Jump to content

Vanskelig å komme seg inn til Harkmarkfjorden øst av Mandal

Båtvant

Recommended Posts

Hei. Nå er det like før vi starter årts båtferie til sørlandet, satser på å komme rundt Lista torsdag morgen. Skal bruke litt tid i skjærgården rundt Mandal. Er det noen her på forumet som har gått inn i Harkmarkfjorden, er den vært ett besøk? Ser i kartet at det er veldig grunt innover. Hvordan ser det ut i virkeligheten, det grunnene merket med staker? Er det andre plasser i området dere vil anbefale?

Hvilken båt har du og hvor dypt stikker du? Det er fint å gå inn til Selvågen for å søke ly for vind, men glem det om du stikker 1,80 eller mer. Det er også mer innlandsfølelse pga skog rundt. Forøvrig er det mange fine uthavner i samme distrikt jeg heller ville besøkt (Hille, Mannevær, Hærholman, Skjærnøy, Uvår, Sandøya, etc).

Heller lite, men lekkert laget

Du kan gå helt inn med mindre du har seilbåt med mast over 15m. Fjorden er fantastisk flott og ender opp i nærmest en innsjø. Det er fint å ligge ved Prikkmannsholmen rett innenfor Strømmen(det smale sundet i innløpet). Her ligger du rolig uansett vind, samt at badevannet er 3grader varmere enn rett utenfor. Vi har familiehytte helt innerst så her er jeg lommekjent.

Harkmarksfjorden er nydelig hvis du vil ha fred og vindstille. I helt stille kan myggen komme. Temperatur på badevann i forrige innlegg stemmer. Følg godt med på kartet i innløpet så går det bra.

Ellers er det mange fine havner på øyene utenfor. Mange steder der det er merket friområder på kartet er tilrettelagt med brygger ol - for eksempel Sandøy.

Mons

• 5 år senere...

Løfter denne. Noen som har erfaring med hvor dyp båt man kan gå inn til Selvågen med? Område ved Ås brygge er vel mest kritisk. Ser en skriver 1,80 i denne tråden mens det andre steder står 2,0 meter.

Er på båtjakt men vil gjerne komme inn til denne fine plassen og ikke kjøpe båt som er for dyp. Konkret er flere av båtene vi ser på 1,95....

Det er en 1,4 meter i ås sundet som ikke er på alle kart, den pleier jeg å runde ved å gå innover ås sundet litt tett på Brødøy. Vi snakker kanskje om 8-10 meter ifra øya etter at første skjæret som ligger på babord side er passert . Når jeg ikke lenger ser første langveggen på den gule sjøboden, så svinger jeg hardt 90 grader styrbord. Hold god utkikk i baugen, for man må relativt raskt ta hardt mot babord igjen pga. ett skjær som man da styrer rett mot.  Det er veldig mange som går på i ås sundet, så hold deg til styrefart, og ikke stol på kartet.  For all del, ikke la deg friste til å velge en kurs inn langs land på den siden av sundet hvor sjøbodene ligger. Veien inn går på brødøy siden om man har seilbåt.  Periodevis har det vært staker på de to mest synlige skjærene, men det finnes mer grums for seilbåter enn disse to. 

Mange går rett frem inn ås sundet, og lykkes 4 av 5 ganger, den 5 gangen treffer de 1,4 meteren. 

Selvågen er kanskje en av sørlandets vakreste svai havner......for dem som er tøffe nok til å gå inn dit. Man kan godt komme inn med en båt som stikker etpar meter, men også her ville jeg holdt meg til styrefart, for selv om kartet er ganske bra for selvågen, så er det mange skjær.  Spesielt utfordrende er det å treffe mellom de to som er rett før selve lagunen. Er man først inne i lagunen med seilbåt, så er man gjerne alene på svai i ett paradis for kajakpadling og gåturer.  Det er også etpar brygger på vei inn selvågen, det er dit de fleste seilbåtene går. 

Det er synd at dette området er såpass dårlig merket/kartlagt. Har tidligere sendt mail til kommunen i Mandal og bedt om bedre tilrettelegging ettersom dette store friområdet er fantastisk vakkert. Lite har imidlertid  skjedd.  

Båten vår stikker 1,75 meter, og vi har bare vært forsiktig nedpå en gang i dette sundet. Det var da jeg tok jolla og fant 1,4 meteren med åra, samt staket ut kursen vi siden har benyttet der. 

Tusen takk for veldig gode svar. Da var det vel deg Seilars jeg pratet med i sommer da jeg padlet rundt og kikket med kajakk. Fant ikke 1,4 meteren da men skjønner at cluet er å finne denne. Ser på skissen til Roger Jo at det er merket av en grunne på 1 1/2 som da sikkert er den samme som Seilars snakker om. Veldig fin skisse forresten. 

Vært mye inn og ut av fjorden men bare med båter som er under 1,4 så ikke så rart at det alltid har gått bra (bortsett fra en gang men det skjæret har jeg kontroll på nå).

Har også lurt litt på siste innløpet til Selvågen. Der er det et synlig skjær og så merket av to stk grunner på ca 1 meter i kartet. Når jeg ser på ledestrek i sjøkart og havneguide er disse litt ulike og stemmer heller ikke helt med google earth bilder. Hvordan går dere inn der dere som er kjent?

Vi har ellers stort sett ligget ved de første bryggene. Fin plass men bryggene trenger nok litt oppgradering snart.

På de to nederste skissene er 1,4 meters grunnen jeg nevnte krysset av som 1 1/2 slik jeg tolker det. Den ruta som går inn med denne grunnen på styrbord side er etter min mening mest treffsikker. Man er klar av denne grunnen når nærmeste langvegg på den gule sjøboden forsvinner ut av syne. Da må man legge hardt over styrbord for å ikke komme for nær det store skjæret/ den lille øya rett forut,men samtidig være klar over at man nå sikter på en ny grunne, og derfor må begynne å dreie babord igjen relativt raskt. 

Sebaldus skrev 11 minutter siden:

Tusen takk for veldig gode svar. Da var det vel deg Seilars jeg pratet med i sommer da jeg padlet rundt og kikket med kajakk. Fant ikke 1,4 meteren da men skjønner at cluet er å finne denne. 

Har også lurt litt på siste innløpet til Selvågen. Der er det et synlig skjær og så merket av to stk grunner på ca 1 meter i kartet. Når jeg ser på ledestrek i sjøkart og havneguide er disse litt ulike og stemmer heller ikke helt med google earth bilder. Hvordan går dere inn der dere som er kjent.

Det kan godt være at vi pratet der Sebaldus, minnes at jeg pratet med en i kajak der i hvertfall.  De to siste grunnene inn til selvågen er veldig synlige om man siger seint innover. Vanligvis er jeg i kajak eller jolle innover der, og da betyr ikke disse to så mye, men jeg ville nok valgt å gå imellom dem. Utkikk i baugen og sneglefart, så går det nok fint, for de er veldig lyse og små.  Generelt bør man holde lav fart om man stikker over meteren innover der.  Men de fleste som går på gjør det i ås sundet. Der singler det i master hele sommeren, selv om 4 av 5 siger rett igjennom på de merkeligste kurser.  Skulle virkelig fått merket litt bedre der. 

Håper snart noen med motorbåt tar seg turen igjennom og inn med logging som sendes til navionics for å lage mer detaljerte sonar kart. Det er jo lovlig nå, og kan bli en suksess for områder som selvågen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...