Jump to content

Nymontert Lowrance 3G,- noen gode råd?


Stella Polaris

Recommended Posts

Hei

Da er radaren på plass på båten og bildet er skarpt og fint. Første radaren i mitt båtliv så jeg vet det er endel å sette seg inn i og praktisere før en blir brukbar som "radaroperatør". Mange av dere har tilsvarende installasjoner og jeg ønsker meg erfaringsoverføring fra dere. Manualen er finest så jeg tenker mer på praktisk bruk og trening. :-)

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny radar! :thumbsup:

 

Det beste rådet som kan gis (etter min ikke alltid like ydmyke mening) er å bruke radaren så mye som overhodet mulig. Ikke vent til uværet og tåka setter inn, da er det for sent å lære seg hva det du ser på skjermen egentlig betyr.

Jeg installerte min første radar før 2012-sesongen og har den stort sett påskrudd så lenge båten er i fart og ingen står ut takluka (jeg har ikke bredbåndsradar, din brebåndradar kan du ha på fanget uten at det er skummelt).

Jo mer du bruker radaren (under alle tenkelige forhold), jo flinkere blir du til å tolke radarbildet, og jo mer du leker deg med instillingene, jo flinkere blir du til å benytte deg av dem.

 

Bare husk på å se ut vinduene en gang i blant og ikke bare sitte å kose deg med skjemen. :giggle:

 

Og post gjerne bilder og erfaringer. Det kan godt hende det blir bredbåndsradar på meg på neste båt, så da hadde det jo vært veldig kjekt å kunne lese dine erfaringer med en slik en fra dag en. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hindring vil jo gi lavere effekt akkurat i den retningen og hvis hindringen er stor nok, så vil den blokkere signalet totalt. Siden antennen tross alt er noen cm bred, så kan litt hinder tålereres uten særlige problemer.

Hvordan er targabøylen din utformet? Hvis du har bilder av den og hvor du tenker på å sette radaren så blir det jo enklere å svare. På seilbåter kommer jo masten i veien for radaren uten at det er ett så alt for stort problem.

Uansett så er det jo som regel hva som er forran og til en hvis grad til sies for båten som er det mest interesante, så tviler på at targaen vil bli ett stort problem.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

...

Hvordan er targabøylen din utformet? Hvis du har bilder av den og hvor du tenker på å sette radaren så blir det jo enklere å svare. På seilbåter kommer jo masten i veien for radaren uten at det er ett så alt for stort problem.

...

 

Her er to bilder, ett tatt forfra og ett tatt fra siden. Jeg planlegger å motere radaren slik at bakkant kommer ca 25 cm fra targabøylen. Radaren må moteres på ca 15 cm høy fot for å tilfredsstille krav om strålingsvinkel på tvers av båten. Radaren vil da stikke ca 10 cm over targabøylen som er 25 cm høy. Da må topplanterna høyere. Alternativet er å montere radaren på targabøylen, men da må antennene (2 x VHF, FM-antenna) og lanterna flyttes. Enklere slik jeg har planlagt hvis hindringene bak radaren kanskje ikke betyr så mye.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den targabøylen vil no ikke påvirke radaren i merkbar grad. Jeg tror heller ikke det skal være noe problem å montere den på targabøylen hvis du setter den der topplanternen står og monterer f.eks en slik topplanterne: link eller noe tilsvarende. (kommer selvsagt ann på hvor tett antennene står, litt vanskelig å se det på bildet.)

 

(Scanstrut er forsåvidt svindyrt, men det går sikkert ann å få laget en lignende lanternebrakett billigere)

 

Lykke til! :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Fint,- da var det spørsmålet besvart :-)

Er fortsatt interessert i innspill som kan hjelpe meg til å få godt utbytte av ny radar ;-)

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

I dag fikk vi bruk for radaren for første gang på ordentlig. Regn og tåke og stormkast. Hadde forberedt meg på slik ved å bruke radaren aktivt i 30-40 timer. Men det hjalp ikkje. Uansett hvor mye eg tunet og stilte på den så ble det ikkje greit, viste det seg. Eg trudde vi hadde full kontroll, helt til vi plutselig hadde innhentet en båt. Eg slakka av og brukte neste kvarter på å stille det eg hadde trent på, men eg fikk aldri inn den båten på skjermen.

