tobixen Startet 2.August.2013 Del på Facebook Startet 2.August.2013 Skroggjennomføringer har vært diskutert side opp og side ned her på baatplassen, og min konklusjon etter å ha trålet igjennom diskusjonene er at plastgjennomføringer av et annerkjent merke (f.eks. "Tru Design" eller "Marelon") antageligvis er å anbefale på plastbåter (enkelte sverger til metall, enkelte av disse er bekymret for at skroggjennomføringen vil briste dersom man treffer en hindring i stor fart - jeg har min egen anektdote da hentetur av min første båt ble utsatt fordi selger hadde "kommet borti" en plastgjennomføring slik at den måtte byttes - men det var antageligvis ikke noe anerkjent merke. But I digress. Denne tråden er ikke tråden for å diskutere valg av skroggjennomføring). Jeg byttet én skroggjennomføring til Tru Design i vår, og planlegger å ta de øvrige skroggjennomføringene nå til høst/vinter/vår og holde meg til samme merke. Det ble løftet frem i enkelte tråder at man kan spare stort på å bestille fra utland i stedet for å kjøpe i Norge. Er det noen som har gjort research og vet hvorfra det lønner seg å bestille? Fraktkostnadene kan fort bli signifikante - dersom jeg bestiller, er det da andre som vil slenge seg med på en samlebestilling? (Jeg bor på Grorud og har båten i Kambo, fwiw). (ikke så veldig lenge til det er høst igjen. I år er det ikke helt usannsynlig at båten kommer tidlig opp på land da fruen har termin i slutten av september) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 REM bestilte fra New Zealand. Han har en egen tråd om bytte. http://www.discount-marine.co.nz/ Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 Disse skroggjenomføringene koster ikke stort og med mindre du har 25 av dem så kan det da ikke være noe å rote med. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.August.2013 Del på Facebook Svart 2.August.2013 regnestykket mitt da jeg var på vei til å bestille, var at det kom på ca 1700 kroner å bestille fra NZ og 3800 kroner hos BestMarine, som er min lokale butikk. da var det til 4-5 gjennomføringer og ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Forsendelse på disse var overraskende billig og rask. Hadde samme erfaring som eureka. Når prisforskjellen er såpass ekstrem, synes jeg Jack er ekstremt Lazy som ikke gidder å "rote" med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Hehe, beklager, ikke meninga å skrive med så stor bokstaver. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 Jeg tenkte i utgangspunktet at det ikke var noe vits i å bestille på nett, men etter å ha kjøpt skroggjennomføring på Seatronics har jeg skiftet mening. Kjøp over disk på Seatronic ga rett og slett ingen fordeler sammenlignet med bestilling på nett. * Åpningstidene passer meg dårlig. * Butikken ligger slik til at man er avhengig av bil for å få handlet der. * Jeg tok med meg gamle gjennomføringer for å være sikker på at jeg fikk rett dimensjon - men han som tok i mot meg greide å rote det fullstendig til og ga meg helt gal dimensjon. Slangestussen var alt for stor. * Pga åpningstidene og logistikken var jeg bare nødt til å kjøre på med den gjennomføringen jeg hadde fått, og håpe på at det bare var å skifte slangestuss - men akk, nei. Den løsningen jeg til slutt ble presentert var samme slangestuss, et lite stykke avkapp av rør av større dimensjon, en rørovergang og fire slangeklemmer. Sluttløsningen ble ikke pen, og kostet mye - det var ikke snakk om at butikken giddet ta noe ansvar for at de hadde levert feil dimensjon i utgangspunktet. Så når båten skal opp nå går jeg over og måler alt selv, bestiller og får rette dimensjoner rett i postkassa. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.