Jump to content

"Catch and releasefiske" med mulig dødelig utfall?


Gudrun

Recommended Posts

I så fall er det kanskje en mulighet at sportsfiskeren fremskyndet prosessen?

 

Er helt ening med Kjetil1. Å påføre levende vesener lidelse eller død for egen underholdning eller sport synes jeg er egoistisk.

Jakt og fiske til mat blir noe annet så lenge det foregår humant.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Å påføre levende vesener lidelse eller død for egen underholdning eller sport synes jeg er egoistisk.

Jakt og fiske til mat blir noe annet så lenge det foregår humant.

 

Kan være enig i det, kanskje fordi jeg kjenner så få sportsfiskere.. Hva med ungene som fisker krabber 'C&R', er det også umoral?

Link to post
Share on other sites

Hadde krabber eller fisk hylt og skreket som en stukken gris med dødsangst hadde det muligens vært annerledes?

Krabber pines ikke ved snørefiske med mindre de blir saktekokt bøtta i timesvis etterpå.

 

Jeg mener helt klart det er dyreplageri og at mange foreldre har noen grunnverdier og lære bort til ungene sine.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Håkjerring er oppført på nasjonal rødliste som «nær truet». Uansett hva man måtte mene om Fang&Slipp burde det ringe i noen miljøetiske bjeller når noen driver målrettet fiske på en rødlistet art. Da blir Fang&Slipp et skalkeskjul for en «mann i kamp mot natur»-holdning som forlengst burde ha blitt historie. Dette er ren Trofèjakt, selv om dyret slippes ut, og det mest bekymringsverdige er at de trofeene som gir mest status, er de mest sjeldne. Dette har ingen ting med de bærekraftige holdningene andre deler av sportsfiskermiljøet står for, ved aktiv forvaltning av innlandsvann og elver. Jeg har ingen ting imot sportsfiske i sin alminnelighet, men har ingen respekt for aktivt fiske mot truede og nær truede arter.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Kan være enig i det, kanskje fordi jeg kjenner så få sportsfiskere.. Hva med ungene som fisker krabber 'C&R', er det også umoral?

 

Mye snadder å få for disse krabbene da (stakkars blåskjell), men hadde de huska fra dagen før at restaurantregninga var på 3 timer i sauna-bøtta hadde de muligens ikke bitt på?

Link to post
Share on other sites

Hehe, sant det, sap og quantumduck, disse strandkrabbene vet vel av erfaring hva de går til. Jeg har forøvrig opplevd to ganger siste året at nyfiskede strandkrabber skal benyttes i matlagingen. Den ene gangen var det voksne Thai-mannfolk, og den andre gangen var det noen foreldre som syntes det var greit å vise ungene at småkrabbene kunne brukes i fiskesuppa.

Link to post
Share on other sites

Siden ungene og naboungene osv fisker mye strandkrabbe, vil jeg anta at de samme krabbene er på land minst 20-30 ganger i løpet av en sommersesong. Hadde nok ikke vært så populært om jeg tømte bøtta opp i krabbekjelen. Nå bruker vi en stor vaskebalje med mye vann, så jeg tror belastningen er minimal. Har tatt over 130 krabber på det meste. Ungene lærer seg å slippe dem forsiktig ut igjen (mens de blir tellet en og en), så de får i det minste inn respekt for levende vesener.

Hvis man ønsket å stoppe sportfiske på truede arter, kunne man jo bare stoppe rekordnoteringene. Antar en del av motivasjonen forsvinner når man ikke kan skryte av det etterpå....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...