jsw Startet 31.Juli.2013 Del på Facebook Startet 31.Juli.2013 (redigert) Jeg har en VP KAD43 montert. Den ser litt "lurvete" ut etter hvert, og jeg ønsker å ta motorvask. Men er det bare å spraye på motorvask, vaske med radiatorpensel litt her og der og så og spyle av forsiktig med hageslange-trykk? Er bl.a. det elektriske på motoren bygget for dette slik som i bilen? Redigert 31.Juli.2013 av jsw (see edit history) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Det går greit. Men pakk inn alt elektrisk og innsuget med plast og tape først. Etter spyling og lensing fjerner du plasten, starter opp og lar motoren gå seg varm så den får tørket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Takk for svar :-) Med alt elektrisk, mener du da dynamo, starter, koblingsbokser, aggregat for trimflaps og trim av drev osv? Er det da slik å forstå at båtmotorer og aggregater ikke er beskyttet i samme grad som på bilen? De sitter jo tross alt ikke utsatt for vær og vind som i en bil.. Det blir jo veldig mye å tape vil jeg tro, så hvor grundig (forsiktig) bør jeg være? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Også i bil bør man beskytte alt av elektrisk og elektronikk med plast, ingen forskjell der. Dynamo og starter er egentlig ikke så kritisk, disse tåler litt. Men elektronikkbokser og koplingsstykker kan godt få en brødpose over seg. Ingen motorer er bygget for å få vann under trykk inn overalt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Takker igjen! Da blir det skånsom vask med det første Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Også i bil bør man beskytte alt av elektrisk og elektronikk med plast, ingen forskjell der. Dynamo og starter er egentlig ikke så kritisk, disse tåler litt. Men elektronikkbokser og koplingsstykker kan godt få en brødpose over seg. Ingen motorer er bygget for å få vann under trykk inn overalt... På mine biler har jeg aldrig beskyttet noe under motorvask. kun plastpose over ev. åpent luftfilter. jeg vasker og pusser bil mer enn gjennomsnittet og har aldrig hatt noen problemer.. selfølgelig er det snakk om lett spyling.. og ikke direkte på sikringsbokser motorhjerne osv.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Startvansker og rølpete gange etter motorvask har lært meg å gjøre som motorfabrikantene faktisk anbefaler: Å dekke til steder der vann kan gjøre ugagn. Ser ikke helt problemet, det tar maks to minutter ekstra å dekke til de mest sårbare punktene. Jeg liker rene motorer, og bruker gjerne et minutt eller to ekstra for å unngå problemer i ettertid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jeg liker også rene motorer. Men i båten har jeg ikke turt å spyle på motorene. Det er f. Eks ingenting som hindrer vann å komme inn i starteren, og den er ikke då grei å få tett- forseglet heller. Men før eller siden må vel jeg også gjøre dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Akkurat der er jeg også - har ikke turt til nå. Men nå MÅ jeg vel.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jeg spyler stadig innenbordsmotorer uten noe problem. Det meste på en båtmotor er laget for å tåle litt vann, så det går normalt helt fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Satser på at du har rett - som sagt flere ganger nå - det går nok bra. Eller - jeg klarer det helt sikkert Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Satser på at du har rett - som sagt flere ganger nå - det går nok bra. Eller - jeg klarer det helt sikkert Jeg har samme motor som deg. Jeg skulle også ha vasket den. Men jeg setter umåtelig pris på at du frivillig har tatt på deg jobben som prøvekanin.....! PS: Du sier vel ifra om hvordan det går.....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jeg var tydeligvis ikke alene med min lille usikkerhet / engstelse... Jeg lover å si hvordan det gikk. Men det blir ikke akkurat i dag. Eller i morgen heller. Men snart :-) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Det trengs ikkje alltid så mykje vann. Eg bruker en 8liter pumpekanne med slange og lanse, slik man har sprøytegift eller avfetting på. Det er rikelig. Lett å kontrollere hvor vannet kommer. Radiatorpensel og en brukt jif-kjøkken pumpekanne med zaloblanding først. