tilplan Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Hulda skrev for 3 timer siden: Korrosjonsmessig kan du betrakte 4 mA som tett/åpen kontakt. Man må opp i 30 mA før det er noe å ta hensyn til. Mener å ha lest en eller annen plass at US Coast Guard har en grense på mellom 30- og 50 mA på egne fartøyer. Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss. Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 tilplan skrev 56 minutter siden: Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss. Overhode ikke dumme funderinger. Nå oppfattet jeg det som at @Sleipner93 spurte om lekkasjestrøm fra batteriet =4 mA. Går vi over på korrosjonssiden, vender problemstillingen seg til A/kvadratmeter. Dvs. at anodearealet bør matche overflaten som skal beskyttes. Ofte blir både for mye og for lite feil. Alle skjønner prinsippet om at 200 gram anode ikke er tilstrekkelig for å beskytte en supertanker, eksempelvis. Like ens vil 50 kg anoder på Hulda føre til at malingen forsvinner. Elektrolytisk reaksjon. Lutråte på treskrog. Link to post
Roger jo Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Noen tips her. www.nauticaschizofrenia.no/wp-content/uploads/2013/09/Farlig-strøm-i-båt.doc http://www.jul-nielsen.no/ANODER.html www.delebanken.no/ffr/info-elektrokjemisk-nedbryting-av-treverk.pdf http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2019/02/Strøm-i-trebåt.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sleipner93 Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Jeg er forvirra Hulda. Kan 4mA foråsake denne store tæringen eller kan vi sløyfe den og heller se på at det er den dårlige miksen av metaller som lager krøll her ? Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Sleipner93 skrev 33 minutter siden: Jeg er forvirra Hulda. Kan 4mA foråsake denne store tæringen eller kan vi sløyfe den og heller se på at det er den dårlige miksen av metaller som lager krøll her ? Glem de 4 mA. Jeg setter en femmer på at det er anoder og miks av metaller som er synderen. Link to post
Sleipner93 Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Enkelt og greit , flott! Link to post
aileenll Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Her er en grundig artikkel, som både forklarer problemet, og gir veiledning til hvordan man unngår/ begrenser problemet: http://www.jul-nielsen.no/ANODER.html Aileen ll Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Jepp, det var fjerde gangen det refereres til samme artikkel fra Jeppe i denne tråden. Og det Jeppe skriver er ikke så halvgalt, egentlig ganske spot on. Så det kan ikke gjentas for ofte :-) Link to post
Joerg Becker Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Ja, Jeppe er en av de som virkelig kan trebåt, forresten alt mellom nybygg og redning av noe "prehistoriske", bokstavelig talt. Bare for å understreke dette her. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn