ElDart Startet 27.Juli.2013 Del på Facebook Startet 27.Juli.2013 Har en Windy 27 fra 1985 med original VP AQAD 40B motor med et 280 DP drev. Denne yter 165 hk og da klarer båten normalt sett en fart på ca 21 knop. (Båten er vel blitt litt tyngre med årene ...) Om jeg skal beholde båten vurderer jeg å gjøre et motorbytte, denne båten tåler jo langt større fart enn det den klarer nå. Jeg har blitt fortalt at det er enkelt å bytte til en 41-motor, da denne passer rett inn. Men dette gir vel kanskje ikke nok økning i hk. Hva med 42/43-motorene? Eller skal jeg gå for en nyere i D-serien? Eller rett og slett gå på et annet merke ... Det må jo bli en avveining på pris, arbeidsomfang og nytte av dette. Imøteser derfor alle kommentarer fra andre som har gjort lignende eller vet noe om hva dette innebærer. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 I din situasjon hadde jeg gått for en V8 bensin, helt ny. Den er billigere i innkjøp, har garanti og er trolig driftsikker. Men må man bygge om mye for å konvertere fra diesel til bensin tro? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Huff.. bensin i en slik båt.. kort rekkevidde mellom tanking tenker jeg da, bortsett fra eksplosjonsfaren men det er vel sjelden noe stort problem om alt er gjort forskriftsmessig. Windy 27 trives godt i fartsområdet 25-35 knop, men 40-45 knop går nok også greit. Men ikke mange har slik motorisering. Den er Veritas-godkjent for 2 x 225 hk og ble vel i sin tid også levert med doble V8 bensinmotorer (huff). 1 x 165 hk er beskjedent for å si det forsiktig, det passer bedre i en båt med mindre V-bunn-vinkel. KAD43/44/300 er jo også et greit valg om slikt finnes å få tak i. Vet om en med doble KAD42 som gjorde 43 knop men den var jo tung i hekken kan man si (artikkel i Båtmagasinet 2003). Minste motor jeg anbefaler er 250 hk, som står i min. Greier vel ca 30 knop med rett propell og halv tank eller lite last (460 liters tank), og marsjfart rundt 25 knop som er greit nok. Drømmemotoren som tilfredstiller alle krav til fart, vekt, lydbilde m.m. er Yanmar 8LV-370 V8 diesel men den koster jo en halv mill i Norge naturligvis. Tipper toppfart rundt 38 knop og marsjfart rundt 33. D6 er vel grei nok men er både lang og tung og dyr (og ikke feilfri?). Motorrommet har jo begrenset lengde. D4-260/300 er nok også perfekt, sammen med Mercruiser QSD 270/320 f.eks. som er en nyere utgave av den som står i min (den som vanligvis står i min.. nå ligger den i deler hjemme men det er en annen historie). Det finnes jo budsjettalternativer.. bl.a. FNM 300. Men syns en slik båt fortjener 6 eller 8 sylindre 250--265 hk V6 diesel fra Hyundai eller Mercruiser (VAG diesel) finnes jo også. Redigert 27.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øya Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 En kjenning satte inn KAD 300. Såvidt jeg har forstått fungerer det bra. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Som mitt innlegg nr 4000 passer det jo godt å legge inn denne snutten av en Windy 27 CC med liten, lett men sprek italiensk 2,4 liters 5-syl FNM 250 hk diesel. 30 knop er absolutt godkjent på denne motoriseringen, ja nesten overraskende bra på en bred, tung båt med relativt dyp V-bunn. Gode muligheter for litt avgiftsjuks også.... http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html Drømmen måtte jo bli en dobbelinstallasjon av denne, med enkle driftssikre Bravo 1 X/XR drev. Finnes de med kontrarotasjon tro ? Snakker vi 45 knop på topp, og 38-40 knop marsjfart ? Og lyden av 10 sylindre... Redigert 29.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 nå når hk-avgiften er falt bort åpnes det jo nye muligheter for bra motorisering i båter som er konstruert for litt fart... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaptein Fender Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Jeg hadde en Windy 27 CC med AQAD 40B og 280 drev, og klarte å få båten max opp i 25 knop, og marsjfart kanskje på 18-20 knop. Dette er nok i minste laget for en slik båt, men skal du ha en motor som duger til en slik båt, koster det vel mer enn det båten er verdt i seg selv. Nå har jeg en GH14 med 40HK. Neste år en liten plastsnekke på 19-23 fot, med kanskje GH'n på slep. Begynte i feil ende. Lykke til med ny motor! