Jump to content

Noen som har montert ferskvannsflush på motorene?


nordan family 27

Recommended Posts

På en del amerikanske motorer - særlig saltvannskjølte - har montert ferskvannsflush systemer for gjennomskylling av saltvannsdelen etter bruk. Etter å ha googlet litt ser jeg at det også finnes noen mer eller mindre "ferdige" systemer for dette for ettermontering, men jeg kjenner ingen som har dette selv.

 

Dette kan jo gjøres veldig enkelt med en gjennomføring i dekk eller skrogside for å stappe inn eller koble på vannslangen, og et T stykke på kjølevannsinntaket. Men blir det brukt? Er det verdt det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygget ny motor til Hydroliften min og der monterte jeg et sånt kit. Jeg bygde den med ferskvannskjøling og Bravo drev men anyway. Tenkte at det var greit å ha ved kjøring av motor når den står på land/henger. Det er ingen enveisventil så når jeg kobler på vannet renner det ut av drevets vanninntak og på tomgang drar motorens sjøvannspumpe mere vann enn hageslangen greier å levere så jeg lagde meg en sisterne som sørger for nok vann. T-stykket er utformet som en Y og det er nok av betydning for funksjonen. Jeg har et dobbel-kit liggende som jeg tenkte å sette i den andre båten men det blir neppe aktuellt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På en av mine tidligere sjarker laget jeg ett system for å kjøre frostvæske gjennom saltvannsdelen, mtp frost osv.

 

Der hadde jeg en T etter bunnventilen som igjen hadde en ventil og en slangestubb på ett par meter. Hadde så en dunk med litt sterkt blandet frostvæske stående. Stengte da bare bunnventil, åpnet den andre ventilen, hadde slangen i dunken, og kjørte til det kom frostvæske i eksosen.

 

En får med denne metoden ikke vasket/flushet ut salt på saltvannsiden men motoren frøs ikke ved minusgrader.

 

Kanskje noe så enkelt som en Gardena kopling på en T etter bunnventil osv... Så kan en kjøre motoren på ferskvann etter bruk.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Vurderer å lage det på Yanmaren, 2GM20, i seilbåten. Siden den er fra 2004 så er det nok ikke for sent:)

 

Tenkte å sette inn en Y-ventil mellom sjøvannsinntak i skroget og sjøvannsfilteret. Slange fra Y-ventilen som er lang nok til å sette oppi vasken ved byssa. Da fyller jeg bare vasken med vann når jeg har lagt til kai, legger slangen oppi, og drar over ventilen, suger fra vasken til det er nesten tomt og stenger av motoren.

Da vil jeg også ha en utmerket ekstra lensepumpe om uhellet skulle være ute mens jeg er utpå.

Om jeg bruker systemet regelmessig så burde det gi motoren et godt liv.

Link to post
Share on other sites

Tenker litt på å ha en T på tilførsel før eller etter sjøvannsfilter med en kuleventil, og la det gå en slange opp til en skroggjennomføring av litt stor dimensjon. På utsiden kan jeg da stappe slangen på brygga inn i gjennomføringen og åpne trykket, for deretter krype ned å skrubopp T koblingen og stenge bunnventilen og la motoren gå en stund. På tomgang bruker den mindre enn det kommer i slangen, men det overflødige her vil jo bare renne ut skrogjennomføringen på utsiden.

 

Ettersom jeg har to motorer må jeg kanskje ha en Y i tillegg på dette opplegget slik at jeg kan bruke samme skroggjennomføring på begge motorer.

Link to post
Share on other sites

Det skal mye vann til å forsyne en stor motor. Da jeg tok høstservicen på D6-motoren, på land, koblet jeg fri sjøvannsslangen fra drevet, satte inn et rør som så fulgte ned i en stor murerbalje som var forhåndsfylt med vann og hageslangen oppi. Hageslangen var ikke nok til å etterfylle det som motoren sugde opp. -men det er mulig trykket var for lavt. Men om motoren er kjørt varm på forhånd og termostat er åpen, så går det jo fort å skylle igjennom.

