Jump to content

Hvordan forholde seg til nyttetrafikken under seil over Skagerak


Erik

Recommended Posts

Selv om regelen om å holde av for nyttefartøy tilhører den særnorske delen av sjøveisreglene praktiseres akkurat det samme i UK. Sterkt beferdede områder som f.eks. the Solent (shipping channel) holder man av for større fartøyer, dvs man holder seg langt unna, sjekk hva som skjedde med Hanne Knudsen, http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-hampshire-14435966, ikke bra.

Seilbåter pleier ikke å måtte vike for f.eks. små politi-RIB'er, det går litt på størrelse. Er man 68' for som jeg seilte med så virker det meningsløst å vike for en liten RIB i small ships channel (som er ganske smal inn til Portsmouth).

 

Reflektor, hvis det regner fungerer 3cm radar ikke så bra, da stoler de på 10cm som pga sin lengre bølgelengde er med imun mot regn. En radarreflektor må ha veldig stort areal om den skal være effektiv på 10cm båndet. Da er det kun en aktiv reflektor som duger, og alle helst en som dekker både 3cm (X-bånd) og 10cm (S-bånd). Er det mye sjø kan det hende at skipet ikke ser deg hele tiden og om du forsvinner i bølgedaler vil ARPA (anti kollisjons system) ha problemer med å følge deg plotte din kurslinje. Ergo går kanskje ikke alarmen på brua. Større skip har AIS så dem plukker du jo opp, men fiskebåter er det værre med, men an aktiv reflektor kan gi alarm om noen lyser på deg med radar.

 

Seiler du solo må du jo sove deler av døgnet. Da trenger man varsling så snart noe er i nærheten.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir radarsignalet om man bruker radar aktivt selv? Tenker meg over Skagerak for første gang om noen uker og vurderer hva jeg må komplettere båten med av utstyr. Jeg har ikke radarreflektor per i dag men fastmontert HD-radar. Om jeg lar denne stå på burde jeg vel være enkel å se for andre?

Link to post
Share on other sites

Hold deg til sjøveisreglene. Der ser du hvem som skal vike for hvem. Problemene oppstår gjerne fordi mange fartøyer har dårlig med utkikk og baserer seg på at egen radar sier ifra. Da er det viktig å vite at de færreste av våre lystbåter (gjerne med 15 meter alu-mast...) gir et ekko på mer enn 50% av en tidsperiode (som skipsradarer gjerne er innstilt på til å gi alarm på). Kortere ekko blir undertrykket. Det tryggeste er å montore en radar TRANSPONDER, ikke bare en reflektor. Slik får man et ekko på størrelse med et større fartøy, og da blir man alltid sett av radar, og radaren gir alarm.

Det var en rettsak i Sverige for få år siden hvor et større fartøy kolliderte med en seilbåt. Skipperen på det større fartøyet hevdet at siden den andre var lystseiler, skulle han vike. Sjøveisreglene opererer ikke med en slik inndeling, og skipperen på det større fartøyet fikk all skyld.

Min erfaring er at passasjerfartøy alltid holder seg etter regelverket. I Karibien har jeg flere netter blitt oppkalt på VHF av cruisefartøyer som ser at de har vikeplikt, men fordi de rusler og går på bare én maskin (de skal bruke opp tiden slik at de kommer inn i havn ved soloppgang) har de dårlig manøvreringsevne og spør på sitt aller høfligste om vi kan tenke oss å vike....

Når vi lystseilere skal krysse en trafikkseparasjonssone er situasjonen en helt annen. Her har vi vikeplikt for alle fartøy over 20 meter. Slike soner skal om mulig krysses vinkelrett. Når flere slike soner møtes og kanskje også svinger, er det faktisk utfordrene, har du et dusin fartøy i nærheten hvor du har vikeplikt for alle, bør du ha gjort hjemmeleksa, og lært den! God seilas!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg krysset Skagerrak tre ganger hittil i sommer og skipsleden rundt Skagen vil jeg si er relativt tett trarfikkert, i forhold til andre områder i Skagerrak og Kategatt. Har ikke vært på kollisjonskurs med noen disse tre gangene. Er jeg i tvil foretar jeg kursendring i veldig god tid, slik at ingen blir forvirra, og går bak nyttetrafikken. Det skjer uansett rett som det er at vinden dreier. Kommer aldri til å holde "stø kurs" i påvente av et stort skip skal vike for meg, plutselig er det kaptein-sådegikke eller kaptein-størrebåtendeg som står ved roret (unnskyld - rattet, roret er jo under vann!). Har ingen interesse for meg om den andre kapteinen får skylda når det jeg jeg som må svømme med flyndra ...



