REM Startet 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2013 (redigert) Det skjedde forrige helg. Vi gikk mot land og dreggen spolet ut kjetting slik den skal, kontrollert. En to-tre meter eller så fra land stopper jeg utspolingen for at dreggen skal få skikkelig tak. Båten drar seg sideveis og vi mister kontakten med fjellet der Frua skal hoppe i land. Jeg parerer som jeg pleier med baugpropellen og hører Kladasjh(&%¤#". Jeg var kommet for nær land og skjønte umiddelbart at baugpropellen hadde trukket inn tang, blåskjell og småstein. Jeg prøvde å kjøre en gang til, men baugen beveget seg knapt og vi kjente kraftig risting og vibrasjoner i skroget. Javel tengte jeg der røyk baugpropellen. Shit happens. Jeg har maske og svømmeføtter ombord, og stakk ned for å ta en titt. Riktig, tre av fem blader røket på den ene siden og to på den andre. På mandag bar det til Maritim Slependen og innkjøp av nytt sett propellere. Røyk på en drøy tusenlapp. Kunne jo vært værre. Umiddelbart hadde jeg kalkulert med løft på land for bytte. Hadde vel kostet noe båtpenger dette også, tre fire kanskje i tillegg? Det hadde jeg liten lyst på, og bestemte meg for å sjekke muligheten for bytte med båten på sjøen. Har man dykkerutstyr er vel dette en kurrant jobb. Har man ikke går man fort, svært fort, tom for luft på en meters dyp eller så. Det merket jeg da jeg var nede å sjekket. Dessuten manglet jeg noe å holde meg fast i der nede.Er ikke lett å trekke til bolter med moment når man flyter rundt i nærmest vektløs tilstand. Jeg bestemte meg for å forsøke å kjøre båten på land slik at jeg kunne jobbe med bytte med hodet over vann. Jeg trengte ikke komme så tørt at selve tunnelen lå over vann. Selve jobben er såpass enkel at den kan jeg gjøre i blinde bare med å føle meg fram med fingerne. Til dette trenger jeg en sandstrand som var bratt og dyp rett utenfor. Med baugen løftet måtte jeg jo ha dybde nok bak slik at ror og propeller gikk fri. Dessuten måtte det være en relativt trang vik slik at jeg fikk trukket tau fra bakenden og ut til hver side for å stabilisere båten sideveis. Endelig måtte jeg ha et tre eller noe annet å feste et tau i fra framskipet slik at båten ikke sklir av igjen. Vika lengst sør i Bjønnhodebukta på H-øya synes å være en perfekt kandidat. Den oppfylte alle krav og lå i tillegg godt avskjermet fra passerende trafikk og tilhørende bølger. Jeg gikk inn på motorer slik at baugen tuchet sandstranda på land, og forbandt akterenden til hver sin side. Deretter festet jeg et tau i ei bjørk rett forut og slo to tørn rundt taukabularet på frontwinchen. Winchen er 1500W og råsterk. Derfor turte jeg ikke stramme klutchen for hardt i fare for å røske av ett eller annet. Istedet satte jeg motorene i gear og lot båten løfte opp på stranda på tomgang. Det fungerte perfekt og en person på baugen foran sørget for at winchtauet var stramt hele tiden. Deretter var det egentlig rein plankekjøring. Jeg la et teppe i vannet ved siden av båten slik at jeg kunne ligge å skru rimelig behagelig. Verktøyet hadde jeg gjort klart i en plastveske på forhånd; 19mm pipe, skralle og forlenger og en 6mm umbrako for sinken. Når jeg skulle løsne og skru til propellene fikk jeg en kompis til å ligge på motsatt side med en pinne inn i propellen som mothold. Fungerte greit. Tok vel en drøy time å gjøre selve byttinga. Sjøl om vannet var 22,5 grader blei jeg rimelig nedkjølt og kald etter å ha ligget i vannet såpass lenge. "Lav" badeplattform Lav badeplattform II. Jeg gikk inn på lavvan og trengte bare å vente til høyvannet løftet meg klar av grunnen etterpå. Plastpropeller, antagelig glassfyllt Polyamid er et presumtivt sterkt materiale. De nye propellene var laget av aluminium. Vet ikke årsaken til at de har droppet plastpropeller nå. For svake kanskje? Min erfaring så langt er at de slankere alupropellene synes å støye mindre? Men er de sterkere? Kom på da jeg tok dette bildet at jeg hadde driti meg ut og glemt å stoffe de nye propellene. Shit au. Det får vi ta til neste år når jeg skal løfte båten for spyling og stoffing ellers. Redigert 28.Juli.