 

Det er vel viktig å være varsom med at det står vanntrykk inn på kjølingen om ikke motoren går? (synes jeg har lest det en plass...men man leser jo så mangt)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke ha noen ekstra innkoplinger i sjøvannssystemet som potensielle feilkilder men tenker heller å lage et nytt spesiallaget lokk til sjøvannsfilterene med tilkopling for slange til balje/vannslange på toppen slik at jeg stenger bunnventilene, bytter lokk på SV-filter og kopler til vannforsyning gjennom det spesiallagde lokket. Deretter en vann/frostvæskeblanding som siste blanding til gjennomkjøring før motor stanses. Så setter jeg på originallokket igjen når prosessen er overstått.

Link to post
Share on other sites

Her er en youtubefilm jeg fant for ett år siden, og som lit seg spore opp igjen med litt søking.

 

https://www.youtube.com/watch?v=quHnaK8kiW4

 

Finnes det løse sjøvannsfilter med to inntak og ett uttak? -som kommentar til siste innlegg. det må da være bedre.

 

I vinter, på 2GM20'n, skrudde jeg av lokket på sjøvannsfilteret, type vetus, etter hver tur og fylte ferdig utblandet frostvæske rett i filteret mens motoren gikk. Impeller er da etter filteret. Funka det også, men er litt mere stress.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at nye mulige feilkilder er kjedelig. Forstyrrelsene i det opprinnelige systemt ville her vært et metallstykke pluss slangeklemmer og en kuleventil som feilkilder, riktignok lett synlig og tilgjengelig. Spørsmålet blir jo da om fordeler oppveier ulemper. Inn på sjøvannsfilteret (og ut fra) går det en påskrudd slangestuss, så om denne hadde blitt erstattet med T hadde det blitt enda mindre nye feilkilder i det opprinnelige systemet

 

Med normalt vanntrykk er min erfaring at det bør gå greit med vannmengden. Jeg har pleid å putte slangen i sjøvannsfilteret, og kjørt opp turtallet littegranne for å "holde unna" når jeg har holdt på med konserveringene. Men en liten tank i tillegg kunne jo vært montert inn om det ble et problem.

 

Får vurdere dette litt. Hadde vært fint om det var ferskvann som sto i systemet mellom bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke ha noen ekstra innkoplinger i sjøvannssystemet som potensielle feilkilder men tenker heller å lage et nytt spesiallaget lokk til sjøvannsfilterene med tilkopling for slange til balje/vannslange på toppen slik at jeg stenger bunnventilene, bytter lokk på SV-filter og kopler til vannforsyning gjennom det spesiallagde lokket.

Den feilkilden burde en da kunne ha kontroll på.

Enig i at nye mulige feilkilder er kjedelig. Forstyrrelsene i det opprinnelige systemt ville her vært et metallstykke pluss slangeklemmer og en kuleventil som feilkilder, riktignok lett synlig og tilgjengelig. Spørsmålet blir jo da om fordeler oppveier ulemper. Inn på sjøvannsfilteret (og ut fra) går det en påskrudd slangestuss, så om denne hadde blitt erstattet med T hadde det blitt enda mindre nye feilkilder i det opprinnelige systemet

 

En kamerat berget båten med det systemet da han fikk en så stor lekkasje at lensepumpa

ikke var nok til å holde unna og de var en drøy time fra land og kran som var klar til å løfte 15 tonn på land.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget til et system, men ikke montert det ennå. 2" T-stykke settes mellom sjøvannsinntak og filter. Toppen av T-en har overgang til 1" og skal kobles til vanntanken.Ferksvannskran åpnes og så stenges sjøvannsintaket og motoren kjøres 2-4 min og stoppes. Så flikke over kranene og alt er klart til neste gang :-)bilde

Her skal den monteres inn mellom inntak og filter. bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Virker som et enkelt og greit system. Hvis dere drikker vannet fra tanken bør det settes inn en tilbakeslagsventil mellom kulekranen og slangestussen slik at det ikke er mulig å forurense drikkevannet. Skal mye til for å klare det, men er en billig og enkel forsikring.

 

Edit: Henter man fra ett kar eller lignende er det ikke noe problem selv om man bruker vannet fra båten

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil alltid være undertrykk i ferskvannskretsen. Både fordi motoren suger når den går og at nivået i vanntanken er høyere enn vannlinjen, så jeg tror ikke det kan gå sjøvann andre veien.

