Jump to content

Veldig høy Ladespenning målt på startbatteri


Erling67

Recommended Posts

Hei og god søndags morgen.

Ikke lett å sove når man har artige problemer å fundere på.

I min Mikkel 30 med 18hk Volvo Penta har jeg en dynamo, startbatteri, forbruksbatteri og diodeskiller mellom batterier.

Her omdagen, på vei hjem, stoppet vi for å tanke etter ca 20 min (gikk på motor). Når kona gikk ned i kabinen merket hun en brent/ ekkel lukt (ikke noe røyk).

Etter endel feilsøking har jeg kommet frem til at problemet må ha noe med lading å gjøre.

Det jeg først finner ut er at hvis begge batterier er koblet inn og turtallet øker så kommer lukta. Etter en del måling med voltmeter så måler jeg 17-18 volt mellom polene på startbatteri mens turtallet er høyt. Mellom polene på forbruksbatteriet måler jeg bare 13,2 volt. (Svigerfar var håndtlanger med en sneip i kjeften så jeg håper ikke det er knallgass jeg lukter).

Etter å ha ringt de jeg tror har peiling på båt og motor så får jeg noen alternativer. Feil med Regulator eller feil med diodeskiller evt startbatteri.

Både forbruksbatteri og startbatteri måler ca 12,8 V og statusvinduet er grønt og fint så jeg tror ikke på noen batterifeil.

Diodeskilleren var jeg derimot litt mer skeptisk til.

(for de som henger med enda skjønner vel at jeg ikke er noen lavstrømsekspert, de fleste ord som brukes har jeg lært de siste dagene). Grunnen var at jeg tok en tretimers tur med startbatteri koblet ut og da ble diodeskilleren ganske varm og det begynte å lukte litt.

Har derfor byttet ut diodeskilleren med et spenningsstyrt rele.

Men, jeg måler fremdeles 17-18 V mellom polene på startbatteri når jeg har litt turtall.

Til info så virker det som lukta kommer fra rommet der forbruksbatteri og diodeskiller er montert. Ikke fra motorrommet der startbatteri står.

Dette ble en lang utredning..... noen som kan tenke seg hva problemet kan være?

Link to post

Enig med Lano her høres ut som noe har skjedd med regulatoren ..kjenner ikke til disse diodeskillerene men kan jo være at de blir noe varme pga. den høye spenningen ..
Den sure lukten som gir en ekkel smak på tunga er knallgass ja og er meget eksplosiv så pass på rikelig med lufting
og pass på at ingen ting gnister i nærheten for da smeller det :sweat:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Vann er god, men forklarer ikke høy spenning.

 

Hva med:

Sensekabelen fra dynamoregulator sitter på forbruk, samtidig det ikke finnes tilkobling av forbruksbatteriet til felles-minus?

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå har jeg vært å målt litt og funnet ut at den høye spenningen jeg måler er omtrent det samme som å måle rett på dynamo. Måler 13.4 V på 800omdr og 19V på 1500 omdr.

Men Senseledning (gul) var koblet til forbruksbatteri (noe jeg har lest meg til tror jeg). Når jeg derimot byttet sense ledning til startbatteri siden så fikk jeg en mer normal spenning over dynamo (ca 14,3V).

Har jo nå koblet opp et BEP Digital Voltage Sensitivity Relay ref bildet under.

bilde

Målingene med Senseledning på Startbatteri siden mener jeg å kunne antyde at det ikke er noe i veien med dynamo eller regulator. Men jeg klarer ikke se om forbruksbatteriet blir ladet. Lot motoren stå å gå på 1700 omdr en stund men målte hele tiden bare 12,8 V over forbruksbatteriet. Er dette riktig koblet tro?

Link to post

2ganger Nei.

1. Nei, 12,8V er hvilespenningen = ikke noe lading.

 

2. Nei.
Sensekablen må sitte på pluss.

Og feil på felles-minus mellom forbruk og dynamo fører til at dynamoen verken kan lade eller sense på forbruk.
Med det økes det dynamospenningen og spenningen på bare start.

Jeg tyder din beskrivelse nå slik at dynamoen går med konstant 14,3V når sensledningen er tilkoblet startbatteri?

Jobber den stabil da må du sørge for at skillereléet også virker.

Er dynamospenningen ikke stabil da ville jeg nå enkelt først flytte sense til dynamo B+:
=> Stabil 14,3V = dynamo-regulering o.k.
=> "13,4Volt" eller over 14,3V / dvs. avhengig turtall = feil på regulator.

Så kan du lete videre etter andre feil utgående av noe riktig grunnlag.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei.

 

Samme oppleves hos meg for ett par dager siden. Startbatteriet kokte (105A) og var veldig varmt. Lukta kan vel beskrives som kloakk.... Forbruksbatteriene (2 x 105A) var ok og uten varme.

 

Ble anbefalt å bytte startbatteriet. Gjorde det. Målte spenningen til å være ca. 12 V på alle batteriene ved ustartet motor, 14.2 V ved tomgangskjøring og 14.2 V ved 2000 omdreininger. Ingen lukt eller varmgang fra noen av batteriene. Alt skulle vel da være i orden? Hvis spenningsregulatoren skulle være defekt, så skulle vel også alle batteriene bli varme?

 

P.S Det sitter et skillerele mellom dynamo og batterier.