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Eureka Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 herlig kreativt. Hadde jo rukket å bunnsmøre og jo :) -skroggjennomføringer har du jo allerede bytta. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 om propellene er svarte og står i en mørk tunnell gror de vel ikke mye ? I tillegg snurrer de jo ganske fort og jevnlig vil jeg tro slik at ting fort løsner. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Dette var kreativt ! Tror det er påkrevet med lavvann slik at man slipper å "kjøre båten av grunna" og på den måten risikere skader på propeller. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Dette var kreativt ! Tror det er påkrevet med lavvann slik at man slipper å "kjøre båten av grunna" og på den måten risikere skader på propeller. Ja, det vil jeg anbefale. Jeg tørrsatte på tilnærmet lavvann, og et par timer etter bytte fløt båten klar av seg selv. om propellene er svarte og står i en mørk tunnell gror de vel ikke mye ? I tillegg snurrer de jo ganske fort og jevnlig vil jeg tro slik at ting fort løsner. Nemlig, slik tengte jeg også. Motorpropellene stoffer jeg aldrig, da jeg bruker båten så mye at det aldrig rekker å feste seg noe på bladene. Jeg får prøve å huske på å benytte baugtrusteren noe mer enn jeg normalt gjør. Dessuten går det jo an å stikke ned der noen ganger utover høsten å rengjøre når man allikevel er i vannet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Smart og båtpengebesparende løsning! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Kjekk fremgangsmåte Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
lippert Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Godt jobbet, men jeg må si jeg er litt overrasket over at splinten holdt. Hører jo ofte at den ryker når folk får noe i baugpropellen. Vet du om de har endret til aluminium for alle størrelser, eller er det bare for de større? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Nei, det er jeg ikke sikker på. Jeg har en SG100 (trur jeg den heter) altså den største av de som benytter 185mm tunneldiameter. Vet ikke om de har byttet på mindre diametere også? Antagelig har de det. Ad. sikringssplint. Jeg ble også overrasket over at splintet holdt i tilfelle som dette. Hva er da poenget med splint? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Svært lærerikt. Sånne løsninger liker jeg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mariell Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Har du sjekket splinten? Tidligere eier har ikke byttet til spiker for at splinten ikke skal så ofte? Å bytte til kraftigere sikkringer og splinter for at de ikke skal gå, har blitt gjort før. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jens_P Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Jeg ble også overrasket over at splintet holdt i tilfelle som dette. Hva er da poenget med splint? Kanskje en grunn til å sjekke splinten ved passende anledning? Kan det være satt inn en uorginal som er for kraftig? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Nei Mariell, det sitter en original splint i propellen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Imponerande uppfinningsrikedom i högsta REM-klass! Mina thruster-propellrar (Max-Power) sitter på liknande sätt och hålls på plats med M6 rostfria Umbrako-skruvar. Dom har då 3 mm nyckelfattning och det är väldigt lätt att slita dom runda när man demonterar propellrarna. Jag har ersatt dessa umbrako-skruvar med vanliga rostfria M6 skruvar som jag kortat så att dom sticker ut så lite som möjligt i inskruvat tillstånd. Då kan man ta dom med en ringnyckel med spärrfunktion. Fungerar helt ok och kan inte höra att dom väsnas varken mer eller mindre pga detta. