Jump to content

brakett til ombygging fra innenbords til utenbords motor


jakobhopperstad

Recommended Posts

marinert er noe som har med kjøtt og gjøre. marinisert kanskje? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ravns Garage selger braketter fra Bob's Performance. Da har du ihvertfall EN. Trodde ikke det skulle være så vanskelig å finne en B20, men det tynnes kanskje i rekkene. Har du sjekket Blocket?

Kjøper du i Sverige, få dem eventuelt til å sende med Bussfrakt til EU-terminalen i Strømstad, og så henter du den der selv. Rimelig og enkelt.

 

Er en litt lang Harry-tur bare for å kjøpe motor, men hvis du er bortover på solsiden en gang i mellom kan det jo være et alternativ.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet ikke hva du anser for vettug pris, men brakett + en bra 100hk påhenger + jobb med å støpe igjen hekken koster vel også noen kroner.

 

Kikka innom finn, ikke mange B20 å se nei, men en 4.3l V6 - det hadde vært morsomt i den båten. Evt den AQ151 som ligger der

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

Er en litt lang Harry-tur bare for å kjøpe motor, men hvis du er bortover på solsiden en gang i mellom kan det jo være et alternativ.

 

Å kjøpe motor i Sveirge er vel ikke noe rimelig alternativ, siden det betinger at man må betale HK avgift som for en ny motor? Da ville jeg heller ha funnet en noe dyrere variant i Norge og sluppet avgiften...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Å kjøpe motor i Sveirge er vel ikke noe rimelig alternativ, siden det betinger at man må betale HK avgift som for en ny motor? Da ville jeg heller ha funnet en noe dyrere variant i Norge og sluppet avgiften...

Du slipper da ikke avgiften om du kjøper den i Norge..

Link to post
Share on other sites

noen slipper avgiften har jeg hørt :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

B20 koster ikke så mye, men den mariniserte varianten til Volvo Penta som heter AQ 130 koster en hel del mer. Jeg solgte en defekt aq130 som trengte rep av blokk for 3000kr, mens en kamerat av meg tidligere har gitt vekk 2 b20'er som var i ok stand.

 

Hva som er galt med motoren som står i båten? Det er sikkert mye deler som kan brukes fra den selv om den er defekt.

Link to post
Share on other sites

 

Å kjøpe motor i Sveirge er vel ikke noe rimelig alternativ, siden det betinger at man må betale HK avgift som for en ny motor? Da ville jeg heller ha funnet en noe dyrere variant i Norge og sluppet avgiften...

Volvo B20 er en bilmotor og for å imortere den til Norge må du betale Mva på kjøpesummen. Kjøper du en marinemotor som f.eks. AQ130 må du i tillegg betale HK-avgift. Å bygge om en B20 til AQ130 består i å flytte over mariniseringsutstyret som du allerede har. En AQ151 eller AQ171 kan også brukes men det er forskjell på mariniseringen og du får en mere kurrant og moderne motor. Hvis båten klarer den ekstra vekten er en 4,3 V6 også et rimelig alternativ. Har blitt produsert av OMC, Volvo Penta og Mercruiser fra 175-225 hk. (VP med 205hk er propellakseleffekt mens Merc 225hk er veivakseleffekt og er samme motor). Det høres kanskje mye ut på denne båten men kan bli en super oppgradering.

Link to post
Share on other sites

båtmotor er båtmotor, med sine avgifter uansett :(

Dette er det skrevet om mange ganger her på forumet men jeg gjentar: Å marinisere en bilmotor til eget bruk er tillatt uten å utløse avgift for motoreffekt. Import av marinemotor eller mer presist motorblokken til slik utløser avgiftsplikt men kjøper du en bilmotor i utlandet skal du kun betale MVA. Kjøper du den fra et momsregistrert firma i Sverige får du i tillegg refundert den svenske momsen. Det er mange flere enn meg som har gjort dette. Et viktig poeng for trådstarter er at B20 i utgangspunktet er laget for blyholdig bensin så hvis du skal kjøpe en slik må du sjekke at den er bygd om for å tåle blyfri.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at ved å være i Svergie over 24 timer TROR JEG det er så kan du ta med varer for 5000,- mva fritt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror du har rett

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...