Jump to content

Windy 27, hva slags motor(er) har dere?


ElDart

Recommended Posts

Har en Windy 27 fra 1985 med original VP AQAD 40B motor med et 280 DP drev. Denne yter 165 hk og da klarer båten normalt sett en fart på ca 21 knop. (Båten er vel blitt litt tyngre med årene ...) Om jeg skal beholde båten vurderer jeg å gjøre et motorbytte, denne båten tåler jo langt større fart enn det den klarer nå.

 

Jeg har blitt fortalt at det er enkelt å bytte til en 41-motor, da denne passer rett inn. Men dette gir vel kanskje ikke nok økning i hk.

Hva med 42/43-motorene?

Eller skal jeg gå for en nyere i D-serien?

Eller rett og slett gå på et annet merke ...

 

Det må jo bli en avveining på pris, arbeidsomfang og nytte av dette. Imøteser derfor alle kommentarer fra andre som har gjort lignende eller vet noe om hva dette innebærer.

Link to post

Huff.. bensin i en slik båt.. kort rekkevidde mellom tanking tenker jeg da, bortsett fra eksplosjonsfaren men det er vel sjelden noe stort problem om alt er gjort forskriftsmessig.

 

Windy 27 trives godt i fartsområdet 25-35 knop, men 40-45 knop går nok også greit. Men ikke mange har slik motorisering.

Den er Veritas-godkjent for 2 x 225 hk og ble vel i sin tid også levert med doble V8 bensinmotorer (huff).

1 x 165 hk er beskjedent for å si det forsiktig, det passer bedre i en båt med mindre V-bunn-vinkel.

 

KAD43/44/300 er jo også et greit valg om slikt finnes å få tak i.

 

Vet om en med doble KAD42 som gjorde 43 knop men den var jo tung i hekken kan man si (artikkel i Båtmagasinet 2003).

Minste motor jeg anbefaler er 250 hk, som står i min. Greier vel ca 30 knop med rett propell og halv tank eller lite last (460 liters tank), og marsjfart rundt 25 knop som er greit nok.

 

Drømmemotoren som tilfredstiller alle krav til fart, vekt, lydbilde m.m. er Yanmar 8LV-370 V8 diesel men den koster jo en halv mill i Norge naturligvis. Tipper toppfart rundt 38 knop og marsjfart rundt 33.

D6 er vel grei nok men er både lang og tung og dyr (og ikke feilfri?). Motorrommet har jo begrenset lengde.

D4-260/300 er nok også perfekt, sammen med Mercruiser QSD 270/320 f.eks. som er en nyere utgave av den som står i min (den som vanligvis står i min.. nå ligger den i deler hjemme men det er en annen historie).

Det finnes jo budsjettalternativer.. bl.a. FNM 300. Men syns en slik båt fortjener 6 eller 8 sylindre :smiley:

250--265 hk V6 diesel fra Hyundai eller Mercruiser (VAG diesel) finnes jo også.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som mitt innlegg nr 4000 passer det jo godt å legge inn denne snutten av en Windy 27 CC med liten, lett men sprek italiensk 2,4 liters 5-syl FNM 250 hk diesel.

30 knop er absolutt godkjent på denne motoriseringen, ja nesten overraskende bra på en bred, tung båt med relativt dyp V-bunn.

 

 

Gode muligheter for litt avgiftsjuks også.... http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html

 

Drømmen måtte jo bli en dobbelinstallasjon av denne, med enkle driftssikre Bravo 1 X/XR drev. Finnes de med kontrarotasjon tro ?

 

Snakker vi 45 knop på topp, og 38-40 knop marsjfart ? :thumbsup: Og lyden av 10 sylindre... :saint:

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

nå når hk-avgiften er falt bort åpnes det jo nye muligheter for bra motorisering i båter som er konstruert for litt fart... :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 6 måneder senere...

Jeg hadde en Windy 27 CC med AQAD 40B og 280 drev, og klarte å få båten max opp i 25 knop, og marsjfart kanskje på 18-20 knop.

Dette er nok i minste laget for en slik båt, men skal du ha en motor som duger til en slik båt, koster det vel mer enn det båten er verdt i seg selv.

 

Nå har jeg en GH14 med 40HK. Neste år en liten plastsnekke på 19-23 fot, med kanskje GH'n på slep.

 

Begynte i feil ende.

 

Lykke til med ny motor! :smiley:

Link to post

AQAD 40 og 41 er jo bygget på samme grunnmotor, forskjellene er vel topper og stempler, altså 41 og nyere er direkteinnsprøytet. 42 og 43 yter 230 på veiva og 218 på propellene og har kompressor i tillegg, altså ikke mye forskjellig fra 41, er vel noe med pumpen og dysene også hvis jeg ikke husker feil. 44 og 300 som altså har 24 ventilstopper vet jeg sannelig ikke om jeg hadde betalt noe mer for. Uansett trenger du nytt drev og propellere samt transom med hydraulisk trim. Det vil komme til å koste endel så resten av båten bør være temmelig strøken for at det skal være verdt det.

Forøvrig enig i at denne båten passer best med V8 bensinmotor. Billigere, bedre, lukter ikke vondt, støyer mye mindre, lettere å vedlikeholde osv.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Mulig at bensin passet bra i denne båten i "gamle" dager, men nå er det en ny hverdag med sterkere og lettere dieselmotorer uten hk-avgift.

Å drifte en båt på bortimot 4 tonn som har gode langtursegenskaper med en bensinmotor er ikke noe jeg ville anbefale iallefall. Selv om drivstofftanken er stor (og brannfarlig).

Men klart, bruker man båten mest på korte turer/dagsturer har det vel noe for seg.