Når eg fjerna nok på sjø og regn til at kontur av land viste akseptabelt, så viste ikkje båten eg henta inn...

Må nok skaffe meg manual og studere meir. Men ble litt satt ut der og da. Med 20 m sikt var det sent å oppdage at radar oversåg alt.

Eldre Raytheon dette.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å oppgradere Sæbø? :smiley: Nyere radarer, spesiellt HD og Bredbånd (og bredbånd i særdeleshet) er lettere å justere eller klarer seg ganske godt på automatikken :smiley:

Jeg har HD, den viser ekkoene i farger etter hvor sterke de er. Rett innstillt vil den vise både landkonturen og regnværet på radaren samtidig.


Hva slags båt innhentet du foresten? Små (relativt sett) fritidsbåter av glassfiber kan være vanskelige å oppdage på radar selv med ganske så moderne saker ombord. Glassfiberen reflekterer en veldig liten del av radarstrålene.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

https://www.youtube.com/watch?v=mE2vzoUfq7c

 

https://www.youtube.com/watch?v=eEOJtxjuoK4

 

https://www.youtube.com/watch?v=ntRtbhHM0SI

 

noen søk på youtube. ikke fullstendig introduksjon, men i hvert fall noen klipp. Jeg tar stadige søk på youtube for å finne klipp om utstyret jeg har om bord. Alt fra klipp om motoren, til plotter, autopilot, seil mm. Dukker stadig opp ett eller annet. Ikke alt av stor verdi, men det er jo kjekt å se.

 

Tror jeg må kvitte meg med den jeg har før den har null kr verdi. Utviklingen tar noen kvantesprang på et tiår.

 

Skal tro hvordan neste generasjon radar blir. Enda mindre strømforbruk, mindre volum på domen, fyttikatta... dette er frekt utstyr.

 

Sæbø, fikk du solgt JRC-radaren din? Jeg har jo en JRC1000. Må virkelig begynne å leke meg med den. Ulempen er at den er plassert nede ved kartbordet og det er jo gjerne oppe i cockpit jeg sitter.

 

Ikke meningen å avspore tråden...

Link to post
Share on other sites

Eureka, løsningen på ulempen med radaren nede ved kartbordet og deg plassert oppe i cockpit er rett og slett en ny moderne radar og kombiplotter! :smiley: En ny Raymarine (a-, c-, eller e-serie alt etter om du vil ha kun touchskjerm, kun knapper eller begge deler) kan monteres trygt nede ved kartbordet og speiles til iPad'en via wifi oppe i cockpiten. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kenneth, jeg vet jeg vet. og med nyeste sorten ekkolodd så .... men man kan vel ikke styre systemene fra padda, kan man det?

Jeg tenker det er en stor fordel med multifunksjonsskjermer. da får alt lett tilgjengelig. Dessuten er det vesentlig å ha tilgang til det fra cockpit, der man sitter. Da blir det mere aktiv bruk av radar, selv på fineværsdager skumring og kveldsmørke. Da får man det inn i fingrene til den dagen man er avhengig av det. MARP ser jo helt genialt ut.

 

Hvor mye strøm trekker en 10" multifunksjonsskjerm med aktiv bruk av kart og radar?

 

 

 

Men jøjje meg, det vil jo koste 20% av hva jeg betalte for båten. Men man kan jo plukke det med seg til en nestebåt...

 

Men om jeg rigger ned JRC-en og selger den på finn sammen med Humminbird 587 combien... ¨så får jeg vel noen kroner for det.

 

Har jo en solid radarmast på hekken, så den utgiften slipper jeg unna.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må gjøres motsatt. Multifunksjonsskjermen i cockpit og speiling til tablet ved kartbordet. Leketøy som iPad har ikke skjerm som er lesbar i sollys og ikke liker eletronikken fuktighet heller.

 

Lowrance, Simrad og Raymarine har apper hvor alt untatt autopilot kan styres.

