretter ny skala. Det er kanskje noen som har prøvet dette tidligere. Ellers kan man også lage en turteller etter "Poseidonmetoden" vha. sykkelspeedometer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Jeg har montert en slik Biltema turteller i min båt (med Sabb 2H), og det fungerer helt utmerket. Den er jo gradert med strek for hver 200 rpm, og det er nøyaktig nok for mitt bruk. Du bruker vel ikke hele skalaen på speedometeret i bilen heller? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
First 31.7 Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Ikke for å være spydig, men hva i all verden skal du med en turteller på en 10 hk Sabb. Har selv hatt en slik motor i mange år, men har aldri tenkt på behovet for turteller. Er det for at du skal kunne se når turboen slår inn? S/Y Mildrid Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Også er det ikke værre enn å justere Biltematelleren slik at den viser dobbelt turtall av faktisk turtall, så kan du trene hoderegning når du er på tur. Geir Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Hei! Ikke for å være spydig, men hva i all verden skal du med en turteller på en 10 hk Sabb. Har selv hatt en slik motor i mange år, men har aldri tenkt på behovet for turteller. Er det for at du skal kunne se når turboen slår inn? S/Y Mildrid <{POST_SNAPBACK}> Det er vel det samme som hva skal du med el.toalett når pumpe-toalett fungerer like bra, og hva skal man med voltmeter, når man likevel merker når man er tom for strøm? Jeg for min del har et par ledige hull i instrumentpanelet, og skal fylle ut med turteller og amperemeter. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 ....Ikke for å være spydig, men hva i all verden skal du med en turteller på en 10 hk Sabb. Fordi jeg bryr meg om motoren og vil at den skal ha det maksimalt!! Dessuten vil jeg ha kontroll over det jeg gjør. :o) Også er det ikke værre enn å justere Biltematelleren slik at den viser dobbelt turtall av faktisk turtall, så kan du trene hoderegning når du er på tur.Oi? Fortell, fortell, GeirKS! der ser man hvor nyttig det er å diskutere - man lærer. Trodde i min enfold, at et instrument er et instrument, og vil vise (nøyaktig) det den er beregnet for. Så, det er rom for justeringer / alternative visninger? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirKS Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Dynamoturtellere viser egentlig hastigheten til dynamoen, men den er heldigvis proporsjonal med motorens hastighet så lenge reima ikke slurer. Utvekslingen mellom dynamo og motor varierer veldig fra motorinnstallasjon til motorinnstallasjon, derfor er det en justerskrue bak på instrumentet som tilpasser den aktuelle dynamoens turtall til instrumentet, slik at det viser riktig motorturtall. (Du må ha en eller annen form for turteller å justere mot ved installasjon, f.eks. fra Clas Ohlson. Det er vanlig å låne en slik...) Nå er det sikkert begrensninger på hvor mye det er mulig å korrigere på ett slikt instrument, men at du klarer å få den til å vise 2x virkelig turtall er ikke urealistisk. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Nå er det slik med sånne analoge instrument at den oppgitte nøyaktigheten er ved fullt utslag. Dess lenger ned på skalaen en kommer, jo dårligere blir nøyaktigheten. Å henge på en turteller som har fullt utslag på 6000 vil være å drive ap med den fine SABB'en. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 (redigert) Å henge på en turteller som har fullt utslag på 6000 vil være å drive ap med den fine SABB'en. Tror ikke det, turtallet på dynamoen vil ligge i det samme området uavhengig av motor-turtallet.Som Geir skrev vil utvekslingen på Walters dynamo være mye større enn på en motor som går opp til 6000prm. Mao, vil instrumentet antagelig kunne justeres til fullt utslag, også i Walters installasjon. (Biltema selger den samme strobe-måleren som Ohlson 200kr rimeligere) Redigert 15.Mars.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 ring rundt til kystlagene og hør om de har en mekanisk giver og instrument til Sabben! Kan hende de har noe vet du Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Jo helt riktig. Det jeg prøvde å ymte var at å bruke skalaen til riktig visning, altså 0-6000 og bruke de første 1800, ville bli noe feil. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Jo helt riktig. Det jeg prøvde å ymte var at å bruke skalaen til riktig visning Skjønner, det jeg skrev var utfra forslaget om å lage ny skala. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Skjønner, det jeg skrev var utfra forslaget om å lage ny skala. <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke det er så lett og åpne denne for å lage ny skala, da den har plasthus og presset frontring til å holde glasset. Men nøyaktigheten kommer vel an på hvilket turtall du kalibrerer den etter?? I følge bruksanvisningen så skal den kalibreres på halvparten av motorens max turtall. Tviler på at avviket blir særlig stort innenfor et område på 0-1800 da. Uansett så kan dette umulig ha noe særlig praktisk betydning slik jeg ser det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 Da gjenstår sykkelspeedometer etter Poseidon-metoden og eller Tiny Tach. Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 15.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2005 (redigert) Noen som vet om noe rimeligere? Helst på denne siden av 500-lappen....... Hvis jeg husker riktig, er denne turtelleren basert på at man skal feste en magnet på den roterende akslingen. Hvorfor ikke montere 3 magneter med 120 grader mellomrom? Da vil du ha fullt turtall 1800*3=5400 og med litt hoderegning eller en tabell vil du få "mere skala å gå på". Jeg tror faktisk det følger med 4 magnter med turtelleren. Det blir jo litt omregning, men når lommeboka er nesten tom, så er den det! Dette blir jo en rimelig investering. Vær obs på at disse magnetene må festes godt. Det blir litt krefter på dem selv ved 1800 RPM. Dobbeltsidig tape blir litt dårlig i lengden. Jeg tror heller ikke at vinkelen mellom dem (120°) er kritisk, så hvis du har 4 skruer el. så prøv med 3 av dem. Beklager Jeg snakker om en turteller for Dieselmotorer som jeg kjøpte på biltema for noen år siden. Den var basert på magneter som du limte til svinghjul eller remskive. Virket helt fint, så jeg skjønner ikke hvorfor de har kuttet den ut. Redigert 15.Mars.2005 av kai (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.