Jump to content

galvanisk korrosjon og krypstrøm i trebåt.


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hulda skrev for 3 timer siden:

Korrosjonsmessig kan du betrakte 4 mA som tett/åpen kontakt. Man må opp i 30 mA før det er noe å ta hensyn til. Mener å ha lest en eller annen plass at US Coast Guard har en grense på mellom 30- og 50 mA på egne fartøyer.

Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss. 

Link to post
tilplan skrev 56 minutter siden:

Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss. 

 

Overhode ikke dumme funderinger. Nå oppfattet jeg det som at @Sleipner93 spurte om lekkasjestrøm fra batteriet =4 mA. Går vi over på korrosjonssiden, vender problemstillingen seg til A/kvadratmeter. Dvs. at anodearealet bør matche overflaten som skal beskyttes. Ofte blir både for mye og for lite feil. Alle skjønner prinsippet om at 200 gram anode ikke er tilstrekkelig for å beskytte en supertanker, eksempelvis. Like ens vil 50 kg anoder på Hulda føre til at malingen forsvinner. Elektrolytisk reaksjon. Lutråte på treskrog.

Link to post
Sleipner93 skrev 33 minutter siden:

Jeg er forvirra Hulda. Kan 4mA foråsake denne store tæringen eller kan vi sløyfe den og heller se på at det er den dårlige miksen av metaller som lager krøll her ? 

 

Glem de 4 mA. Jeg setter en femmer på at det er anoder og miks av metaller som er synderen. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...