Jump to content

Forsikre vannscooter?


Vegar86

Recommended Posts

Forsikringen min i IF har nå gått ned (etter en ringerunde) til kr 1.929,- i året med 8k i egenandel:-) En kamerat har en 260 RXT-aS, og den er som nevnt over fortsatt forsikret "som jolle" til moderskipet for 2-3 tusen i Norwegian Broker.

 

Vi har snakket med en del andre scooterkjørere og sammenliknet litt på vannet. Og etterhvert som vi har blitt godt kjent med Sparken og dens evner og begrensninger, så er forskjellen fra den til de store, inkl de med dempet skrog, at Sparken er svært leken med mindre vekt vs de større. De større går bedre i litt sjø i høyere hastighet. Guttungen her har bygget vår om litt ift impeller / el. trim etc, og den går som et uvær nå i akselerasjonen. Vi merker dog at slik vi bruker scooteren med litt triksing etc, så er vi sjelden over 25-30 knop.

 

Angående reglene: Ikke bare bråker scooterne mindre, de nyeste har også svært lavt utslipp sammenliknet med det meste annet som helt greit får lov til å ferdes i verneområder og i 400m/5kn. Vi håper også det vil lettes noe etterhvert. Den verste begrensningen for vårt vedkommende er at vi ikke kan kjøre på østsiden av Tjøme pga Færder nasjonalpark. Her er det mange fine plasser hvor scooter kjøring kunne ha fungert fint for alle.

 

En liten note avslutningsvis, så tror jeg det er fornuftig å være to når man er ute og herjer litt. Jeg er alltid med ut i RIBen og vica versa når vi er ute. En kompis fortalte at han hadde et stort hopp på sin i åpent vann, landet i en motbølge og slo seg fælt. Han hadde med en kamerat i følgebåt, så alt gikk bra. Men en knockout til sjøs er jo ikke å anbefale.

 

Lykke til med valget:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Angående reglene: Ikke bare bråker scooterne mindre, de nyeste har også svært lavt utslipp sammenliknet med det meste annet som helt greit får lov til å ferdes i verneområder og i 400m/5kn. Vi håper også det vil lettes noe etterhvert. Den verste begrensningen for vårt vedkommende er at vi ikke kan kjøre på østsiden av Tjøme pga Færder nasjonalpark. Her er det mange fine plasser hvor scooter kjøring kunne ha fungert fint for alle.

 

 

 

Ang. scooter og vernesoner så vil jeg tro alt av "lek" med motor vil rammes iom at det i regelen for verneområdene heter "unødvendig støy". Den konkrete regelen ifht scooter i verneområder er vel strengt tatt litt smør på flesk. Om jeg forstår regelen riktig så vil all "lek" og hva man kan kalle unødvendig motorbruk rammes. Da står vel egentlig bare transport igjen. 

 

Hvaler og Koster nasjonalpark samarbeider men regelverket er ikke likt av den grunn. Men på Koster så er feks bruk av aggregat ikke lov, konkret. Om en presser regelverket på Hvaler og Færder (og etterhvert Jomfruland og hele sørlandet ned til Grimstad) så vil jeg tro at en dom eller konkretisering av regelverket i Norge vil ende på det samme, forbud mot aggregat. 

 

Vil vel tro alle former for motorisert vannlek rammes, være seg alt som kan dras etter båt "bare på gøy". Noen klager, noen slår opp reglene og dett var dett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...