Jump to content

Nye seil til Bavaria 32 NC (Farr) - vanskelige valg ...


Haugvar

Recommended Posts

Skal kjøpe nye seil til erstatning for "placeholderene" min Bavaria Cruiser 32 (Farr) var utstyrt med fra fabrikken. Vil ha seil som holder lenge, som jeg kan våge meg ut i en regatta med, og som fungerer godt med rullemast (vertikale spiler). Det står nok mellom Grans laminerte og radialsydde HPC-seil eller Elvstrøms støpte EPEX-seil. Har noen erfaring med det ene eller andre? Gran hevder de har kommet frem til det optimale kompromisset for duk/spiler/rullemast, mens Elvstrøm sverger på sine nettsider at nedsider ved EPEX-seil foreløpig er vanskelig å finne. Har noen erfaringer å dele her?

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe nye seil til erstatning for "placeholderene" min Bavaria Cruiser 32 (Farr) var utstyrt med fra fabrikken. Vil ha seil som holder lenge, som jeg kan våge meg ut i en regatta med, og som fungerer godt med rullemast (vertikale spiler). Det står nok mellom Grans laminerte og radialsydde HPC-seil eller Elvstrøms støpte EPEX-seil. Har noen erfaring med det ene eller andre? Gran hevder de har kommet frem til det optimale kompromisset for duk/spiler/rullemast, mens Elvstrøm sverger på sine nettsider at nedsider ved EPEX-seil foreløpig er vanskelig å finne. Har noen erfaringer å dele her?

Min erfaring går ikke på seilene, men på seilmakernes påstander. Ingen seilmakere vil påstå noe annet enn at nettopp deres seil er de beste. Ta derfor alle slike påstander med en god klype salt.

 

Jeg har forøvrig hatt Grans HPC-seil (ikke rullestorseil) på en seilbåt, og det var gode seil. Vi seilte regatta med seilene uten at det så ut til at de tok skade av det. Har dessverre ikke erfaring med tilsvarende nye seil fra andre produsenter på samme båt så jeg har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag. Å sammenligne to forskjellige seil på to forskjellige båttyper blir nesten som å sammenligne epler og pærer, ettersom båtenes seilingskarakteristikk er forskjellig. Dermed vil også seilenes vurdering variere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

På min Bavaria 32 Holiday har jeg hatt Epex 140% genoa 3 sesonger og Epex rullestorseil i 2 sesonger. Hittil kun positive erfaringer med disse.

 

På de gamle seilene (bedre enn originale, men slitne) passerte vi ikke ofte 6 knop med skjæring i seilene. Nå passerer vi 6 knop lett uten mye vind. Prismessigf havnet mine seil på omtrent det samme du har blitt tilbudt. Etter anbefaling fra seilmaker valgte jeg korte spiler for å redusere muligheten for at seilet henger seg i rullesystemet. Duken er såpass stiv at dette har fungert bra. Videre er en fordel med glatt duk at rullingen går mye lettere og seilet har ikke vært i nærheten av å henge seg i rullesystemet.

 

Kjenner ikke til Gran HPC.

 

Dersom du har standardutveksling på akterstaget ville jeg anbefalt å også øke denne. Med gode seil vil du bruke denne mer aktivt.

 

Lykke til med valget og uansett du kommer til å få en båt du ikke kjenner igjen for seil!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg vet en bekjent slet litt med fulle spiler fra Elvstrøm. (om jeg husker rett var det da sandwichseil som rett og slett var litt tjukkere enn vi hadde forventet så det ble litt vel trangt inntil vi fikk finjustert litt) Men hvordan er masten din bygget for å takle et tjukt seil (inkl spiler) ift. holidayen? vet du? vet elvstrøm? eller Lunde båt?

Hvor mye bygger spilene til Gran?

hva er det som er mer optimalt med gran sine ift elvstrøm sine iflg. gran?

ellers høres det veldig kjekt ut med nye seil. jeg hadde nesten vært fristet til å prøve begge for så å selge det settet jeg ikke ville ha med et helst mindre tap selv om det muligens ikke er så fornuftig så du får ha lykke til med et grundig og godt valg ;).

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger. Her blir det vel å gå noen runder med seilmakerene og bruke sunn fornuft når alle salgsargumentene er lagt frem på kryss og tvers. Skal melde fra om konklusjonen når valget er tatt. Og ja KOF_NOR, oppgradering av akterstaget står på lista ; )

Link to post
Share on other sites

Gran hpc er vel et cruisinglaminat, men epex er støpte seil. Derfor er det logisk at epex er dyrere. Hvis du vil ha cruisinglaminat, kan du gp for elvstrøms billigserie, breeze. Da kommer du ned mot 500 kr pr kvadratmeter.