 

Men når en relativt rimelig 250 hk moderne dieselmotor drar båten opp i ca 30 knop/26-27 knop marsjfart (som egentlig er laveste fart dette skroget trives skikkelig bra i) så bør det være et lett valg for de fleste.

Sammenhengen med båtens øvrige verdi har vel egentlig liten relevans, så sant man skal bruke båten selv og ikke driver i salg og kjøpsbransjen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En må ta med det totale regnestykket når man tenker ny motor i gammel båt. En moderne diesel er rimeligere i drift en en moderne bensin men den er dyrere i innkjøp,dyrere å vedlikeholde,flere vitale deler som kan gå i stykker. Særlig injektorer,Høytrykkspumper. En moderne bensin er billigere i innkjøp,billigere å vedlikeholde, mindre som kan gå i stykker, Man skal bruke båten ekstremt mye før regnestykket går opp nok til en diesel sammenlignet med en ny v8 bensin går opp

Norske båter er best!

Link to post

Jeg byttet motor i min W27 HT i fjor. Tok ut en Steyr 236 fordi jeg opplevde at båten var undermotorisert. Den nye motoren er 300 hk Yanmar 6LP. Bak har jeg Mercruiser 3XR-drev med utveksling 1.83 og ditto XR-propell. Etter en del forsøk for å finne riktig propell sitter nå denne pakken veldig bra. Båten er tung og ikke akkurat lettplanende, så den krever solid dreiemoment. Toppfart i dag er 33 knop (kunne kanskje vunnet en knop eller to på å fjerne alt gammelt bunnstoff). Båten går lett i plan uansett hvor mye jeg har om bord. Marsjer fint mellom 23 og 27 knop. Under dette henger den etter min mening litt for lavt i akterenden. Forbausende mange av disse båtene ble nok levert med for små motorer da de var nye.

Link to post

Omkring 1980 var det ikke så noe særlig utvalg i spreke/lette dieselmotorer med drev, hk-avgiften var innført, og kjøpekraften var vel noe mindre enn i dag.

Så det gjaldt å spare på hestene den gang da... og de som hadde dobbelinstallasjon slet med vekten.

 

Min ble levert ny i 1984 med doble AQAD40B motorer og det er nok for mye motor/vekt i hekken til at opplevelsen blir særlig spenstig, drivstofføkonomisk eller stillegående.

Men direktøren som kjøpte den ville vel ha det slik  :saint: Det er over 1 tonn motorer og drev.

 

http://www.marinfakta.se/wds_cms/pdf/produktblad_aqad30a_aqad40b.pdf

 

Hvilken XR propellstigning endte du på, Ipanema1? Tipper 22" evt. 23" ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

20P passer til 4,2 liter 250 hk med Bravo3 1,81 utveksling og gir 29-30 knop.

Så teorien om at når man øker effekten med 20% må stigningen økes med ca 10% stemmer visst fortsatt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg kikker på en Windy 27 med en Mercrusier cummins 4'2 es 320 hk og Bravo 3 drev, dette er vel kraftigt nok til en Windy 27 regner jeg med. Er det noen av dere som har godt kjenskap til disse motorene. Er det noen kjente feil med motorene. Er de robuste og driftsikkre, lette å skru på osv.

Link to post

Den motoren er ganske perfekt til båten ja, og skal gi en marsjfart på rundt 28-29 knop og toppfart på 33-34 knop.

I utgangspunktet skal disse være relativt robuste og driftssikre. Hvilken årsmodell snakker vi om?

2004-2008 antar jeg, siden den ble erstattet av de hvite common rail QSD-motorene ganske raskt.

Men jo enklere jo bedre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mercruiser 4,2 har ingen kompressor slik som KAD42-KAD300, men har drøyt 15% større sylindervolum isteden.

Motoren stammer i likhet med Volvo sine fra omkring 1980 og er videreutviklet gjennom en mannsalder.

Kjenner ikke til noen spesielle svakheter på en så ny modell som 2008.

I motsetning til Volvo er det ingen ventiljustering, siden det er hydrauliske ventilløftere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva slags svakheter var det på tidligere modeller av disse motorene. Var det kjøleproblemer som jeg har lest at en del andre Mercrusier motorer har. Hvis valget står mellom en Volvo penta og en Mercrusier, begge to rundt samme årsmodell, begge har vært like godt vedlikeholdt og kjørt omtrent like langt. hvilket merke ville du valgt ut i fra kvalitet og driftsikkerhet.

Link to post

Kjøleproblemer må man nok helt tilbake til 80-tallet for å finne, da datidens BMW Marine brukte disse motorene før Mercruiser overtok omkring 1990.

Alle motorfabrikanter har hatt en eller annen svakhet en eller annen gang, hverken Volvo eller Yanmar eller andre er unntatt fra den regelen.

Ut ifra min kjennskap hvis det gjaldt 2008-modeller så ville jeg ha valgt Mercruiser.

I 2008 var vel forøvrig eneste alternativ fra Volvo den 4-sylindrede D4-260/300 i denne effektklassen.

D6-310/350 er jo en sterkere og tyngre motor, som sjeldent er å se i disse båtene. D4/D6 har jo også hatt sine svake øyeblikk opp igjennom årene.

 

KAD43/44 er jo relativt greie motorer, men de er mere kompliserte og krever mere vedlikehold enn Mercruiser, og de har også mindre effekt enn de nyere Mercruiser-motorene.

KAD44/300 har jo hele 24 ventiler som krever sjekk/justering, i tillegg til kompressoren.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei ingen fast aksling på disse. Skroget har såpass dyp V-bunn og det er tilpasset høyere fartsområder enn faste akslinger vanligvis oppnår.

HT-utgaven er vel ikke så vrien å lage en bakvegg på men ellers vil det nok koste en del å få laget noe som ser litt profft og pent ut.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...