 

 

Simrad NSS12 bruker 23-24W ved full lysstyrke, dimmes den ned et trinn går effektforbruket ned til 14W og to trinn til 11W. 3G radaren bruker 17W, 4G bruker 20W. Andre digitalradarer bruker betraktelig mer strøm, helt opp i tre ganger så mye for tilsvarende størrelse. Antar en 10" Lowrance har et effektforbruk på 15-18W ved full lysstyrke.

 

 

Jeg har Simrad 4G radar, funger så bra i automodus at det er kun ved høye bølger eller kraftig regn jeg trenger å justere. En Point-1 heading sensor som gjør at du kan kjøre radaroverlay er mitt beste tips for å lære å tyde radarbildet.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke de andre merkene i detalj, men Raymarine har nå to apper til padda (og android for den saks skyld). En gratis-app som bare speiler skjermbildet på plotteren, og en betal-app som koster ca 500 penger som gir deg fukk touch-skjerm funksjonalitet. Med andre ord, du kan styre alt (unntatt autopilot) fra padda på samme måten som du kan styre det direkte på plotteren.

 

En Raymarine c97/e97 (9", neste skritt opp er 12") (innebygd ekkolodd) trekker kun 16W på det meste (1,33A), mens den minste HD-radaren trekker 60W (5A) ved sending. Den enklere (ikke-HD) utgaven av radaren trekker 40W (3,33A) ved sending.

 

Hvis du skal montere plotteren oppe i cockpit så er nok 9" eller 12" å anbefale, men hvis den skal stå ved kartbordet og du kommer til å bruke en padde i cockpiten, så bør du vurdere Raymarine e7d. Den har kombinert touch og knapper og en 7"-skjerm. Det er litt færre tilkoblingsmuligheter på den enn på de større, men ellers har den samme innmaten, men til en langt mer sivilisert pris. Hvis du primært bruker padda i cockpit, så er kanskje ikke størelsen på skjermen på selve plotteren like viktig lengre.

Selv har jeg to Raymarine e7 i dashboardet, men så er jeg nok godt over gjennomsnittlig interesert i dingser og jeg hadde ikke plass til en 9" eller 12" plotter....

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Avsporing fortsetter...sorry...

Eg innhentet en som lignet på wiking28 , var vanskelig å se.... Oppgradering ble påbegynt planlagt samme kveld... Kona likte ikkje den turen..tillit til båt og utstyr må oppgraderes igjenn...

Jrc 1000 byttet eg usett mot en ankervins av en svindlerjævel. Skulle være "sjekket og i orden" ...eg gidd ikkje ein gang prøve den..allt er sprekt og knekt og rusta og slite i stykker. Manglet deler... til og med huset er knust så den kan ikkje stå ute...Har vurdert å true han med å legge navn og bilder på BP, men eg får neppe radaren igjenn av det, så eg har innsett tapet. Det var OT...

 

Men ny radar er vanskelig å velge !

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men ny radar er vanskelig å velge !

 

Det kjenner jeg meg godt igjen i!

Når jeg kjøpte ny navigasjonselektronikk til min båt, så brukte jeg vel 2-3 måneder på å bestemme meg for hva jeg skulle kjøpe. (Skulle riktignok kun ha en ny plotter, men ting ballet litt på seg....)

Faktum er vel at i dag så er det ingen direkte dårlige radarer på markedet. Den største avveiningen man må gjøre er om man ønsker konvensjonell magnetron-radar eller bredbåndsradar, samt hvor mye penger man ønsker å legge i prosjektet.

Vel så viktig er å tenke på hva slags multifunksjonsskjerm man ønsker å koble den til (om man ikke allerede har en man er fornøyd med).

For min del så ønsket jeg å teste de nye bredbåndsradarene, men fallt til slutt på en Raymarine HD-radar siden jeg likte Raymarine's 7-tommersplotter bedre enn konkurentene.

Hvis du allerede har en relativt ny multifunksjonsskjerm, så er jo selvsagt det billigste å kjøpe en radar som kan brukes med den skjermen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...