Enzo Startet 5.August.2013 Del på Facebook Startet 5.August.2013 Jeg har en skilletrafo fra Mastervolt som jeg tenkte å montere i båten men jeg er litt i tvil, den støyer bittelitt og jeg hater støy så jeg lurer på om det finnes noen alarm som kan si fra om man har problemer som en skilletrafo skal takle mtp tæring. Så kan jeg montere en slik alarm om den finnes istedet for skilletrafoen Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Mange yrkesbåter har ein eller fleire målere som viser om det et kontakt mellom elektrisk anlegg og skrog og jord. Analoge instrument med viser, men også diode som lyser ved feil. Men husker ikkje navnet på instrumentet no... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ariel og Fumle Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hva slags feilindikasjoner viser det med dioder? Vi snakker ikke også om polaritetsfeil....? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Feil på el som kan øke tæring. Sikkert lekkasje mot jord. Gønnt diode-lys for ok. Rød for feil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enzo Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Ok så det finnes slike ting som varsler om man har lagt seg et sted og landstrømmen er "skitten" Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Litt enklere løsning http://www.seatronic.no/landstrom-isolatorer-c-81_143/sterling-galvanisk-isolator-p-434 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Det der er bare en zink saver og sier vel ikke i fra om det er trøbbel med tæring ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Instrumentet som Sæbø tenker på er bare eit ohm-meter som måler isolasjonsmotstanden mellom fase og jord. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 (redigert) Jeg ville ikke vært foruten skilletrafo. Litt sløvhet og vips så er sjakkelen på ankeret tæret bort. Kan du ikke få satt den i motorrommet? Kombien din kommer jo også til å suse litt. Redigert 6.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2013 Joda jeg har plenti med plass i motorrommet men når vi tar ut 15A som vi jo gjør hele vinteren så durer den litt, den går da på full peis virker det som og det er en liten summing der som jeg helst skulle vært foruten om det er mulig. Og når det gjelder kombien så er jeg på gjærdet enda, vet ærlig talt ikke hva jeg trenger der. Må man ha ren sinus til dolce gusto, stavmikser og et par PCladere eller klarer man seg med modifisert sinus osv. Det kommer neppe noen større 230V forbrukere ombord enn disse små kjøkkentingene og lading av dingser. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 (redigert) En har GalvanAlert landstrømskabel. Varsler både om polariteringsfeil, og om en får galvaniske strømmer. Men akkurat den finnes vel dessverre bare til 110V vrikoblinger? Men noen som vet hvordan disse LED'ene er koblet opp inni kontakten? Er de 2 som varsler om lite/mye galvaniske strømmer kun vanlige LED's koblet i serie på jordkabelen? Akkurat som diodene i en galvanisk isolator? Eller kanskje en form for bipolar LED, så en slipper unna med færre LED's? Da er det jo superenkelt å lage et lite panel i båten i tillegg til den galvaniske isolatoren som varsler på samme måte som denne kontakten. Hva slags feilindikasjoner viser det med dioder? Vi snakker ikke også om polaritetsfeil....? LED for polaritetsfeil er vel lite vits å ha i Norge? Siden en ikke vet om det er IT, TT, eller TN nett en kobler seg til? Redigert 7.August.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Ariel og Fumle Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Jeg har lys for polaritetsfeil, hva forteller det? Er det noe av betydning ? Strøm virker line fint med positiv eller negativ polaritet Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 (redigert) Indikator for polaritetsfeil har bare noen misjon hvis man er tilkoblet et moderne 400 volts TN nett (Trafoens nullpunkt er koblet til jord), noe de færreste marinaer har. Grunnen til at man har varsling om polaritet er at i et slikt system så henter man ut 230 volt mellom èn fase og nøytralleder. Nøytrallederen i et slikt system har samme potensial som jord. Med sikringer kun i den aktive fasen slik mange gjør det i utlandet så fungerer det greit med en slik varsler. På norsk jord har nok de aller fleste landstrøm fra 230 volts IT (Trafoens nullpunkt er i utgangspunktet isolert) nett. Med instrumenter for polaritetsfeil vil man kunne få alarm ved tilkobling av 230 volts nett, denne må da ignoreres! Om en varsling kan erstatte skilletrafo har jeg kun et svar: NEI! Trafoen beskytter båten, mens med varsling må du selv gjøre noe for å beskytte båten, (koble fra strømmen). En indikasjon på tilstanden på nettet man kobler seg til kan man få ved å sette inn voltmeter og en vender slik at man kan måle spenningen mellom faser og jord, hvis spenningen mellom fase og jord er veldig lav eller veldig høy så er det jordfeil i nettet du kobler deg til, ideellt sett bør denne spenningen mellom fase og jord ligge mellom 110 og 125 volt. Er du derimot tilkoblet et 400 volts nett vil du uten unntak måle full spenning mellom fase og jord og henholdsvis 0 volt mellom den andre fasen og jord. Man bør derfor vite hva slags nett man er koblet til. Hvis man i marinaen ser et trefas uttak som er rødt (400v) er det stor sjans for at kretsen på brygga også er tilkoblet dette systemet.(230v uttakene i disse kretsene er fortsatt blå) 3 fas uttak på 230 volts system er utelukkende blå. Redigert 8.August.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jens_P Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Joda jeg har plenti med plass i motorrommet men når vi tar ut 15A som vi jo gjør hele vinteren så durer den litt, den går da på full peis virker det som og det er en liten summing der som jeg helst skulle vært foruten om det er mulig. Om det er during fra trafo so forplanter seg i skrog og innredning kan du jo forsøke å henge den på fleksible fester ala motorlabber. Om mulig, heng den også på skott som er lengs mulig vekk fra bo- og sove-område. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kaskazi Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Jeg har plassert min Matervolt skilletransformater i et tørkeskap ute på akterdekket. Har en kone som har kaninører for støy. Har ikke hørt et knyst om trafostøy fra henne. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Det er ikke en tradisjonell trafo som durer grovt som de ofte gjør det er en bittelitt annen lyd men samma det. Jeg kan montere i motorrom og det er veldig godt isolert men jeg vil uansett ha det så lydløst som overhodet mulig og tenkte derfor på et alternativ om det finnes Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Om du monterer trafoen på gummilabber i tillegg. så tror eg at du isolerer støyen meget betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Joda jeg er klar over det, hadde gummibein på den i forrige båt og da sto den ute i aktre lasterom, vi hørte den når vi sov i forpiggen 12meter unna. Nå sover vi akter i båten og motorrommet er ved siden av dog veldig godt isolert. Jeg får prøve å montere den og se hva jeg får til. Men hadde det vært en alarmløsning som fungerer istedet så hadde jeg vurdert det istedet Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Sidan du allereide har en skilletrafo, så ville eg absolutt prøvd å montert den først og brukt så myke labber som mulig. Ellers kan du montere en analog jordfeilmåler som eg skreiv om tidligere. Dei har justerbare alarmutganger. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Ok jeg får prøve å finne et fint sted til den inne i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Eneste støy fra vår skilletrafo er sus fra vifta. Den står montert i et teknisk rom. Den som suser mest er combien vår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.