Jump to content

Alternativ til skilletrafo, alarm eller lignende ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en skilletrafo fra Mastervolt som jeg tenkte å montere i båten men jeg er litt i tvil, den støyer bittelitt og jeg hater støy så jeg lurer på om det finnes noen alarm som kan si fra om man har problemer som en skilletrafo skal takle mtp tæring.

 

Så kan jeg montere en slik alarm om den finnes istedet for skilletrafoen

Link to post
Share on other sites

Joda jeg har plenti med plass i motorrommet men når vi tar ut 15A som vi jo gjør hele vinteren så durer den litt, den går da på full peis virker det som og det er en liten summing der som jeg helst skulle vært foruten om det er mulig.

 

Og når det gjelder kombien så er jeg på gjærdet enda, vet ærlig talt ikke hva jeg trenger der. Må man ha ren sinus til dolce gusto, stavmikser og et par PCladere eller klarer man seg med modifisert sinus osv. Det kommer neppe noen større 230V forbrukere ombord enn disse små kjøkkentingene og lading av dingser.

Link to post
Share on other sites

En har GalvanAlert landstrømskabel. Varsler både om polariteringsfeil, og om en får galvaniske strømmer. Men akkurat den finnes vel dessverre bare til 110V vrikoblinger?

 

Men noen som vet hvordan disse LED'ene er koblet opp inni kontakten? Er de 2 som varsler om lite/mye galvaniske strømmer kun vanlige LED's koblet i serie på jordkabelen? Akkurat som diodene i en galvanisk isolator? Eller kanskje en form for bipolar LED, så en slipper unna med færre LED's?

Da er det jo superenkelt å lage et lite panel i båten i tillegg til den galvaniske isolatoren som varsler på samme måte som denne kontakten.

 

marinco_galvanalert_closeup_cpanbo.jpg


Hva slags feilindikasjoner viser det med dioder? Vi snakker ikke også om polaritetsfeil....?

LED for polaritetsfeil er vel lite vits å ha i Norge? Siden en ikke vet om det er IT, TT, eller TN nett en kobler seg til?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Indikator for polaritetsfeil har bare noen misjon hvis man er tilkoblet et moderne 400 volts TN nett (Trafoens nullpunkt er koblet til jord), noe de færreste marinaer har. Grunnen til at man har varsling om polaritet er at i et slikt system så henter man ut 230 volt mellom èn fase og nøytralleder. Nøytrallederen i et slikt system har samme potensial som jord. Med sikringer kun i den aktive fasen slik mange gjør det i utlandet så fungerer det greit med en slik varsler. På norsk jord har nok de aller fleste landstrøm fra 230 volts IT (Trafoens nullpunkt er i utgangspunktet isolert) nett. Med instrumenter for polaritetsfeil vil man kunne få alarm ved tilkobling av 230 volts nett, denne må da ignoreres! Om en varsling kan erstatte skilletrafo har jeg kun et svar: NEI! Trafoen beskytter båten, mens med varsling må du selv gjøre noe for å beskytte båten, (koble fra strømmen). En indikasjon på tilstanden på nettet man kobler seg til kan man få ved å sette inn voltmeter og en vender slik at man kan måle spenningen mellom faser og jord, hvis spenningen mellom fase og jord er veldig lav eller veldig høy så er det jordfeil i nettet du kobler deg til, ideellt sett bør denne spenningen mellom fase og jord ligge mellom 110 og 125 volt. Er du derimot tilkoblet et 400 volts nett vil du uten unntak måle full spenning mellom fase og jord og henholdsvis 0 volt mellom den andre fasen og jord.

Man bør derfor vite hva slags nett man er koblet til. Hvis man i marinaen ser et trefas uttak som er rødt (400v) er det stor sjans for at kretsen på brygga også er tilkoblet dette systemet.(230v uttakene i disse kretsene er fortsatt blå) 3 fas uttak på 230 volts system er utelukkende blå.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Joda jeg har plenti med plass i motorrommet men når vi tar ut 15A som vi jo gjør hele vinteren så durer den litt, den går da på full peis virker det som og det er en liten summing der som jeg helst skulle vært foruten om det er mulig.

 

 

Om det er during fra trafo so forplanter seg i skrog og innredning kan du jo forsøke å henge den på fleksible fester ala motorlabber.

Om mulig, heng den også på skott som er lengs mulig vekk fra bo- og sove-område.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en tradisjonell trafo som durer grovt som de ofte gjør det er en bittelitt annen lyd men samma det.

Jeg kan montere i motorrom og det er veldig godt isolert men jeg vil uansett ha det så lydløst som overhodet mulig og tenkte derfor på et alternativ om det finnes

Link to post
Share on other sites

Joda jeg er klar over det, hadde gummibein på den i forrige båt og da sto den ute i aktre lasterom, vi hørte den når vi sov i forpiggen 12meter unna.

 

Nå sover vi akter i båten og motorrommet er ved siden av dog veldig godt isolert.

Jeg får prøve å montere den og se hva jeg får til.

 

Men hadde det vært en alarmløsning som fungerer istedet så hadde jeg vurdert det istedet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...