Gudrun Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Denne uken kunne vi lese om en kar som dro opp et monster av en håkjerring fra 700 meters dyp. Målt, avbildet og sluppet løs igjen. Fiskeren i havnet i media. I dag kan vi lese om denne nyheten som kanskje er akkurat den samme. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/nordfylket/Fant-dod-hakjerring-3222569.html#.UfTpfW2BZ_R Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Er nok den ja taklet ikke opphalingen og døde senere av følgeskadene den fikk (trykkfallsyke) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kjetil1 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Godt bevis for at man ikke skal bruke levende vesener som underholdning og sport, spesielt ikke om man påfører lidelser. Gratulerer Asgeir Alvestad, du har drept verdens største håkjerring ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
TurboThomas Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Dette har blitt gjort mange ganger før med hell. den døde nok av alderdom eller sykdom. http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=66581&page=2#entry737218 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 I så fall er det kanskje en mulighet at sportsfiskeren fremskyndet prosessen? Er helt ening med Kjetil1. Å påføre levende vesener lidelse eller død for egen underholdning eller sport synes jeg er egoistisk. Jakt og fiske til mat blir noe annet så lenge det foregår humant. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hai har ikke svømmeblære og tåler normalt dette, men her gikk det dårlig. C&r fiske er absolutt diskutabelt ja... Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Når man sjekker hvilke miljøgifter stor fisk inneholder, så er nok sportsfiske det fisken bekymrer seg minst for. Vår livsstil er ødeleggende for alt liv i havet. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Å påføre levende vesener lidelse eller død for egen underholdning eller sport synes jeg er egoistisk. Jakt og fiske til mat blir noe annet så lenge det foregår humant. Kan være enig i det, kanskje fordi jeg kjenner så få sportsfiskere.. Hva med ungene som fisker krabber 'C&R', er det også umoral? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hadde krabber eller fisk hylt og skreket som en stukken gris med dødsangst hadde det muligens vært annerledes? Krabber pines ikke ved snørefiske med mindre de blir saktekokt bøtta i timesvis etterpå. Jeg mener helt klart det er dyreplageri og at mange foreldre har noen grunnverdier og lære bort til ungene sine. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sofaseileren Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Håkjerring er oppført på nasjonal rødliste som «nær truet». Uansett hva man måtte mene om Fang&Slipp burde det ringe i noen miljøetiske bjeller når noen driver målrettet fiske på en rødlistet art. Da blir Fang&Slipp et skalkeskjul for en «mann i kamp mot natur»-holdning som forlengst burde ha blitt historie. Dette er ren Trofèjakt, selv om dyret slippes ut, og det mest bekymringsverdige er at de trofeene som gir mest status, er de mest sjeldne. Dette har ingen ting med de bærekraftige holdningene andre deler av sportsfiskermiljøet står for, ved aktiv forvaltning av innlandsvann og elver. Jeg har ingen ting imot sportsfiske i sin alminnelighet, men har ingen respekt for aktivt fiske mot truede og nær truede arter. Redigert 28.Juli.2013 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Kan være enig i det, kanskje fordi jeg kjenner så få sportsfiskere.. Hva med ungene som fisker krabber 'C&R', er det også umoral? Mye snadder å få for disse krabbene da (stakkars blåskjell), men hadde de huska fra dagen før at restaurantregninga var på 3 timer i sauna-bøtta hadde de muligens ikke bitt på? Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hehe, sant det, sap og quantumduck, disse strandkrabbene vet vel av erfaring hva de går til. Jeg har forøvrig opplevd to ganger siste året at nyfiskede strandkrabber skal benyttes i matlagingen. Den ene gangen var det voksne Thai-mannfolk, og den andre gangen var det noen foreldre som syntes det var greit å vise ungene at småkrabbene kunne brukes i fiskesuppa. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Siden ungene og naboungene osv fisker mye strandkrabbe, vil jeg anta at de samme krabbene er på land minst 20-30 ganger i løpet av en sommersesong. Hadde nok ikke vært så populært om jeg tømte bøtta opp i krabbekjelen. Nå bruker vi en stor vaskebalje med mye vann, så jeg tror belastningen er minimal. Har tatt over 130 krabber på det meste. Ungene lærer seg å slippe dem forsiktig ut igjen (mens de blir tellet en og en), så de får i det minste inn respekt for levende vesener. Hvis man ønsket å stoppe sportfiske på truede arter, kunne man jo bare stoppe rekordnoteringene. Antar en del av motivasjonen forsvinner når man ikke kan skryte av det etterpå.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Jeg vokste opp i et miljø hvor alle levde av fiskerier og hvor nesten alt på skreien ble ivaretatt , hode, lever, rogn og ryggbein. Fisken ble alltid bløgget. Man skal en ikke skal leke hverken med levende vesen eller med maten, var det man lærte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.