Erling67 Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Hei og god søndags morgen. Ikke lett å sove når man har artige problemer å fundere på. I min Mikkel 30 med 18hk Volvo Penta har jeg en dynamo, startbatteri, forbruksbatteri og diodeskiller mellom batterier. Her omdagen, på vei hjem, stoppet vi for å tanke etter ca 20 min (gikk på motor). Når kona gikk ned i kabinen merket hun en brent/ ekkel lukt (ikke noe røyk). Etter endel feilsøking har jeg kommet frem til at problemet må ha noe med lading å gjøre. Det jeg først finner ut er at hvis begge batterier er koblet inn og turtallet øker så kommer lukta. Etter en del måling med voltmeter så måler jeg 17-18 volt mellom polene på startbatteri mens turtallet er høyt. Mellom polene på forbruksbatteriet måler jeg bare 13,2 volt. (Svigerfar var håndtlanger med en sneip i kjeften så jeg håper ikke det er knallgass jeg lukter). Etter å ha ringt de jeg tror har peiling på båt og motor så får jeg noen alternativer. Feil med Regulator eller feil med diodeskiller evt startbatteri. Både forbruksbatteri og startbatteri måler ca 12,8 V og statusvinduet er grønt og fint så jeg tror ikke på noen batterifeil. Diodeskilleren var jeg derimot litt mer skeptisk til. (for de som henger med enda skjønner vel at jeg ikke er noen lavstrømsekspert, de fleste ord som brukes har jeg lært de siste dagene). Grunnen var at jeg tok en tretimers tur med startbatteri koblet ut og da ble diodeskilleren ganske varm og det begynte å lukte litt. Har derfor byttet ut diodeskilleren med et spenningsstyrt rele. Men, jeg måler fremdeles 17-18 V mellom polene på startbatteri når jeg har litt turtall. Til info så virker det som lukta kommer fra rommet der forbruksbatteri og diodeskiller er montert. Ikke fra motorrommet der startbatteri står. Dette ble en lang utredning..... noen som kan tenke seg hva problemet kan være? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Mål spenningen ut fra dynamo. Er den for høy der, så er det jo selvf dynamoen du må gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Enig med Lano her høres ut som noe har skjedd med regulatoren ..kjenner ikke til disse diodeskillerene men kan jo være at de blir noe varme pga. den høye spenningen ..Den sure lukten som gir en ekkel smak på tunga er knallgass ja og er meget eksplosiv så pass på rikelig med luftingog pass på at ingen ting gnister i nærheten for da smeller det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Tusen takk for hjelpa Lano og Laluna. Skal ned å måle nå. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Har du nok vann på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Vann er god, men forklarer ikke høy spenning. Hva med: Sensekabelen fra dynamoregulator sitter på forbruk, samtidig det ikke finnes tilkobling av forbruksbatteriet til felles-minus? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Nå har jeg vært å målt litt og funnet ut at den høye spenningen jeg måler er omtrent det samme som å måle rett på dynamo. Måler 13.4 V på 800omdr og 19V på 1500 omdr. Men Senseledning (gul) var koblet til forbruksbatteri (noe jeg har lest meg til tror jeg). Når jeg derimot byttet sense ledning til startbatteri siden så fikk jeg en mer normal spenning over dynamo (ca 14,3V). Har jo nå koblet opp et BEP Digital Voltage Sensitivity Relay ref bildet under. Målingene med Senseledning på Startbatteri siden mener jeg å kunne antyde at det ikke er noe i veien med dynamo eller regulator. Men jeg klarer ikke se om forbruksbatteriet blir ladet. Lot motoren stå å gå på 1700 omdr en stund men målte hele tiden bare 12,8 V over forbruksbatteriet. Er dette riktig koblet tro? Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Skal Sensekabel sitte på minus siden? Jeg har felles minus mellom batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Batteriene er av vedlikeholdsfrie typen så jeg tror ikke det kan fylles vann på....men jeg kan ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 2ganger Nei. 1. Nei, 12,8V er hvilespenningen = ikke noe lading. 