Jump to content

Startmotor defekt? Mercruiser D 3.6 l 180 hk 2001 mod.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Jeg plundrer litt med start på en motor her. Motor er som nevnt i overskriften. Den klikker tydelig på innslaget. Feilen blir tydeligere ved lav spenning på batteri. Ca 12.3 volt. Men opptrer og ved 12.8 volt. Dette sier meg at det er mest sansynlig at det er kontaktene inni inslaget som er brente. Hva sier Bp ekspertene om teorien min?

Jeg ser at dette innslaget kan deles. Er det noen som vet hvordan bendiksarmen er festet i innslaget?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei for å eliminere spenningsfall(dårlig kontakt) bør du måle med et voltmeter evt. prøvelampe mellom gods på starter og først 30 kontakt (tykk rød ledning fra batteri) deretter mellom gods på starter og 50 kontakt (innslaget gul med rød strek på?)

Gjør disse målingene mens du holder nøkkel i startposisjon. Hvis du har ca 12volt på begge disse målingene er det noe feil med starter.

For å finne ut om det er innslaget måler du kontakten til "lissa" som går mellom innslag og startmotor når du kinner hvis du får spenning her også er innslaget ok men børster anker e.l def.

Kjapp måling men så er du ihvertfall sikker.Lykke til :thumbsup:

 

mvh.Tommy

Link to post
Share on other sites

Kjempebra Tommy. Måling utført som du foreslo. Det viser seg at når innslaget klikker er det bare 0.7 volt som kommer videre fra innslaget. Dermed er feilen lokalisert. Tusen takk. Vet du noe mer om innfesting på innslaget. Hvis jeg løsner de tre skruene i bakkant. Hvordan løsner innslaget fra bendiksdrevet?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på denne, men pleier å kunne løsne de tre torx skruene og dra ut innslaget det pleier være tredd over armen som kommer fra drevet, med et avlangt hull. Det pleier å kunne tres av uten å demonter starter, men har ikke demontert denne typen selv.Det så jo ikke så helt ille ut å få ut hele starteren heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...