Jump to content

galvanisk korrosjon og krypstrøm i trebåt.


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei igjen.

Det er antageligvis noe strøm som "spiser" treverk i skøyta vår. Når en leser om dette på nett så skal det være relativt enkelt å ordne hvis det ikke er kommet for langt med opptæring av treverk. Vi må "bare" finne strømmen som er på avveie og stoppe denne så kan treverket utbedres. Høres jo greit ut...

Leser også at topolet anlegg er en klar fordel i denne sammenheng. Trodde det kanskje var det vi hadde siden både dynamo og startmotor har + og - pol, men etter at vi (les mannen i huset, ikke meg!) har foretatt diverse målinger så er det 12.5 V også i motoren når hovedstrøm er på. Vi har til og med 12.5 V ved å måle mellom + pol på startmotor og minusen rett i skroget. Det kan vel ikke være normalt :eek:

Kan ikke se noe særlig korrosjon på metall og skroggjennomføringer, men flere plasser er treverk misfarget (rødlig) og har begynt å bli trevlete i ytterkant.

Leser også at dette med krypstrøm og galvanisk korrosjon vanligvis ikke er noe stort problem så lenge en ikke har landstrøm (vi har ikke det.), mens andre mener en trebåt uten strøm og motor likevel er utsatt pga spenning mellom forskjellig metall. Her mener noen at anoder forsterker problemet og at disse kan fjernes.

Har lest i emnebasen vår om dette. Fant også emnet "skøyte smuldret bort" som gir en nifs frysefølelse nedover ryggen.

Hva mener dere om disse tingene? Synes emnet er litt diffust og setter pris på innspill her.

Link to post
Share on other sites

etter at vi (les mannen i huset, ikke meg!) har foretatt diverse målinger så er det 12.5 V også i motoren når hovedstrøm er på.  Vi har til og med 12.5 V ved å måle mellom + pol på startmotor og minusen rett i skroget. Det kan vel ikke være normalt :eek:

Joda, det er helt normalt NÅR HOVEDSTRØMBRYTER ER PÅ. Hvis det fortsatt er spenning på startmotoren når hovedstrømbryteren er AV, så er det koblet feil. Ellers er dete vel bare en måte å finne krypstrømmer på ... skru av alle hovebrytere og måle seg frem til hvor det "lekker" fra.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Finner ikke selve artikkelen igjen, (den sto i Grimstadavisa) men her er det som sto på forumet:

"Kystlaget Terje Vigen i Grimstad kjøpte en eldre fiskeskøyte for noen år siden. Bygget i 1960. Skroget blir beskrevet oppbygd slik: "Under vannlinjen er båten kledd med kobberplater, og helt under båten er det en jernkjøl hvor det har vært festet sinkanoder".

 

Så sent som i 2003 ble kobberplatene tatt av for å sjekke skroget. Alt ble funnet i orden. Høsten 2004 ble det "funnet merkelige strukturer" i bunnbordene innvendig. Det ble påvist lutkrystaller, og mye av treverket i skutebunnen var smuldret opp. Kunne nærmest graves ut med skje.

 

Årsaken skal være strøm på avveie. Dette medførte en kjemisk reaksjon med metallet slik at det ble dannet lut, som igjen spiste opp bindemiddelet i treverket. Resultatet er at store deler av skutebunnen må skiftes ut. Kostnad: etpar hundre tusen kr.

 

Hvordan "strømmen er kommet på avveie", vites foreløpig ikke.

 

Skremmende at dette kan skje så fort."

 

her er en link til en annen artikkel om emnet.

http://home.online.no/~jeppejul/ANODER.html

 

Skøyta er en risørskøyte fra 1924. 36 fot /4.2 m br /1.95 m dbd. Hvilken skøyte har du? Har du hatt den lenge?

 

Til Skipper Worse: godt å høre at det var normalt med strøm i skroget når hvd bryter er på. Vi har foreløpig ikke funnet noe strøm når hvd bryter er av :smiley:

Redigert av Lestl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Skipper Worse: godt å høre at det var normalt med strøm i skroget når hvd bryter er på. Vi har foreløpig ikke funnet noe strøm når hvd bryter er av :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Ahem. Kremt. Worse er svaksynt og kronisk distre og registrerte ikke at du sa at det var strøm mellom pluss og SKROGET. Mulig at det er en naturlig følge av at det er trebåt (fuktinnnhold i treet som leder strøm) men jeg synes IKKE det høres bra ut. Regn med at strøm- og spenningsekspertene snart kommer og oppklarer dette! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skremmende at dette kan skje så fort."

 

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kan jeg love deg !!

 

Båten ligger i dokk rett nedenfor der jeg bor og har vært innom for å kikke.

 

Det går fremover nå, all skansebekledning som skal byttes er revet av, og barbord side er nå ferdig, mens det gjenstår en del arbeid på Styrbord side.

 

Som du anfører, ble alle kobberhud tatt av for litt siden, og intet bemerkelsesverdig funnet da. Jeg har en sterk mistanke om at når denne huden er tatt på igjen, er der blitt en salig sammenblanding av forskjellige metaller. Men selvsagt, det må også være andre feil ute å går her.....