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 ........................... Det merket jeg da jeg var nede å sjekket. Dessuten manglet jeg noe å holde meg fast i der nede.Er ikke lett å trekke til bolter med moment når man flyter rundt i nærmest vektløs tilstand. ........................................... En slik er kjekk å ha hvis en må holde seg fast i skroget, om det skulle bli aktuellt en annen gang http://www.jula.no/dobbelt-sugekoppgriper-256030 Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Ja, jeg har en sånn en, og den er veldig kjekk. Burde hatt to, men hva skal jeg skru med da? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Zandra Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Litt OT REM, men oppfatter du at SE100 gir nok kraft foran på Escada? På Zandra sitter det en Maxprop originalt som har omtrent samme oppgitt kraft målt i HK som Sleipner SE 100. Men selv etter montering av 2 nye optimabatterier montert i baug, oppfatter vi at trusteren gir svært liten kraft. Og vekten på Zandra skal vel være ganske lik Escada. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Blei noe bedre etter at jeg monterte et ekstra 125Ah batteri foran, men fortsatt er det ikke mye å skryte av nei. Men allikevel, den er til god hjelp i de fleste tilfeller. Unntaket er når det blåser. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Elise Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Mål spenningen ved thruster når den kjøres. Det er på den måten du kan sjekke om den får "mat" nok. Faller spenning mye under 10,5 volt mister du fort effekt. En SE100 thruster krever mye av batterier og ledningsopplegg. Har du mer en 10'5 volt er det en bonus og thrusteren yter mer en 100 kg den er beregnet til å yte. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) ref Zandra: Nu vet jag ju inte hur länge Du haft nuvarande båt, men när jag var nybliven ägare till min Proncess 40 så upplevde jag bow-thrustern som alldeles för svag, och jag umgicks med olika planer på att sätta dit en större. Samtidigt så tyckte jag att ljudet när jag använde den var störande. För att bota det sistnämnda så byggde jag en halvfartsfunktion med hjälp av 15 meter 70 kvmm kabel plus ett Albright relä så att jag kunde koppla mellan halvfart och helfart. Efterhand så har jag blivit mer komfortabel med att manövrera båten i större utsträckning med hjälp av motorreglagen och roder så numera klarar jag mig mer och mer med detta plus (till 95%) halv effekt på thrusters vid behov. Har blivit lite sport faktiskt... Redigert 29.Juli.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Blei noe bedre etter at jeg monterte et ekstra 125Ah batteri foran, men fortsatt er det ikke mye å skryte av nei. Men allikevel, den er til god hjelp i de fleste tilfeller. Unntaket er når det blåser. Stemmer godt med mine egne erfaringer. Når jeg bruker begge thrusterne samtidig henger baugen etter mens hekken har god push og leder nå an etter bytte av motor og installasjon av boosterbatteri. Men med største alternativ (SE100) for baugtunnelen er det dessverre ikke mer å hente. Skulle gjerne hatt 120-140 kilos thrust i baugen. Flott at du kom fra jobben med god erfaring og vellykket resultat. Kjekt å se bilder som sikkert andre kan dra nytte av. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Sjekka spenningen på trusteren nå og måler 9,8V under drift fra fulladede batterier. Jeg har ett 120Ah vanlig bly/syre (forbruksbatteri?) foran ved siden av trusteren. I tillegg mates trusteren fra to stk 180Ah batterier som sitter bak. Kablene fram fra batteriene (releet) bak er 190 kvmm på både pluss og minus og lengden fram vil jeg anslå til 10m (totalt 20m) Vil det hjelpe å bytte til annen type batteri foran? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Målte du spenningen på batteriene bak samtidig? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Målte ikke bak nei. Det skulle jeg selvfølgelig gjort. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
lippert Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 I manualen til Sleipner står det ingen ting om Ah når de beskriver batteristørrelse, kun CCA. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.