Link to post

Reléer skal ikke ha noe spenningsfall, hvis så da kanskje på andre eller tredje desimale.

Skille-dioder gjør 0,2V til 0,9V avhengig type.
Alt som går utover det er feil.

 

For de som ikke vet hvordan:
Måling av spenningsfall.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hmm.... takker for gode tilbakemeldinger.

Hvordan måler jeg om et batteri er defekt?

 

Slikt jeg har koblet nå sitter senseledning på dynamo B+ (denne kommer inn på Startbatteri).

Da måler jeg konstant 14.3V uavhengig av turtall. Antar da at dynamo og regulator fungerer som det skal?

Men er det slik at senseledning skal sitte på forbruks B+?

Fordi, når jeg kobler over dit så går spenningen bananas igjen.

Har som sagt byttet ut skilledioden med et skillerelee, og minussiden på de to batteriene er koblet sammen og derfra videre til jord på motoren.

 

Det jeg kunne tenke meg å gjøre nå er å bytte startbatteriet (har et friskt et å prøve med), flytte senseledning til forbruks B+ og prøve om det da gir en stabil ladespenning.

Kanskje skulle jeg også sjekke kontaktene mellom minus sidene på batteriene.

Link to post

Høres ut som om problemet er tilkoblingen av forbruksbatteriet. Trolig kommer det ikke ladespenning til dette. Når da senseledningen er tilkoblet dette jobber dynamoen livet av seg for å få opp spenningen, - og så blir den alt for høy på startbatteriet. Ville sjekket alle tilkoblinger mellom forbruksbatteriet og dynamo. Du fikk vel også med et koblingsskjema med skillereleet slik at du kan kontrollere at dette er koblet korrekt?

Link to post

Jeg får pusse å skru til koblinger. Det skal være koblet i henhold til skjema som kom med skillereleet,

bilde

Dette skulle etter hva jeg forstår lade startbatteriet først, deretter begynne å lade forbruksbatteriet. Så hvordan skal da en senseledning på forbrukssiden kunne sense noe ladespenning før releet har slått inn. Dette er noe av det jeg ikke helt skjønner.

 

Tusen takk for hjelpa alle sammen, det blir i morgen jeg fortsetter.

(Kona begynner ferien i dag :-)).

 

Er litt spent på hva som viser seg å være årsaken.

Poster når jeg finner ut mer. Og alle tips mottas med takk.

Link to post

Begynner å lure på om det kan være riktig koblet nå, med dynamo og senseledning inn på startbatteri og skillerelee mellom start og forbruk. Må kanskje bare kjøre en litt lenger periode før forbruksbatteriet begynner å lade.

Skillediode og skillerelee fungerer kanskje ikke helt likt. På skilledioden er et eget koblingspunkt for dynamo, mens på skillerelee er det kun kobling til start og forbruk B+.En skillediode klarer da kanskje sense på forbrukssiden slik det opprinnelig var koblet.

Dette vil i så fall forklare hendelsesforløpet hvis det var skilledioden som tok kvelden. Da mistet senseledningen kontakten og startbatteri begynte å koke pga løpsk spenning.

Link to post

Tror du har helt rett i din beskrivelse. Ekstern sense er egentlig bare nødvendig ved bruk av skillediode for å kompensere spenningstapet over denne. Et skillerele har ikke tilsvarende spenningstap, men som du har erfart er det viktig å få plassert enden av senseledningen et sted der den hele tiden kjenner av spenningen ut fra dynamoen som f.eks på plusspolen til startbatteriet. Da kompenserer du for eventuelle spenningstap i ladekablene.

Link to post

Følger ikke med i hele dagen, men det går jo fram.

- dynamoen jobber ordentlig når både den og sense er koblet til start
- spenningen går bananas så snart du kobler til forbruk
- skilledioder har ikke noe reaksjonstid

- BEP-reléet slår inn ved 13V (13,3V?) allerede, og dette skjer med en blunk.
(Likevel må sense kobles -foran- (dvs på inngang) av enten relébaserte styringer eller manuelle vendere nettopp for å forhindre at sensen mister kontakt.)

Ergo:
Du har helt sikkert en feil på koblingen som forhindrer at forbruksbatteriene blir koblet inn.
Alternativet er at både skillediode og BEPen er i stykker.
Nå vet jeg ikke hvor gamle den er, mulig er det, men sannsynligheten er jo ikke meget stor hvis en av begge to er ny..

Dobbeltsjekk koblingene.
Sjekk om BEPen er koblet riktig (dvs. at den lokker kretsen så snart det blir mer enn 13,3V på inngang/sensen), da finner du sikkert feilen.

 

:seeya:
Jørg



Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Først når dette er fullt så skal BEPen slå inn (slik jeg har forstått).

 

 

Ikke helt riktig. Så snart spenning inn på starbatteriet går over 13,7 volt skal releet kople inn forbruksbanken. Dvs det kopler bankene sammen, slik at de lades sammen. Så det er ikke helt slik at du først fyller ett batteri og så det andre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ok .... dvs at begge batterier skal starte å lade samtidig (dynamo gir jo alltid rundt 14,3V).

Da har jeg mest sannsynlig koblingsfeil eller BEP feil.

Kan det være feil med batterier som er vanskelig å oppdage.

Har antatt at grønt lyst i vinduet og 12,8V målt over batteri er et OK batteri, men det har jeg skjønt ikke alltid er tilfelle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...