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Heller en ny v8 bensin. En en 15-20 år gammel kad. Nye diesel motorer med commonrail hører ikke hjemme i båt etter mitt syn i tilegg er de minst like brannfarlige som gamle bensinmotorer Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 (redigert) AQAD 40 og 41 er jo bygget på samme grunnmotor, forskjellene er vel topper og stempler, altså 41 og nyere er direkteinnsprøytet. 42 og 43 yter 230 på veiva og 218 på propellene og har kompressor i tillegg, altså ikke mye forskjellig fra 41, er vel noe med pumpen og dysene også hvis jeg ikke husker feil. 44 og 300 som altså har 24 ventilstopper vet jeg sannelig ikke om jeg hadde betalt noe mer for. Uansett trenger du nytt drev og propellere samt transom med hydraulisk trim. Det vil komme til å koste endel så resten av båten bør være temmelig strøken for at det skal være verdt det. Forøvrig enig i at denne båten passer best med V8 bensinmotor. Billigere, bedre, lukter ikke vondt, støyer mye mindre, lettere å vedlikeholde osv. Redigert 12.Mai.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 (redigert) Mulig at bensin passet bra i denne båten i "gamle" dager, men nå er det en ny hverdag med sterkere og lettere dieselmotorer uten hk-avgift. Å drifte en båt på bortimot 4 tonn som har gode langtursegenskaper med en bensinmotor er ikke noe jeg ville anbefale iallefall. Selv om drivstofftanken er stor (og brannfarlig). Men klart, bruker man båten mest på korte turer/dagsturer har det vel noe for seg. Men når en relativt rimelig 250 hk moderne dieselmotor drar båten opp i ca 30 knop/26-27 knop marsjfart (som egentlig er laveste fart dette skroget trives skikkelig bra i) så bør det være et lett valg for de fleste. Sammenhengen med båtens øvrige verdi har vel egentlig liten relevans, så sant man skal bruke båten selv og ikke driver i salg og kjøpsbransjen. Redigert 12.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Draco24styling Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 En må ta med det totale regnestykket når man tenker ny motor i gammel båt. En moderne diesel er rimeligere i drift en en moderne bensin men den er dyrere i innkjøp,dyrere å vedlikeholde,flere vitale deler som kan gå i stykker. Særlig injektorer,Høytrykkspumper. En moderne bensin er billigere i innkjøp,billigere å vedlikeholde, mindre som kan gå i stykker, Man skal bruke båten ekstremt mye før regnestykket går opp nok til en diesel sammenlignet med en ny v8 bensin går opp Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ipanema1 Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Jeg byttet motor i min W27 HT i fjor. Tok ut en Steyr 236 fordi jeg opplevde at båten var undermotorisert. Den nye motoren er 300 hk Yanmar 6LP. Bak har jeg Mercruiser 3XR-drev med utveksling 1.83 og ditto XR-propell. Etter en del forsøk for å finne riktig propell sitter nå denne pakken veldig bra. Båten er tung og ikke akkurat lettplanende, så den krever solid dreiemoment. Toppfart i dag er 33 knop (kunne kanskje vunnet en knop eller to på å fjerne alt gammelt bunnstoff). Båten går lett i plan uansett hvor mye jeg har om bord. Marsjer fint mellom 23 og 27 knop. Under dette henger den etter min mening litt for lavt i akterenden. Forbausende mange av disse båtene ble nok levert med for små motorer da de var nye. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) Omkring 1980 var det ikke så noe særlig utvalg i spreke/lette dieselmotorer med drev, hk-avgiften var innført, og kjøpekraften var vel noe mindre enn i dag. Så det gjaldt å spare på hestene den gang da... og de som hadde dobbelinstallasjon slet med vekten. Min ble levert ny i 1984 med doble AQAD40B motorer og det er nok for mye motor/vekt i hekken til at opplevelsen blir særlig spenstig, drivstofføkonomisk eller stillegående. Men direktøren som kjøpte den ville vel ha det slik Det er over 1 tonn motorer og drev. http://www.marinfakta.se/wds_cms/pdf/produktblad_aqad30a_aqad40b.pdf Hvilken XR propellstigning endte du på, Ipanema1? Tipper 22" evt. 23" ? Redigert 13.