Jump to content

galvanisk korrosjon og krypstrøm i trebåt.


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hulda skrev for 3 timer siden:

Korrosjonsmessig kan du betrakte 4 mA som tett/åpen kontakt. Man må opp i 30 mA før det er noe å ta hensyn til. Mener å ha lest en eller annen plass at US Coast Guard har en grense på mellom 30- og 50 mA på egne fartøyer.

Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss. 

Link to post
tilplan skrev 56 minutter siden:

Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss. 

 

Overhode ikke dumme funderinger. Nå oppfattet jeg det som at @Sleipner93 spurte om lekkasjestrøm fra batteriet =4 mA. Går vi over på korrosjonssiden, vender problemstillingen seg til A/kvadratmeter. Dvs. at anodearealet bør matche overflaten som skal beskyttes. Ofte blir både for mye og for lite feil. Alle skjønner prinsippet om at 200 gram anode ikke er tilstrekkelig for å beskytte en supertanker, eksempelvis. Like ens vil 50 kg anoder på Hulda føre til at malingen forsvinner. Elektrolytisk reaksjon. Lutråte på treskrog.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...