Han sa at han ikke så meg på ingen av skjermene og på tross av vår jernkasse, men at dette skjer relativ ofte.

For meg som ikke stoler på å bli sett er det ikke noe problem,
alle som gjør det må vel diskutere videre.

 

Har prøvd å få ut av radarekspertene her tidligere hvor lett de f.eks. kan se en gummibåt eller kajakk i litt skvalpete sjø på radaren sin. Idiotspørsmål ...

 

Antar du har radar selv? Om man ikke blir sett selv, så bør man jo ihvertfall selv se de "blinde" ...

Link to post
Share on other sites

Har ingen interesse for meg om den andre kapteinen får skylda når det jeg jeg som må svømme med flyndra ..

 

En fornuftig holdning som jeg tror de fleste burde kjenne igjen fra prekenen foreldrene våre ga oss om å krysse veien da vi var små. Det hjelper lite å stå på retten sin når man allerede er overkjørt, eller i dette tilfellet; rent i senk.

 

De store er størst, enkelt og greit. Når jeg seiler tenker jeg først og fremst på mannskapets og min egen sikkerhet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Mye flisespikking her.

Dette er helt kurrant plankekjøring. Følg reglene og bruk sunn fornuft.

Når det er sagt er AIS veldig nyttig. Både for deg som ser hva som kommer med kurs, fart, CPA og TCPA.

Gir en ro og en trygghet og slippe å gjette tidlig.

 

Nyttetrafikken du møter der ute har sett deg og tracket deg lenge før du er klar over deres kurs og fart.

Spesielt de store fergene som kommer i 20 knop vil ikke gjøre så de kommer i en stresset situasjon der ute.

 

Gikk over kattegat til Læsø forleden fra Lysekil og senere Skagen - Færder.

Møtte begge Kjbehavnfergene Bl.a. Vi går ca 7 knop på track rett på Læsø med 100% steady kurs og fart.

 

Den som kom nordfra hadde jeg på AIS og radar 1.5 time før vi møttes.

Vi hadde en CPA som var tett ved at han ville passere forut, men tett.

Ca 1 time før ser jeg at CPA endrer seg til 1 nm bak meg og holder seg der dønn steady. Varierer med 0,95 til 1,05 nm.

Mao justere han antagelig 1 grad på autopiloten 1 time før møte og det var det.

Hadde jeg virret, hadde han nok ikke gjort det og vi måtte løst det senere når vi var nærmere.

Samme opplever jeg andre båter gjør, og gjør det selv også da AISen gjør det så tydelig hva som vil skje.

 

Fiskebåter er vanskeligere da de ofte endrer kurs og fart, men det er som oftest veldig god plass der ute.

 

Rådet mitt er å bruke AISen når du har den. Veldig nyttig både for deg, samt de du stort sett møter der ute og gir en større ro er min erfaring :-)

God tur :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Antar du har radar selv? Om man ikke blir sett selv, så bør man jo ihvertfall selv se de "blinde" ...

Ja, har jeg.

Men som sagt har jo ikke jeg noe problem siden jeg synes det er trygt der ute,

i alle fall med tanke på de fleste yrkesskip. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tett tåke er lite morsomt i godt trafikkert farvann. Og allverdens annet uvær, selvsagt, men alt i alt er det ganske uproblematisk å krysse Skagerrak. Men - som flere andre sier - har man ais og andre hjelpemidler ombord er det liten vits i å skru dem av for å spare strøm. I klarvær og dagslys ser man forsåvidt fartøy av noe størrelse på veldig god avstand. Men hvorfor ikke bruke utstyret likevel, spesielt hvis det er lånt må det vel være fint å få med seg erfaringen?


 

En fornuftig holdning som jeg tror de fleste burde kjenne igjen fra prekenen foreldrene våre ga oss om å krysse veien da vi var små. Det hjelper lite å stå på retten sin når man allerede er overkjørt, eller i dette tilfellet; rent i senk.

 

 

Prøv å kjør mc på trafikkert vei så innser du realitetene ganske raskt :)


Men ha også i bakhodet att en skal holde seg unna nyttetrafikk og at et skip ikke kan stoppe eller forandre kurs på flekken slik vi kan. Ha en godt tur.