En tilbakeslagsventil reduserer vel gjennomstrømningen noe og er i så fall ikke ønskelig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tror du vil få problemer med en tilbakeslagsventil pga ferskvannstanken står over sjøvannsintaket og genererer ett trykk som tilsvarer væskehøyden i tanken. Skal du da ha en fjærbelastet tilbakeslagsventil som skal ha fjærtrykk som holder væskesøylen i tanken men som allikevell skal være svak nok til å ikke lage ett trykkfall når motoren skal suge gjennom denne, tror jeg det blir problem å finne en ventil som har akkurat det riktige fjærtrykket.

 

Ville heller satt inn to stk kraner etterhverandre, så er du sikker.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hvem er det du svarer?

 

Om det var til meg, så beskrev jeg litt lenger opp hvordan jeg skal koble/ bruke det.

Ingen 1-veisventil i mitt planlagte oppsett.

 

1: Ferdig fortøyd på bøya etter tur med motor igang så åpnes ferskvannskrana, og så stenges sjøvannsintaket.

2: Motor fortsetter å gå i 2-4 min før den skrus av.

3: Etter motorstans stenges ferskvannskrana og sjøvannskrana åpnes. Klart til bruk neste gang :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mange smarte løsninger i denne tråden. Det er en ting jeg lurer på, i tilfelle lite brukstimer og tilhørende lang tid med ferskvann i sjøvannskretsen, vil dette kunne passivisere sinkanodene i motoren? Den flotte :yesnod: Cumminsen på bildet ditt sap_2000 har vel 3 slike?

 

Mulig jeg bare maler en viss mann på veggen her.

Link to post
Share on other sites

Ikke mitt fagfelt, men mulig andre kan oppklare det. Har ikke hørt prat passivisering av sink ved F.eks vinterlagring med konservert motor med ferskvann og frostveske tidligere.

 

Uansett er det ferskvann som blir stående i kretsen når båten skal ligge mer enn noen dager og jeg har en følelse av at fordelene klart vil oppveie evt bakdeler :-)

 

Må se å få montert det snart. Vil bytte til 1" kran og slange ut av vanntanken i samme slengen. Det blir litt trangt kronglearbeid, så sikkert derfor det har blitt utsatt, hehe.

 

Ja. Det er 3 sinker. To i IC og en i varmeveksleren.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

ihht manualen til D6'n så skal man ta ut zinkanodene i motoren om man kjører innpå frostveske. Nettopp fordi kombinasjonen ikke er god.

 

Jeg skal ta en nærmere titt på motoren min, for det går jo å tappe ned motoren. Jeg vil heller tappe den ned til stadighet når det står ferskvann i den, enn å tappe den ned med saltvann som renner nedover motor, labber og ned i kjølen..

 

uansett, jeg tror nok det er bedre med ferskvann og zink enn saltvann og zink.

Link to post
Share on other sites

I mine tamd 60 c motorer står det en eller to sinker i ferskvannskretsen. Vet ikke helt hvorfor. Har sjekket dem en par ganger på 5 år, men de tæres ikke. Nå tæres i og for seg praktisk talt ikke de andre motorsinkene mine heller. Mulig det kommer av at det er forbindelse til to store sinker under båten, samt til akslingene hvor det også er akselsinker.

Link to post
Share on other sites

Etter litt frem og tilbake med meg selv tror jeg at jeg nærmer meg at en vanling tankpåfylling eller wastewater gjennomføring må være en grei sak å stappe slangen med i, for derigjennom å koble slange inn på systemet ombord. Jo mer jeg tenker på dette, jo mer har jeg lyst til å montere det, og jeg har ikke blitt helt skremt av nedsiden ennå. Må avgjøre hvor i systemet jeg skal koble til, men det blir bare en praktisk sak.

 

Neste tur i motorrommet blir nok litt planlegging av dette. en innslange, så en Y kobling som dette kan gå til hver motor (og eventuelt også til generatoren), og innkobling på systemet omtrent som SAP beskrev over, hvis jeg ikke kan erstatte en av dagens skjøter (det er noen 90 graders bend i metall) med nytt koblingspunkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...