2. Nei.Sensekablen må sitte på pluss.Og feil på felles-minus mellom forbruk og dynamo fører til at dynamoen verken kan lade eller sense på forbruk.Med det økes det dynamospenningen og spenningen på bare start.Jeg tyder din beskrivelse nå slik at dynamoen går med konstant 14,3V når sensledningen er tilkoblet startbatteri?Jobber den stabil da må du sørge for at skillereléet også virker.Er dynamospenningen ikke stabil da ville jeg nå enkelt først flytte sense til dynamo B+:=> Stabil 14,3V = dynamo-regulering o.k.=> "13,4Volt" eller over 14,3V / dvs. avhengig turtall = feil på regulator.Så kan du lete videre etter andre feil utgående av noe riktig grunnlag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bellen Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Høres ut som at du har for stort spenningsfall på skilledioden. Om eg husker rett, så er det vel rundt max 0,7 volt spenningsfall overdioden Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hei. Samme oppleves hos meg for ett par dager siden. Startbatteriet kokte (105A) og var veldig varmt. Lukta kan vel beskrives som kloakk.... Forbruksbatteriene (2 x 105A) var ok og uten varme. Ble anbefalt å bytte startbatteriet. Gjorde det. Målte spenningen til å være ca. 12 V på alle batteriene ved ustartet motor, 14.2 V ved tomgangskjøring og 14.2 V ved 2000 omdreininger. Ingen lukt eller varmgang fra noen av batteriene. Alt skulle vel da være i orden? Hvis spenningsregulatoren skulle være defekt, så skulle vel også alle batteriene bli varme? P.S Det sitter et skillerele mellom dynamo og batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Reléer skal ikke ha noe spenningsfall, hvis så da kanskje på andre eller tredje desimale.Skille-dioder gjør 0,2V til 0,9V avhengig type.Alt som går utover det er feil. For de som ikke vet hvordan:Måling av spenningsfall. Jørg Redigert 28.Juli.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hmm.... takker for gode tilbakemeldinger. Hvordan måler jeg om et batteri er defekt? Slikt jeg har koblet nå sitter senseledning på dynamo B+ (denne kommer inn på Startbatteri). Da måler jeg konstant 14.3V uavhengig av turtall. Antar da at dynamo og regulator fungerer som det skal? Men er det slik at senseledning skal sitte på forbruks B+? Fordi, når jeg kobler over dit så går spenningen bananas igjen. Har som sagt byttet ut skilledioden med et skillerelee, og minussiden på de to batteriene er koblet sammen og derfra videre til jord på motoren. Det jeg kunne tenke meg å gjøre nå er å bytte startbatteriet (har et friskt et å prøve med), flytte senseledning til forbruks B+ og prøve om det da gir en stabil ladespenning. Kanskje skulle jeg også sjekke kontaktene mellom minus sidene på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Høres ut som om problemet er tilkoblingen av forbruksbatteriet. Trolig kommer det ikke ladespenning til dette. Når da senseledningen er tilkoblet dette jobber dynamoen livet av seg for å få opp spenningen, - og så blir den alt for høy på startbatteriet. Ville sjekket alle tilkoblinger mellom forbruksbatteriet og dynamo. Du fikk vel også med et koblingsskjema med skillereleet slik at du kan kontrollere at dette er koblet korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Jeg får pusse å skru til koblinger. Det skal være koblet i henhold til skjema som kom med skillereleet, Dette skulle etter hva jeg forstår lade startbatteriet først, deretter begynne å lade forbruksbatteriet. Så hvordan skal da en senseledning på forbrukssiden kunne sense noe ladespenning før releet har slått inn. Dette er noe av det jeg ikke helt skjønner. Tusen takk for hjelpa alle sammen, det blir i morgen jeg fortsetter. (Kona begynner ferien i dag :-)). Er litt spent på hva som viser seg å være årsaken. Poster når jeg finner ut mer. Og alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Da har du vel i grunnen nettopp beskrevet årsaken... Å plassere senseledningen på et batteri som ikke er forbundet med dynamo MÅ gå galt.. Redigert 28.Juli.