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ipanema1 Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 På tredje forsøk landet jeg på XR med 22 stigning. Nå oppleves hele drivlinjen som veldig harmonisk og godt tilpasset både motor, turtall og båtens karakter. Nennsom lydisolering gjennom vinteren har også gitt gode forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 20P passer til 4,2 liter 250 hk med Bravo3 1,81 utveksling og gir 29-30 knop. Så teorien om at når man øker effekten med 20% må stigningen økes med ca 10% stemmer visst fortsatt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Jeg kikker på en Windy 27 med en Mercrusier cummins 4'2 es 320 hk og Bravo 3 drev, dette er vel kraftigt nok til en Windy 27 regner jeg med. Er det noen av dere som har godt kjenskap til disse motorene. Er det noen kjente feil med motorene. Er de robuste og driftsikkre, lette å skru på osv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Den motoren er ganske perfekt til båten ja, og skal gi en marsjfart på rundt 28-29 knop og toppfart på 33-34 knop. I utgangspunktet skal disse være relativt robuste og driftssikre. Hvilken årsmodell snakker vi om? 2004-2008 antar jeg, siden den ble erstattet av de hvite common rail QSD-motorene ganske raskt. Men jo enklere jo bedre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 (redigert) Takk for svar teerex. Det er en 2008 mod, men ikke montert i båten før 2011, kjørt ca 400 timer. Du mener altså at dette er en god og driftsikker motor som kan kjøpes. Er det noen store forskjeller i kvalitet / driftsikkerhet på denne Mercrusieren kontra Volvo sine 41-43 motorer som jo har et godt rykte. Redigert 14.Mai.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 (redigert) Mercruiser 4,2 har ingen kompressor slik som KAD42-KAD300, men har drøyt 15% større sylindervolum isteden. Motoren stammer i likhet med Volvo sine fra omkring 1980 og er videreutviklet gjennom en mannsalder. Kjenner ikke til noen spesielle svakheter på en så ny modell som 2008. I motsetning til Volvo er det ingen ventiljustering, siden det er hydrauliske ventilløftere. Redigert 14.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Hva slags svakheter var det på tidligere modeller av disse motorene. Var det kjøleproblemer som jeg har lest at en del andre Mercrusier motorer har. Hvis valget står mellom en Volvo penta og en Mercrusier, begge to rundt samme årsmodell, begge har vært like godt vedlikeholdt og kjørt omtrent like langt. hvilket merke ville du valgt ut i fra kvalitet og driftsikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 (redigert) Kjøleproblemer må man nok helt tilbake til 80-tallet for å finne, da datidens BMW Marine brukte disse motorene før Mercruiser overtok omkring 1990. Alle motorfabrikanter har hatt en eller annen svakhet en eller annen gang, hverken Volvo eller Yanmar eller andre er unntatt fra den regelen. Ut ifra min kjennskap hvis det gjaldt 2008-modeller så ville jeg ha valgt Mercruiser. I 2008 var vel forøvrig eneste alternativ fra Volvo den 4-sylindrede D4-260/300 i denne effektklassen. D6-310/350 er jo en sterkere og tyngre motor, som sjeldent er å se i disse båtene. D4/D6 har jo også hatt sine svake øyeblikk opp igjennom årene. KAD43/44 er jo relativt greie motorer, men de er mere kompliserte og krever mere vedlikehold enn Mercruiser, og de har også mindre effekt enn de nyere Mercruiser-motorene. KAD44/300 har jo hele 24 ventiler som krever sjekk/justering, i tillegg til kompressoren. Redigert 14.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 D-motorene kjenner jeg til og de kan betegnes som rene havaribomber og burde vel aldri ha vært montert i en båt. Da går jeg eventuelt for den med Mercruiser motor. Takk for all hjelp teerex. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Noen som vet om disse båtene også kom med aksling. Jeg kunne tengt meg å få bygget om båten " Windy 27 DC " til lukket kabin. Vil dette arbeidet bli veldigt omfattendes og kostbart viss en skal sette bort det meste av arbeidet til et firma. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 (redigert) Nei ingen fast aksling på disse. Skroget har såpass dyp V-bunn og det er tilpasset høyere fartsområder enn faste akslinger vanligvis oppnår. HT-utgaven er vel ikke så vrien å lage en bakvegg på men ellers vil det nok koste en del å få laget noe som ser litt profft og pent ut. Redigert 15.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Kjenner du også til Bonanza 28. Denne vet jeg du får som lukket kabin med aksling og helplanendes skrog. Er det store forskjeller i sjøegenskapene på en windy 27 og en bonanza 28. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.