Jump to content

Gradvis dårligere styring på VP D6 med DPH drev


mhemil

Recommended Posts

Etter sommerferien har jeg merket at styringen gradvis har blitt dårligere. Jeg har nye styreslager, vet ikke om styresylindrene er nye, motor og drev er 2009 modell.

 

Symptomene er at styringen blir litt "hakkete, jeg har etterhvert fått stor dødgang på rattet, drevene vandrer selv om rattet står rolig og jeg sliter med å holde rett kurs, det samme gjør Autopiloten. I kveld var det så ille at jeg ikke turte seile lenger.

 

Jeg har sett etter olje på vannet bak. -Intet

 

Jeg har sjekket oljenivået i reservoarene i motorrommet. - OK mellom min og maks.

 

Jeg har sjekket oljenivået under skruen i styresnekka. Ser ikke oljenivået i det hele tatt. I følge VP manualen skal nivået være minimum 12 mm under skruen, altså for lite.

 

Så er spørsmålet om mine symptomer kan skyldes for lite VP styrefluid i snekka?

 

I så fall, har jeg en lekkase ett eller annet sted, eller har nivået vært for lavt hele sesongen? Jeg merket at litt luft kom ut når jeg skrudde av lokket.

Link to post

fyll på olje, og du får nok styringa tilbake skal du se. Orginal VP-oljen koster rundt 100 kr for ei flaske, så det er det ikke noe å si på. Tenker at det kan ha vært luft lenger nede i systemet som har presset seg opp etter hvert. Systemet ble kanskje ikke luftet etter skifte.

 

Fyll på olje i styresnekka, dra rattet fra side til side for å få ut luft.

 

legg en plastpose på dørken og surr litt tørkepapir under styresnekka i tilfelle det renner over, både når du heller og når du drar rattet over. trakt er en fint ting å bruke :)

-jeg hadde flaks at det ikke kom noe ned på teaken i sommer da jeg etterfylte. Hadde kommet borti en hurtigkobling på toppen av oljebeholderen i motorrommet, så det ble for høyt trykk i styresnekka og det tøt ut olje av ventilen på styresnekka under fart.

 

(holder på med en D6 med DPH også, ikke bare seilbåten som er nevnt under her :) )

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Bra. Da blir det etterfylling.

 

Leste i manualen at: "DPH/R-drevet är utrustat med ett helt hydrauliskt styrsystem med extra servo som fungerar även utan att motorn är igång."

 

Jeg har ikke for vane å snurre på rattet uten at motorene er i gang, innbiller meg at dette er tungt, men kan altså gjøres i følge VP manualen. Ved påfylling og lufting innbiller meg at jeg fyller opp til ca. 1 cm under påfyllingshullets nedre kant, for så å sette skruen delvis i og vri roret fra side til side med motorene i gang?

Link to post

Høres ut som luft i systemet. Det er lurt å finne ut hvor det har tatt veien i så fall.

Jeg pleier å fylle styresnekkene helt opp

 

 

For å unngå søl er det lurt få fatt i en plugg/ nippel så du kan sette på en slangestuss som går opp til en flaske. Meget renslig.

 

Man får vel kjøpt slike sett på Maritim Bl.a.

Er VP's styresnekke egentlig en SeaStar? I så fall er det bare å kjøpe et sett til SeaStar eller Baystar eller å finne riktig nippel (gjenger) i hylla på maritim blandt rørdelene.

Mvh. SAP

Link to post

Da har jeg fått lokalisert problemet. Lokket til oljetanken var ikke 100 % tett. Ingen synlige tegn til lekkasje, men over tid nok til at nivået falt. Byttet lokk, dvs ny pakning fra LaSa, fylte opp, sveivet noen ganger (kanskje ikke like mange som du anbefalte SAP :-) og nå er skuta igjen en fryd å manøvrere. Takk for gode svar!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...