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 99,9% at skillediode er gåen siden forbruk ikke tar lading. Før du flyttet sense skjønte heller ikke Dynamo at det var noe batteri der. Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Begynner å lure på om det kan være riktig koblet nå, med dynamo og senseledning inn på startbatteri og skillerelee mellom start og forbruk. Må kanskje bare kjøre en litt lenger periode før forbruksbatteriet begynner å lade. Skillediode og skillerelee fungerer kanskje ikke helt likt. På skilledioden er et eget koblingspunkt for dynamo, mens på skillerelee er det kun kobling til start og forbruk B+.En skillediode klarer da kanskje sense på forbrukssiden slik det opprinnelig var koblet. Dette vil i så fall forklare hendelsesforløpet hvis det var skilledioden som tok kvelden. Da mistet senseledningen kontakten og startbatteri begynte å koke pga løpsk spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Tror du har helt rett i din beskrivelse. Ekstern sense er egentlig bare nødvendig ved bruk av skillediode for å kompensere spenningstapet over denne. Et skillerele har ikke tilsvarende spenningstap, men som du har erfart er det viktig å få plassert enden av senseledningen et sted der den hele tiden kjenner av spenningen ut fra dynamoen som f.eks på plusspolen til startbatteriet. Da kompenserer du for eventuelle spenningstap i ladekablene. Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Begynner å tro på dette :-). Tusen takk alle sammen. Når jeg ser forbruksbatteriet begynner å lade skal jeg legge inn en jubelpost :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Følger ikke med i hele dagen, men det går jo fram.- dynamoen jobber ordentlig når både den og sense er koblet til start- spenningen går bananas så snart du kobler til forbruk- skilledioder har ikke noe reaksjonstid - BEP-reléet slår inn ved 13V (13,3V?) allerede, og dette skjer med en blunk.(Likevel må sense kobles -foran- (dvs på inngang) av enten relébaserte styringer eller manuelle vendere nettopp for å forhindre at sensen mister kontakt.)Ergo:Du har helt sikkert en feil på koblingen som forhindrer at forbruksbatteriene blir koblet inn.Alternativet er at både skillediode og BEPen er i stykker.Nå vet jeg ikke hvor gamle den er, mulig er det, men sannsynligheten er jo ikke meget stor hvis en av begge to er ny..Dobbeltsjekk koblingene.Sjekk om BEPen er koblet riktig (dvs. at den lokker kretsen så snart det blir mer enn 13,3V på inngang/sensen), da finner du sikkert feilen. Jørg Redigert 28.Juli.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Erling67 Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Skillediode var gammel, BEPen er helt ny. Skal gå over koblinger en gang til i dag. Skal ta en litt lenger tur slik at Startbatteri får sjansen til å bli fulladet. Først når dette er fullt så skal BEPen slå inn (slik jeg har forstått). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Først når dette er fullt så skal BEPen slå inn (slik jeg har forstått). Ikke helt riktig. Så snart spenning inn på starbatteriet går over 13,7 volt skal releet kople inn forbruksbanken. Dvs det kopler bankene sammen, slik at de lades sammen. Så det er ikke helt slik at du først fyller ett batteri og så det andre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling67 Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ok .... dvs at begge batterier skal starte å lade samtidig (dynamo gir jo alltid rundt 14,3V). Da har jeg mest sannsynlig koblingsfeil eller BEP feil. Kan det være feil med batterier som er vanskelig å oppdage. Har antatt at grønt lyst i vinduet og 12,8V målt over batteri er et OK batteri, men det har jeg skjønt ikke alltid er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.