Jump to content

VP KAD43, kan jeg ta motorvask som på en bil?


jsw

Recommended Posts

Jeg har en VP KAD43 montert. Den ser litt "lurvete" ut etter hvert, og jeg ønsker å ta motorvask. Men er det bare å spraye på motorvask, vaske med radiatorpensel litt her og der og så og spyle av forsiktig med hageslange-trykk? Er bl.a. det elektriske på motoren bygget for dette slik som i bilen?

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Det går greit. Men pakk inn alt elektrisk og innsuget med plast og tape først. Etter spyling og lensing fjerner du plasten, starter opp og lar motoren gå seg varm så den får tørket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar :-)

Med alt elektrisk, mener du da dynamo, starter, koblingsbokser, aggregat for trimflaps og trim av drev osv?

Er det da slik å forstå at båtmotorer og aggregater ikke er beskyttet i samme grad som på bilen? De sitter jo tross alt ikke utsatt for vær og vind som i en bil..

Det blir jo veldig mye å tape vil jeg tro, så hvor grundig (forsiktig) bør jeg være?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Også i bil bør man beskytte alt av elektrisk og elektronikk med plast, ingen forskjell der. Dynamo og starter er egentlig ikke så kritisk, disse tåler litt. Men elektronikkbokser og koplingsstykker kan godt få en brødpose over seg. Ingen motorer er bygget for å få vann under trykk inn overalt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Også i bil bør man beskytte alt av elektrisk og elektronikk med plast, ingen forskjell der. Dynamo og starter er egentlig ikke så kritisk, disse tåler litt. Men elektronikkbokser og koplingsstykker kan godt få en brødpose over seg. Ingen motorer er bygget for å få vann under trykk inn overalt...

 

På mine biler har jeg aldrig beskyttet noe under motorvask. kun plastpose over ev. åpent luftfilter. jeg vasker og pusser bil mer enn gjennomsnittet og har aldrig hatt noen problemer.. selfølgelig er det snakk om lett spyling.. og ikke direkte på sikringsbokser motorhjerne osv..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Startvansker og rølpete gange etter motorvask har lært meg å gjøre som motorfabrikantene faktisk anbefaler: Å dekke til steder der vann kan gjøre ugagn. Ser ikke helt problemet, det tar maks to minutter ekstra å dekke til de mest sårbare punktene. Jeg liker rene motorer, og bruker gjerne et minutt eller to ekstra for å unngå problemer i ettertid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg liker også rene motorer. Men i båten har jeg ikke turt å spyle på motorene. Det er f. Eks ingenting som hindrer vann å komme inn i starteren, og den er ikke då grei å få tett- forseglet heller.

Men før eller siden må vel jeg også gjøre dette

Link to post
Share on other sites

Satser på at du har rett - som sagt flere ganger nå - det går nok bra.

Eller - jeg klarer det helt sikkert :smiley:

Jeg har samme motor som deg. Jeg skulle også ha vasket den. Men jeg setter umåtelig pris på at du frivillig har tatt på deg jobben som prøvekanin.....!

 

PS: Du sier vel ifra om hvordan det går.....?

Link to post
Share on other sites

Det trengs ikkje alltid så mykje vann. Eg bruker en 8liter pumpekanne med slange og lanse, slik man har sprøytegift eller avfetting på. Det er rikelig. Lett å kontrollere hvor vannet kommer.

Radiatorpensel og en brukt jif-kjøkken pumpekanne med zaloblanding først.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

När jag jobbade på bensinstation i min ungdom för en massa år sedan (usch!) så fick jag lära att tvätta motorer genom att först duscha med fotogen/kallavfettning och sedan efter en stund spola med högtryckstvätt, helst med varmt vatten.

 

Sedan blåste man av motorn med tryckluft och startade den och lät den gå varm så att den torkade.

 

Gick helt bra det utom att man på bensinmotorer ibland fick blåsa fördelaren invändigt för att motorn skulle starta.

 

Så har jag tvättat motorer /egna och andras/ många gånger sedan dess utan problem.

I båtar och bilar. Inklusive nuvarande TAMD63:or.

Men visst, av ren självbevarelsedrift siktar man väl inte någon längre stund på el- eller elektronikboxar med högtryckstvätten.

 

Bilmotorer är ju iofs oftast mer oskyddade för genomblåsande regn och saltblandat stänkvatten från vägen, men jag tror att båtmotorer är lika tåliga, och dieselmotorer har ju då inget problem med känsligt tändsystem.

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet en starter i fjor. Det hadde dryppet litt vann på den, og det ble antatt å være årsaken. Volvo-dealeren sa at det er normalt vannlekkasjer som tar livet av dem. Så jeg deler ikke den oppfatningen at det meste på motoren er laget for å tåle litt vann. Det er annerledes på en bilmotor.

 

Den nevnte starteren - det er ikke en eneste pakning eller noe som helst der som hindrer vannet i å komme inn til bevegelige deler. Så jeg opprettholder fremdeles min engelse med å frivillig la det renne vann over motorene.

Link to post
Share on other sites

Normal motorvask har aldri vært noe problem. Avfetting og forsiktig spyling over deretter en kjapp oppstart slik alt motoren tørker. Forskjellen fra bil har for mitt vedkommende vært at jeg bruker høytrykk på bilen.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er annerledes på en bilmotor.

 

Det var en ny vri ?

Det er helt klart at vann og skitt er årsaken til at nesten alle startere ryker, enten det er bil eller båt, men starteren i en båt er gnistsikker, og således normalt tettere enn starteren i en bil ?

 

Jeg har vasket hundrevis, og sikkert tusenvis av motorer, og har enda ikke opplevd at starteren har tatt kvelden, selv om jeg en del ganger har opplevd å ikke få start, noe som ordner seg med litt tørking her og der.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen ny vri. Bilen er jo konstruert forå kjøre i regnvær og få kraftig vannsprut når man kjører i vanndammer. Innenbords båtmotor er ikke det samme, iflg min Volvo dealer. Motorvask på biler har jeg også gjort en del av opp igjennom.

 

Men som sagt: før eller siden bør vel jeg også motorvaske mine båtmotorer, og det gleder meg å høre at dere andre har vasket mange motorer, for da går det bra også for meg :-)

Link to post
Share on other sites

. Bilen er jo konstruert forå kjøre i regnvær og få kraftig vannsprut når man kjører i vanndammer.

 

Ikke helt enig med deg der. Bilmotoren er faktisk meget godt skjermet mot vannsprut, både av hjulhus og frontplate/bunnplate. Den eneste fukt man i praksis får i motorrommet er gjennom grill og radiator, og da mer i form av fuktig luft enn direkte sprut. Ingen motorer er bygget for å tåle vannsprut overalt fra alle mulige vinkler. Men med litt forsiktighet pleier det å gå bra likevel;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vel, det ble en liten utsettelse av akkurat dette - kommer til våren isteden.. Og da tenker jeg at jeg gjør som Sæbø skrev litt lenger opp i tråden:

 

Det trengs ikkje alltid så mykje vann. Eg bruker en 8liter pumpekanne med slange og lanse, slik man har sprøytegift eller avfetting på. Det er rikelig. Lett å kontrollere hvor vannet kommer. Radiatorpensel og en brukt jif-kjøkken pumpekanne med zaloblanding først.

 

Denne framgangsmåten tiltalte meg, og er sikkert mer enn god nok. Blir spennende å se :-)

 

Johan

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...