apagan Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Jeg har nettopp køpt en Polar 22 fra 2004 med Volvo Penta md2030. Motoren er godt lydisolert og går veldig stille og behagelig, men jeg synes det er i overkant mye støy fra propellanlegget. Jeg har null erfaring med snekke fra tidligere, og lurer derfor på om det skal være slik. Det høres ikke nødvendigvis ut som det er noe galt, men jeg synes lyden er plagsom, og den overdøver motorstøyen, siden den er langt mer høyfrekvent. Det er vanskelig å forklare hvordan det høres ut, men det er en slags middels høyfrekvent hvining. Det nærmeste jeg kommer som likner, er den lyden av en gammel Toyota i revers, om noen skjønner hva jeg mener. :-) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Høres ikke riktig ut skal ikke være mye støy ,,,riktignok støyer det fra propellanllegg men ikke som en gammel girkasse i revers Har du noe vibrasjon eller noe ?har troen på at du må sjekke oppreting av aksling evt .hylse om lyden kommer derfa og at alt er smurt som det skal Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lano2 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Dykk ned og prøv å løft i propellen. ( Press akslingen oppover ) Hvis det er slakk der, så må du vurdere cuteless lager skifte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 kanskje spenn i akselen...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kweelhouse Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Spørs om du har en "syngende" propell, er lyden der uansett turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Syns det høres ut som skade eller feil på propellen. Opplevde det samme selv, da hadde propellen små skader som var reparert med stålplast. Den "hylte" ved visse turtall.. Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Det høres ut som syngende propell som Kweelhouse sier. Jeg har det selv fra 6 til 7 knop. Det kommer av at propell bladet ikke er skarpt nok i kanten. Det var svaret jeg fikk fra Sleipner på en messe. En tidligere propell jeg hadde fikk syngingen fra 4 til 5 knop og kan høres ut som et lager er gåent, men er bare svingninger som settes igang. Legger en praimer og bunnstoff på propell bladet vil syngingen komme mye tidligere enn før. Har prøvd Sitér dette innlegget Link to post
romsabonden Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Jeg har også en sånn lager lyd i hylsa opptrer ved ca 7 knop, ingen varmgang i hylsa , men det synger som om et lager er gått, tror jeg slår meg til ro med at jeg har en syngende propell,ingen vibrasjoner eller noe annet som tilsier at det er noe galt, har en summer family 27 . Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Se vedlagte link om dette: http://hydrocompinc.com/wp-content/uploads/documents/HC138-SingingPropellers.pdf Sitér dette innlegget Link to post
apagan Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Spørs om du har en "syngende" propell, er lyden der uansett turtall? Lyden er der uansett turtall, men på et punkt oppstår også en resonans, som er ekstra plagsom. Redigert 29.Juli.2013 av apagan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.