Jump to content

GH 16 vil ikke gå i plan med evinrude 65hk 1996 mod.


JRGTI

Recommended Posts

en kamerat har en Evinrude 65hk 96 mod på en gh 16, turtallet øker kraftig som det skal når man gir fll gass og skal opp i plan, men detter ca 1000rpm før den går opp i plan og blir liggende på "hælen", noe her inne som veit noe eller har forslag? motoren er nylig satt på, mye penger er brukt så det er veldig frustrerende...

Link to post
Share on other sites

Er en GH 15,ja.. Propell og vulk er iorden.. Det som er gjort er: sjekka for gnist med stroboskop lampe mens morderen går, ok på alle 3,så det utelukker tenning. Power pack er ny. Går helt nydelig på tomgang,og ruser villig og hissig når motoren er i fri.

 

Det føles mest som ett bensin problem,siden moteren kommer som ei kanonkule når spaken går i bunn,men turtallet detter kraftig før båten går i plan,og blir liggende på hælen.. Tipper den detter rundt 1000runder som J.R skriver.

 

Etter dette har jeg sjekka bensin pumpa,og det kan se ut som om den virker.. Når jeg ta av lokket med sila,og dreier på svinghjulet,kan jeg se at bensin blir pumpet. MEN denne prøve turen ble foretatt uten lyddemper over gasserne siden jeg hadde akkurat tatt de ut å rensa de.

 

Nå jeg får båten på land igjen ser jeg at det går en slange fra innsuget og inn på luft boksen,og med den av vil jo det i praksis si at det er en massiv falsk luft lekkasje,og da blir jo ikke bensinpumpa drevet skikkelig,iallefall ikke når det kreves mer fuel på fullt. Å båten er ikke testa etter at det ble fiksa..

 

Men uansett er alle forslag velkommen! Og jeg skal oppdatere når vi får prøvd igjen. Dette er en kamerat av oss som eier båten,og vi vil så gjerne at han og skal få kost seg litt på sjøen i egen båt før sommeren er over. :)

Redigert av Bloman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du bilde av dette?

 

Har båt/motor fungert tidligere eller er det nylig innkjøpt noe av dette?

Jeg synes dette kan høres ut til at det er alt for stor propell eller mye motstand av noe slag

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båten har tidligere hatt en 73 Johnson 20 hk,så 65 hk er ny innkjøpt. Propellen er vel orginal,tror jeg? Svart med samme stempel som de 20-30 hk propellene jeg har..

Har tenkt på propell,men siden den er orginal og motoren drar først for så og miste kraft så har jeg slått det fra meg.. Kan selvfølgelig ta ett bilde av propellen og legge ut nr på den.. Burde ikke propellen vært skikkelig vill for at en 65 hk ikke skal kunne løfte ei jolle på 150-200 kg? Og man hører ganske godt at den slutter å dra og bare ramler ned.. Den drar så bra at man virkelig må holde seg fast før den detter,så det er en ganske markant ting som skjer..

 

Vi prøvde for moro å bytte propell på den 20hk'n tidligere i sommer til en litt større en,og da bare knurra motoren og nekta å løfte..ikke noe turtall opp og ned.

Modell nr motor: SE65WMLW nr på propell: 176214 og 14 x 17

1375829369.jpg

1375829474.jpg

Ett kjapt Google søk sier at denne propellen og bla sitter på en 45hk 2 cyl..

Redigert av Bloman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dere prøvd å flytte vekt forover for å se om den kommer i plan da? Vann i dobbelbunn som kommer bakover? Tror det må en veldig tung proppel på her for at den ikke skal komme i plan. Denne båten burde plane med 15-25 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja Trådstarter hang ut over baugen,mens han som eier båten hang forover over styrekonsollen.. Etter laaaang tid gikk båten riktig nok opp i "plan",men turtallet steg ikke.. Tenker den gjorde det samme som med 2 personer og den gamle 20 hester'n..rett rundt 18 knop. Ikke noe vann mellom skroga.

 

Det går en vakuum slange fra bensinpumpa til innsuget,og en annen slange fra innsuget til boksen rundt gasserne.. Når vi testa så kjørte vi uten den boksen med den slangen mellom innsug/boksen av.. Kan det skape plunder for bensinpumpa? Falskluft? Eller at pumpa trenger sug fra gasserne for og gi nok på høye turtall?

Googlet masse,men finner bare at noen motore liker/trenger at den boksen er montert.. Alt dette er montert igjen,men ikke fått testa på sjøen enda.

I vannet så høres den nesten ikke på tomgang.. Ingen vibrasjoner,hører bare svinghjulet suse.. Så motoren virker egentlig helt topp.. Jeg har en 2000 70hk yamaha på weslingen min,og den høres ut som en moped på tomgang til sammenligning..

Link to post
Share on other sites

Da har man vært ute å testa litt,og selv om det ikke hjalp stort å montere boksen over gasserne,så kan man godt si at det er mangel på fuel som er problemet.. Trykker man inn nøkkelen under aks/kjøring (aktiverer choke solenoiden) våkner den til liv! Smetter rett i plan og drar godt.. Må holde takta med nokkelen da.. Siden jeg har hatt oppe gasserne regner jeg med at det er bensinpumpa som er synderen.. Evt Biltema slangen mellom tank og motor.. Men holder en knapp på pumpa..

Link to post
Share on other sites

biltema bensinslange kan skape trøbbel, kjøpte en i sommer, den lakk så fælt i koblingene at den var det bare å demontere med en gang. Lekkasje her vil trekke falskluft som vil kunne skape trøbbel slik som du har her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hjelper det hvis du pumper på blæren mens dere prøver å komme i plan?

I så fall ville jeg byttet bensinpumpen.

Hvis ikke tror jeg heller at jeg ville sett på bensinkammer, drenering og flottør.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det hjalp ikke å pumpe på primer pumpa.. Det eneste som hjalp var å trykke inn nøkkelen.. Har hatt av pumpa og demontert den,og den er fin. Kjørte slangen til gasserne i ei flaske og kjørte motoren rundt,og det pulsa bra med bensin ut.. Så jeg har konkludert med at jeg må opp med forgasserne igjen.. Den får vel og bensin fra toppen av gasserne ved bruk av choke solenoiden.. Har jo åpna forgasserne før og de er helt rene inni.. Er jo bare å pelle de opp igjen,da..:)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg demontert og rensa alle forgasserne,og når jeg åpna de så fant jeg fort ut at det er bare den øvre som har virka skikkelig.. Den midtre var satt sammen helt feil,med pakninger oppned,og dessuten var det litt vann inni.. Dette er den eneste jeg ikke hadde opp,og var bare vann i denne ene..

Den nedre mangla det deler i,så den har ikke gitt bensin.. Kansje litt på tomgang.. Så heldigvis hadde jeg en forgasser liggende fra en annen motor,så jeg fikk pellt av det som mangla. Så nå står det 3 reine og velfungerende forgassere på'n.. Har ikke prøvd på vannet enda,men lyden og responsen i motoren er HELT annerledes!

Link to post
Share on other sites

Kan vel oppdatere med at en rens og korrekt montering av forgassere ikke helt uventa gjorde susen.. Ble bare en rask test tur,men fikk 36 knop på gps,men har igjen å justere AFR på gasserne..veit ikke om det har noe å si @WOT.. Syntes og turtallet var litt lavt,men han har ikke montert turteller enda,så det blir bare synsing.. Hva er riktig rpm på disse motorene egentlig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...