 

Som havnevakta sa til nabobåten her i gårkveld da nabo'n ikke kunne finne lommeboka; Jeg er på jobb, du er på ferie - jeg kan vente :) Yrkestrafikken har ikke som oppgave å yte service til oss, så der forholder jeg meg til det motsatte, medmindre det kan skape forvirring.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den som kom nordfra hadde jeg på AIS og radar 1.5 time før vi møttes.

Vi hadde en CPA som var tett ved at han ville passere forut, men tett.

Ca 1 time før ser jeg at CPA endrer seg til 1 nm bak meg og holder seg der dønn steady. Varierer med 0,95 til 1,05 nm.

Mao justere han antagelig 1 grad på autopiloten 1 time før møte og det var det.

 

Nettopp. Du var forutsigelig.

Han la kabalen sin i forhold til all annen trafikk.

Hadde du virret og viket så hadde han mått legge den kabalen gang etter gang.

Har sett det mange ganger. De store fergene er jeg aldri i nærheten av. Bare jeg holder kurs og fart slik reglene sier jeg skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

Ja. Hvis ikke vi hadde gått steady, ville han nok ventet og tatt en avgjørelse 5-10 min før tipper jeg.

Alt er jo veldig forutsigbart med to båter med konstant fart og kurs.

 

N av skagen er det ofte litt mer å følge med på med all nyttetrafikk som runder odden, men kommer fra- og skal til forskjellige steder.

 

Hadde en sværing som kom østfra 90 grader på min kurs når jeg var på vei hjem lørdag kveld.

Virket nesten som han fulgte meg da jeg endret farten et par ganger for å øke CPA 30-45 min før.

 

Når det ikke nyttet beholdt jeg fart og kurs, og 5 min før når det var helt klart at det ville bli i snaueste laget å gå foran, ble det en 45gr kursendring til SB og ned i 5 knop i 2 minutter, så tilbake til opprinnelig track.

 

Disse tingene tenkte jeg aldri på når jeg krysset skagerak i 25-30 knop, men med saktegående båt kan man ikke bare gi jernet og flytte seg for en sværing som kommer fossende i 20kn. Men ligger man litt i forkant av situasjonene er stressnivået meget lavt og alle er glade :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

AIS løsningen min er basert på en løs VHF antenne, koblet via en USB stick som går på virtuell Com, og kjører via Open CPN som også får GPS via løs GPS mouse på en avlagt Pc, som får strøm via en 150w avlagt inverter som får strøm fra en batteripakke som skal drive autopiloten i kanskje mange døgn uten særlig med lading hvis det blir bra seilvind nedover fra Stavanger :pray: .

Jeg kan mao muligens med litt flaks ha AIS, men det er langt fra garantert .

Min erfaring er at med så mange potensielle feilkilder i en kjede så går noe skeis når det passer som dårligst, så jeg anser meg som uten AIS, og har jeg det likevel så er det bonus.

Om jeg senere går til anskaffelse av permanent installert stabil AIS vet jeg mer om etter denne turen.

 

Jeg leser/oppsummerer tråden slik :

 

1. Dette er ikke ett stort problem I Skagerak, det er god plass og liten stressfaktor.

2. De store (ihvertfall passasjerferjene som jo er de raskeste) planlegger så tidlig at man i praksis sjelden kommer på kollisjons kurs.

3. Er man på kollisjonskurs likevel, så holder man av veien for nyttetrafikken og viker tidlig for å slippe tighte situasjoner.

 

Er man i tvil er det vel heller ikke noe i veien for å kalle på VHF og avklare situasjonen...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Virker som du har fått med deg det viktigste. Spesiellt dette med å kunne kalle opp på VHF syns jeg er et viktig punkt, jeg mener mange legger lista altfor høyt for å trykke på sendeknappen. Radioen er der for å brukes, ingen yrkesskipper vil bli sur på deg fordi du kaller han opp for å avklare en situasjon du er usikker på.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Synes det høres bra ut :-)

Man trenger absolutt ikke AIS og radar, men det gjør ting mer behagelig.

 

En pc og AIS løsningen din krever ikke mye strøm, så jeg hadde kanskje latt motoren gå en halvtime i ny og ne og prioritert AIS når dere er der ute.