 

Ville tatt epex hvis økonomien tillater det.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Velg den seilmakeren som ligger nærmest hjemstedet, fordi du vil alltid ha bruk for service/oppfølging i etterkant.

 

Har brukt begge de du har fått tilbud fra og Gran seil er min favoritt.

Ganseil holder til 300 meter fra båthavnen min, og jeg leter etter alle gode argumenter for å velge dem.

I deres tilbud ligger også 1. års ettersyn av seilene.

Spørsmålet er: Er støpte seil bedre både når det gjelder "performance" og holdbarhet/slitestyrke og vekt?

Link to post
Share on other sites

Ja, det tror jeg. Forutsatt at det er dobbel tafetta. Men mener at et godt cruisinglaminat er bra nok for tur og enkle klubbregatter. Cruisinglaminat har som regel polyestertråder. Hvis et støpt seil og har dette, er største forskjellen vekt. Hvis et støpt seil har kevlartråder får du bedre formstabilitet i tillegg. Hvis jeg hadde hatt en seilmaker i nabolaget, ville jeg nok brukt han.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har både støpt storseil med taffeta på begge sider fra Granseil, samt et crusinglaminatseil (tilsvarer hpc) fra Elvstrøm. Meget godt fornøyd med begge. Fordelen med støpt seil er vekten, men det slites også noe raskere. Bruker det derfor som et regattaseil og bytter ellers.

 

Jeg ville ikke vært i tvil når du har Granseil rett borti veien. Hvilken oppfølging vil du kunne få fra Elvstrøm? Skinner vel litt igjennom at jeg ikke har vært særlig imponert over Elvstrøm. Gutta hos Gran har gitt meg mye bedre service.

 

Vil anbefale deg å få de til å montere seilet, samt se over riggen samtidig. Det siste koster normalt ikke stort når de først er der.

Link to post
Share on other sites

Da er beslutningen tatt, og valget faller på Gran. Det er flere grunner til dette. Har i dag vært i møte med Henning Paur og fått undervisning i problemstillinger rundt rullemast. Gran har brukt mye tid på å designe gode seil for rullemast. De har kommet frem til et laminat som er smidig nok til å tillate generøse seilmål samtidig som seilet rulles smidig inn i masten. De andre tilbydererene tilbød tykkere laminater, noe som enten gir mindre seil eller større problemer ved innrulling i masten. Kun ett lag mylarfilm gjør at overskuddslim klemmes inn i taffetaen istedenfor å bli låst inne i laminatet mellom to filmlag. 2 lag film vil da gi en stivere duk uten at det nødvendigvis gir noe bedre holdbarhet/formstabilitet. Duken jeg går for har to lag fiber/scrim lagt i ulike mønstre, ett lag mylarfilm og taffeta på hver side.

 

Med til historien hører også at Gran holder til i nærheten, at de har fått mye skryt for god oppfølging - og er hyggelige folk ; )

 

Noen som vil kappseile når jeg får de nye seilene?

Link to post
Share on other sites

Legger ved en link fra en episode der jeg handlet seil fra en annerkjent seilmaker, og der jeg fremdeles er rystet over hvordan de behandlet saken. Ønsker ikke og legge til hvem dette var, men hvis du ønsker det kan du få en im om dette. Jeg vil deffinitivt ikke bruke denne seilmakeren flere ganger. Neste gang satser jeg på lokal seilmaker som har gitt meg en fantastisk oppfølging og hjelp, Aker seil i Tønsberg.

https://baatplassen.no/i/topic/94518-jeanneau-39i-seilbestilling-med-komplikasjoner/

Link to post
Share on other sites

W

Legger ved en link fra en episode der jeg handlet seil fra en annerkjent seilmaker, og der jeg fremdeles er rystet over hvordan de behandlet saken. Ønsker ikke og legge til hvem dette var, men hvis du ønsker det kan du få en im om dette. Jeg vil deffinitivt ikke bruke denne seilmakeren flere ganger. Neste gang satser jeg på lokal seilmaker som har gitt meg en fantastisk oppfølging og hjelp, Aker seil i Tønsberg.https://baatplassen.no/i/topic/94518-jeanneau-39i-seilbestilling-med-komplikasjoner/
Legger ved en link fra en episode der jeg handlet seil fra en annerkjent seilmaker, og der jeg fremdeles er rystet over hvordan de behandlet saken. Ønsker ikke og legge til hvem dette var, men hvis du ønsker det kan du få en im om dette. Jeg vil deffinitivt ikke bruke denne seilmakeren flere ganger. Neste gang satser jeg på lokal seilmaker som har gitt meg en fantastisk oppfølging og hjelp, Aker seil i Tønsberg.https://baatplassen.no/i/topic/94518-jeanneau-39i-seilbestilling-med-komplikasjoner/
Redigert av Haugvar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...