 

Kystlaget, som administrerer denne båten har nå fått engasjert proffer til å ta hånd om det elektriske slik at samme feil unngåes...

 

Skal se til kvelden om jeg kan finne igjen artikkelen fra Grimstad Adressetidende.

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Løfter denne tråden litt.. Jeg har ei gammel skøyte med tæringsproblemer. Har prøvd å lese meg opp litt på emnet men skulle gjerne hatt noen innvendinger.. 

 

Saken er at anodene på roret mitt tæres opp iløpet av ett år. Vi snakker her 3stk 3kg anoder. Det øvre rorbeslaget er av svartstål og sveiset fast til rorakslingsen. Rorakslingen er antakelig i svartstål med rustfri kappe utenpå. Ingen god kombinasjon men det har vært slik i alle år så derfor ser jeg litt bort ifra dette. 

 

Ved litt lesing rundt forbi ser jeg at elektromotorer med støv fra kullbørster fort er en kilde til krypstrøm. Aha... hydraulikkpumpa til autopiloten er jo koblet isammen med rorsylinderen via stålarmering i pressede slanger. Gjorde en måling på 0.3v når jeg jordet i en tilfeldig skipsspiker i garnering og pluss inn til hydraulikkmotoren. Dette var med hovedbryteren avskrudd. Tydeligvis noe på avveie her. 

 

Kan man ved en slik måling gå utifra at dette aksellerer tæringen av anodene på det øvre rorbeslaget? Det elektriske anlegget må selvfølgelig ordnes opp i men det er andre ting som må prioriteres først. 

 

Vurderer å sette bryter på minuspolen i tillegg til plusspolen når båten ikke er i bruk for å se om jeg da til neste år har mindre tæring på anodene? 

 

Ingen landstrøm tilkoblet. 

 

Synspunkter ?? 

 

Link to post
Share on other sites

Poenget er for så vidt ikke spenning (V), men ampere (A). Spenningen på 0,3 V forteller bare at det går en strøm (A). Anoder kan omsettes til strøm (A). Husker ikke hvor mye for de forskjellige materialer. Men 9 kg anoder på et trebåtror er svært mye. Til sammenligning bruker stålbåt Hulda, nå som malingbeskyttelsen er på vei ned, kanskje 0,5 kg/år. Anodene vil naturligvis kverke treverket, slik som beskrevet i linkene til Jonas. Jeg har ikke noe å trekke fra eller tilføye til hva som står der. I tillegg kommer naturligvis lekkasjestrømmer fra øvrig elektrisk anlegg. Å ha av/på-brytere på både pluss og minus er ingen uting. Det blir en sikkerhet om man ikke har fullstendig oversikt over det elektriske anlegget. 

 

Hvordan båten kan forbruke 9 kg anoder/år, har jeg vel ingen god forklaring på. Annet enn at skroget/deler av skroget må ha en plusspolaritet. Det er den eneste grunnen til at anodene skulle gi fra seg elektronene. Anodene er vel sink (Zn) eller Aluminium (Al) og ikke magnesium (Mg)?

Link to post
Share on other sites

Flott å få innvendinger fra deg Hulda. Ser ut til at jeg må gjøre litt flere målinger. Ble litt i hu og hast. Tenker i første omgang å gjøre samme måling som nå men koble ifra polene på batteriet. Har jeg da fortsatt 0.3v skal en vel kunne konkludere med at det faktisk er anoden som produserer strømmen?  Kan altids måle om det går noe A imellom plusspol og polsko når jeg først har det av også. 

 

Anodene som ble sveist på sist gang er aluminium. Var det slippen hadde på lager akkuratt da.. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sitter om bord i Hulda og har ikke info., husker ikke hvor stor drivende spenning anoder gir. Poenget er heller at du måler en potensialforskjell der 'noe' ligger på plussiden og 'noe annet' ligger på minussiden. Derfor må du vite hvor anoden og spiker'n ligger i en spenningsrekke, og se om det er sannsynlig sammemheng. Koble vekk batteriet er første steg.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg omsider fått målt litt igjenn. Det viste seg som Hulda påpekte at det er anodene som lager denne spenningen jeg målte sist. Den var lik med batteriene frakoblet. 

 

Målte deretter hvor mye strøm det gikk ifra batteriene. 

 

Første bilde er målt på startbatteriet, pluss frakoblet og ampermeter satt imellom.  Pluss til forbruksbatteri også frakoblet ved måling.

 

Andre bildet er målt på forbruksbatteriet samme som over med startbatteri frakoblet. Koblet jeg til startbatteriet under måling av forbruksbatteriet gikk verdien ned til tilnærnet null. Etter mitt hode er det da noe som er tikoblet startbatteriet som lager krøll. (?)

 

Samme målinger på både pluss og minus siden. 

 

Så noe strøm er på avveie. Men jeg aner ikke om dette er normale målinger eller om det skal ligge på 0? Det er ingen klokker/radio minne eller lignende som er koblet utenom hovedstrømbryter. 

 

Tyder jeg målingen riktig går det konstant 4milliamper strøm fra batteriet.

 

Håper Hulda eller andre som virkelig har satt seg inn i dette kan komme med noen kommentarer ? ?

20190215_150849.jpg

20190215_151306.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...