 

Uansett vil dette gå som en drøm :-)

God tur!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selv om regelen om å holde av for nyttefartøy tilhører den særnorske delen av sjøveisreglene praktiseres akkurat det samme i UK. Sterkt beferdede områder som f.eks. the Solent (shipping channel) holder man av for større fartøyer, dvs man holder seg langt unna,

Det er vel en særnorsk regel om å holde av for nyttefartøy, den regelen gjelder ikke i åpent farvann. Det som er særnorsk er at man dermed skal holde av for små båter i næringsvirksomhet, slik som en liten politibåt-RIB eller en taxibåt. Man må alltid vike for båter som har begrenset manøvreringsevne, det inkluderer en oljetanker som er "fastlåst" i en oppmudret kanal. Forskjell i fart kan også regnes som "begrenset manøvreringsevne", en saktegående båt har begrensede muligheter til å vike for en hurtiggående båt.

 

En annen ting er sunn fornuft og forsiktighet. Som liten seilbåt prøver man helst å unngå konflikter med oljetankere, selv om det teoretisk sett er oljetankeren som skal skifte kurs.

 

sjekk hva som skjedde med Hanne Knudsen, http://www.bbc.co.uk...pshire-14435966, ikke bra.

Nå ble jeg nysgjerrig, så her er en oppdatering: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2315072/Former-Royal-Navy-officer-denies-flouting-maritime-law-crashing-yacht-bright-red-120-000-tonne-oil-tanker.html http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/10018342/Royal-Navy-officers-yacht-collided-with-oil-tanker-after-straying-into-shipping-lane.html http://onthewight.com/2013/05/07/skipper-of-cowes-week-yacht-that-collided-with-tanker-faces-trial/

 

Her var det altså ikke bare at oljetankeren ikke hadde manøvreringsmuligheter, men området var også soneregulert dersom jeg forstår det riktig - leden som ble fulgt av oljetankeren var forbeholdt store tunge skip, så seilbåten hadde i utgangspunktet ingenting der å gjøre. I tillegg var dette utenfor "regattabanen" dersom jeg leser artikkelen riktig. Men, det ser ikke slik ut i følge videoen - det kryr jo av småbåter og regattaseilere på alle kanter. Det ser rett og slett uforsvarlig ut - det ser ut som at det er nok av "mål" å treffe for oljetankeren!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det er noen yrkesskippere som har svart her, hvilken lanterneføring vil dere at seilbåter skal bruke på havet? På havet i uvær bruker vi alltid tricolour i toppen av masta, i Oslofjorden rød og grønn foran og hvit bak (eventuelt motorlanterne havis opp i masta). Vi diskuterte to steder, midt i Biscaya i lange dønninger og vindstille da vi gikk for motor, og når vi nærmet oss kysten, fremdeles dønninger. Båten er 14 meter lang, så en enkel lanterne i mastetoppen er ikke lov, men det synes på mye lenger avstand. Jeg vil bruke tricolour så lenge det var dønninger.

 

Min erfaring med radar er at på flatt vann syns alle detaljer, på havet i mye vind skrus squelshen så høyt at seilbåter forsvinner. Også fiskebåter kom og gikk. Men jeg er ingen god radaroperatør.

 

Peilekompass er nyttig for å se om båter går foran eller bak. Vik sent og tydelig. Ikke ofte det er nødvendig å endre kurs.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er noen yrkesskippere som har svart her, hvilken lanterneføring vil dere at seilbåter skal bruke på havet? På havet i uvær bruker vi alltid tricolour i toppen av masta, i Oslofjorden rød og grønn foran og hvit bak (eventuelt motorlanterne havis opp i masta).

Det er lov å bruke rød/grønn forran, hvit bak og rødt over grønt i toppen av masta - det må vel være det beste? Jeg planlegger å rikke i stand en slik rød-over-grønn topplanterne etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Lange siden jeg leste sjøveisreglene, ser av paragraf 25b at grensen er 20 meter for tricolour. Trodde den var halvparten. Men det endrer ikke essensen i spørsmålet, når vi går for motor, skal vi bruke tricolour alene, tricolour sammen med motorlanternen som er under tricoulor eller lanternene foran og bak sammen med motorlanternen (som formelt er korrekt). Forutsetter langt fra land i en del sjø.

Link to post
Share on other sites

har man ikke plass nok i Skagerak. hvor har man da nok plass?

Det er mye deilig plass å vike på vet du.

 

Jeg synes diskusjonene rundt radar er, pent sagt, merkelig.

I radartrådene hevdes det at man ser spurver, tomflasker og gudvethva på disse små kakeboksradarene.

Men her hevdes det at at en seilbåt ikke synes på en ordentlig radar. Selvfølgelig gjør den det.

Hvis man vil.

 

når vi går for motor, skal vi bruke tricolour alene,

Tricolouren skal kun brukes når du seiler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...