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 När jag jobbade på bensinstation i min ungdom för en massa år sedan (usch!) så fick jag lära att tvätta motorer genom att först duscha med fotogen/kallavfettning och sedan efter en stund spola med högtryckstvätt, helst med varmt vatten. Sedan blåste man av motorn med tryckluft och startade den och lät den gå varm så att den torkade. Gick helt bra det utom att man på bensinmotorer ibland fick blåsa fördelaren invändigt för att motorn skulle starta. Så har jag tvättat motorer /egna och andras/ många gånger sedan dess utan problem. I båtar och bilar. Inklusive nuvarande TAMD63:or. Men visst, av ren självbevarelsedrift siktar man väl inte någon längre stund på el- eller elektronikboxar med högtryckstvätten. Bilmotorer är ju iofs oftast mer oskyddade för genomblåsande regn och saltblandat stänkvatten från vägen, men jag tror att båtmotorer är lika tåliga, och dieselmotorer har ju då inget problem med känsligt tändsystem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Sæbø: ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jeg byttet en starter i fjor. Det hadde dryppet litt vann på den, og det ble antatt å være årsaken. Volvo-dealeren sa at det er normalt vannlekkasjer som tar livet av dem. Så jeg deler ikke den oppfatningen at det meste på motoren er laget for å tåle litt vann. Det er annerledes på en bilmotor. Den nevnte starteren - det er ikke en eneste pakning eller noe som helst der som hindrer vannet i å komme inn til bevegelige deler. Så jeg opprettholder fremdeles min engelse med å frivillig la det renne vann over motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Normal motorvask har aldri vært noe problem. Avfetting og forsiktig spyling over deretter en kjapp oppstart slik alt motoren tørker. Forskjellen fra bil har for mitt vedkommende vært at jeg bruker høytrykk på bilen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 (redigert) Det er annerledes på en bilmotor. Det var en ny vri ? Det er helt klart at vann og skitt er årsaken til at nesten alle startere ryker, enten det er bil eller båt, men starteren i en båt er gnistsikker, og således normalt tettere enn starteren i en bil ? Jeg har vasket hundrevis, og sikkert tusenvis av motorer, og har enda ikke opplevd at starteren har tatt kvelden, selv om jeg en del ganger har opplevd å ikke få start, noe som ordner seg med litt tørking her og der. Redigert 1.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Tror ikke det er noen ny vri. Bilen er jo konstruert forå kjøre i regnvær og få kraftig vannsprut når man kjører i vanndammer. Innenbords båtmotor er ikke det samme, iflg min Volvo dealer. Motorvask på biler har jeg også gjort en del av opp igjennom. Men som sagt: før eller siden bør vel jeg også motorvaske mine båtmotorer, og det gleder meg å høre at dere andre har vasket mange motorer, for da går det bra også for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 . Bilen er jo konstruert forå kjøre i regnvær og få kraftig vannsprut når man kjører i vanndammer. Ikke helt enig med deg der. Bilmotoren er faktisk meget godt skjermet mot vannsprut, både av hjulhus og frontplate/bunnplate. Den eneste fukt man i praksis får i motorrommet er gjennom grill og radiator, og da mer i form av fuktig luft enn direkte sprut. Ingen motorer er bygget for å tåle vannsprut overalt fra alle mulige vinkler. Men med litt forsiktighet pleier det å gå bra likevel;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Jsw-hvordan gikk det med vask av motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Vel, det ble en liten utsettelse av akkurat dette - kommer til våren isteden.. Og da tenker jeg at jeg gjør som Sæbø skrev litt lenger opp i tråden: Det trengs ikkje alltid så mykje vann. Eg bruker en 8liter pumpekanne med slange og lanse, slik man har sprøytegift eller avfetting på. Det er rikelig. Lett å kontrollere hvor vannet kommer. Radiatorpensel og en brukt jif-kjøkken pumpekanne med zaloblanding først. Denne framgangsmåten tiltalte meg, og er sikkert mer enn god nok. Blir spennende å se :-) Johan Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Jeg bruker aldri såpe for å vaske mekaniske deler, da dette lett fører til tørt stål og rust. Tørker av eller vasker med rent, gjerne lunkent/varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Godt poeng! Særlig i båt vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.