mhemil Startet 1.August.2013 Del på Facebook Startet 1.August.2013 Etter sommerferien har jeg merket at styringen gradvis har blitt dårligere. Jeg har nye styreslager, vet ikke om styresylindrene er nye, motor og drev er 2009 modell. Symptomene er at styringen blir litt "hakkete, jeg har etterhvert fått stor dødgang på rattet, drevene vandrer selv om rattet står rolig og jeg sliter med å holde rett kurs, det samme gjør Autopiloten. I kveld var det så ille at jeg ikke turte seile lenger. Jeg har sett etter olje på vannet bak. -Intet Jeg har sjekket oljenivået i reservoarene i motorrommet. - OK mellom min og maks. Jeg har sjekket oljenivået under skruen i styresnekka. Ser ikke oljenivået i det hele tatt. I følge VP manualen skal nivået være minimum 12 mm under skruen, altså for lite. Så er spørsmålet om mine symptomer kan skyldes for lite VP styrefluid i snekka? I så fall, har jeg en lekkase ett eller annet sted, eller har nivået vært for lavt hele sesongen? Jeg merket at litt luft kom ut når jeg skrudde av lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 (redigert) fyll på olje, og du får nok styringa tilbake skal du se. Orginal VP-oljen koster rundt 100 kr for ei flaske, så det er det ikke noe å si på. Tenker at det kan ha vært luft lenger nede i systemet som har presset seg opp etter hvert. Systemet ble kanskje ikke luftet etter skifte. Fyll på olje i styresnekka, dra rattet fra side til side for å få ut luft. legg en plastpose på dørken og surr litt tørkepapir under styresnekka i tilfelle det renner over, både når du heller og når du drar rattet over. trakt er en fint ting å bruke :) -jeg hadde flaks at det ikke kom noe ned på teaken i sommer da jeg etterfylte. Hadde kommet borti en hurtigkobling på toppen av oljebeholderen i motorrommet, så det ble for høyt trykk i styresnekka og det tøt ut olje av ventilen på styresnekka under fart. (holder på med en D6 med DPH også, ikke bare seilbåten som er nevnt under her :) ) Redigert 1.August.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jeg mistenker luft her. Fyll på, luft godt Olje på teak fjernes med aceton Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 -hehe, joa, det funker nok med aceton, men det er da vitterlig best å unngå det. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Jepp, mem om skaden er skjedd har vi alltid en slik flaske ombord Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Aceton ja, klart det har man om bord :) jeg kan forøvrig i farten ikke komme på noe jeg IKKE har om bord i seilbåten... Grandezzaen er på langtur, så der har jeg for tiden ikke ansvar for hva som er om bord, men aceton, det er det. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Takk. Håper det er så enkelt som å fylle etter. Står at det skal være ca. 32 ml VP steering fluid, altså ikke mye. Hvorfor oljen i styresnekka skal påvirke Autopiloten har jeg ikke helt klar for meg, men det hydrauliske systemet henger vel sammen - alt fra snekka til styresylindere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Om du har hydralisk pumpe på autopiloten er den koblet på styresystemet Lufta flytter seg i systemet til den kommer til toppen. Fyll på riktig væske rett sted, sveiv i vei på ratte for å lufte ut Om det fortsatt ikke blir bra lekker det er sted. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Bra. Da blir det etterfylling. Leste i manualen at: "DPH/R-drevet är utrustat med ett helt hydrauliskt styrsystem med extra servo som fungerar även utan att motorn är igång." Jeg har ikke for vane å snurre på rattet uten at motorene er i gang, innbiller meg at dette er tungt, men kan altså gjøres i følge VP manualen. Ved påfylling og lufting innbiller meg at jeg fyller opp til ca. 1 cm under påfyllingshullets nedre kant, for så å sette skruen delvis i og vri roret fra side til side med motorene i gang? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Høres ut som luft i systemet. Det er lurt å finne ut hvor det har tatt veien i så fall. Jeg pleier å fylle styresnekkene helt opp For å unngå søl er det lurt få fatt i en plugg/ nippel så du kan sette på en slangestuss som går opp til en flaske. Meget renslig. Man får vel kjøpt slike sett på Maritim Bl.a. Er VP's styresnekke egentlig en SeaStar? I så fall er det bare å kjøpe et sett til SeaStar eller Baystar eller å finne riktig nippel (gjenger) i hylla på maritim blandt rørdelene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Forsto jeg TS rett, så har slangene til styringa blitt bytta? -i år? da er det vel naturlig å anta at luft i systemet har kommet av det. nå har lufta vandret opp i styresnekka.... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 Det er korrekt. Slangene til styringa har blitt bytta. Gjort av VP verksted i vinter. Styringen var helt fin frem til mot slutten av Juli. Håper det kun er å etterfylle. Har som sagt ikke sett synlige tegn til lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Etterfyll og vri rattet hundrevis av ganger frem og tilbake. Det kan boble og skvette endel olje ut av påfyllingen som gir søl utover dashbordet og teak. Dette unngår du lett med en nippel og slange som går ned i en flaske/ kar etc. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 Da har jeg fått lokalisert problemet. Lokket til oljetanken var ikke 100 % tett. Ingen synlige tegn til lekkasje, men over tid nok til at nivået falt. Byttet lokk, dvs ny pakning fra LaSa, fylte opp, sveivet noen ganger (kanskje ikke like mange som du anbefalte SAP :-) og nå er skuta igjen en fryd å manøvrere. Takk for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Eller du kan gjøre som jeg ta en trakt som spissen passer noelunde til gjengene i styresnekken. Vri /skru litt ned og fyll på olje til litt opp i trakten.snu på rattet frem og tilbake og evt etterfyll olje etterhvert som det minker.Denne trakten kan da også evt stå over natten også. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 SAP_2000, skal ikke du fyre opp quadroen og filme det fantastiske lyset vi er vitne til i Dinner nå ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Hehe. Den ble igjen hjemme før ferien, Så du kom tidliger i kveld Mhemil :-) Må si dette har vært en virkelig flott kveld. Lyset, varmen og stillheten :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 Fantastisk flott kveld :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.