Jump to content

Isolere skrog for å dempe propellstøy?


Keiko

Recommended Posts

Har en del propellstøy som forplanter seg gjennom bunnen av båten, og skaper det litt utriveligt ombord.

Det jeg har tenkt å gjøre er å isolere skroget (plast skrog) over propellen. Men hva er brukbart til en slik jobb. Porolon matter eller bly vil ikke stoppe støyen i å forplante seg fremover i plasten! (troe jeg).. :lol:  

Bunnen av båten har en form for spanter/avstivere flere plasser , uten at det ser ut til å stoppe støyen.

Er det noen som har gode råd.   :lol:

Link to post
Share on other sites

Isolasjon innvendig er trolig svært vanskelig. Støyen sprer seg utover hele skroget som vibrasjoner og da hjelper støydempende matter innvendig lite. Men det har vært testet å klebe gummimatter utenpå skroget over propellen. Trolig uten stort hell siden jeg ikke har lest noe om dette siden

Sjekk heller diameteren på propellen. Den skal ha som et minimum  ca 2.5 cm klaring mellom bladtipp og skrog. Antall blader har også betydning. En firebladet lager vesentlig mindre støy enn en to bladet. Formen på bladene skal også ha betydning.

 

LYkke til

Link to post
Share on other sites

Du kan isolere med Noxudol? tror jeg det heter. Tung seig gufe som stopper vibrasjonene ved å omdanne dem til varme.  Det fungerer, men ikke forvent mirakler.

 

Det er nok bedre å prøve å fjerne årsakene til støyen.

Kan du gå ned en tomme på propelldiameteren for å få større avstand til skroget?

Bytte til 4-blader?

Bytte fra 4 blader til 4 blader med progressiv stigning  slik som Radice skewback propellen til Sleipner?

Avrunde kjølen for å fjerne turbulensstøyen.

Avbalansere propellen ytterligere hos f.eks. Winrace Propellers i Arendal?

 

Slike ting kan utgjøre store forskjeller for støyen og gi en liten fartsgevinst i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Avstanden til skroget skal være minimum 10% av diameteren på propellen. Optimalt opp mot 15%. Avstanden til flyndra er ikke fullt så kritisk.7-8% av diameteren som et minimum. Optimalt 10%

Avstanden til roret mener jeg å huske skal være 10% av diameteren den også. Avstanden fra kjøleavslutningen til propellen skal være så stor som mulig, samtidig må ikke akselen stikke mer enn 2 ganger sin egen diameter ut av stevnelageret fordi det gir ytterligere vibrasjoner. Ideelt sett bør den bare stikke såpass ut at du akkurat får på en tynn akselanode pluss ørlite grann klaring som tas opp når propellen skyver på motorfestene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har 4-bladers propell.

Avrundet kjøl-avslutning.

Har vært 2 turer hos Winrace.

Kan ikke gå ned på diameteren, forde det er for liten propell allerede..

Så da så..... :cryin:.

 

Foresten.--- så har jeg korta inn på akslingen for at den ikke skal stikke for langt ut..

 

Alt hjalp litt..men.

Så det neste får bli lengere aksel, og bedre plass rundt propellen, men ikke denne våren.

Foresten hvem har "Noxudol"?

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hei tar opp denne tråden igjen, sliter litt med samme problemet, fikk du orden på problemet ditt??

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva er propellstøy?? :confused: Har dere sett at propellen er like hel å fin? Sjekket at motor/propell/drev osv står i linje med hverandre? Aldri opplevd eller hørt om propellstøy, men vert borti mye mellom motor å drev som er ute av justering å derfor støyer å noen ganger vibbrerer

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, har hatt av propellen for sjekk og avballansering, den er ok, har skiftet cutless lager, samt justert motor slik at akslingen ligger midt i hylserøret, klaringen var under 0.1mm ved flensene, så alt her er nå ok.

Det som skjer i min båt er at det er en kraftig ressonans i hele båten ved 2000 til 3000 omd/min, når jeg øker turtallet til max(3300) så forsvinner nesten all ressonans.

Har ligget og hørt over propellen i akterkabinen, og her vibrerer det og støyer det noe voldsomt, kjenner på glassfiberen så vibrerer det noe voldsomt.

Akkurat som propellen slår "luft"

 

Målte 87DB inne i kabinen.....

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en båt engang hvor det oppstod et vanvittig spetakkel fra propellen over et visst turtall på motoren. Fenomenet hadde vært der siden båten var ny. Propell var riktig dimensjonert, oppretting av motor/aksling var selvsagt justert. Det som gjenstod var å vurdere avslutningen på kjølen - mot propellen. Fikk slipt vekk ganske mye, slik at den smalnet mye mer av og avrundet helt ytterst. Dette gjorde underverker, og fikk båten til å oppføre seg helt annerledes i det øvre turtallsområdet.

Link to post
Share on other sites

Har ingen bilder her på pc, fant noen på nettet av samme skrog.

Over propellen er det en tunell tak lignede form.

 

dacapo.jpg

 

1set_fra_siden.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her nevnes det både propellstøy, kavitasjon og resonans. Hvis propellen kaviterer vil du antakeligvis få kavitasjons tæring på propellen ( groper)

 

Da denne båten har propellsjakt og det er kun i et bestemt område problemet er markant så vil jeg anta at det er resonans mellom propell og skrog. Dette er "vanlig" på båter med propellsjakt. Har det selv mellom 1100-1800 rpm, ikke så mye bråk men en del vibrasjon. En nabo som har en Joda 27 har også samme problem i enkelte turtallsområder.

Har også vært på tankbåter( DWT 120 000 )med akkurat samme problem.

 

Tror bytte av propeller kan være tingen. Med en annen propell utforming kan resonansen bli mye bedre.

 

Prøv å låne en/ flere propeller( av annen fabrikat/utforming) av bekjente, marina, forhandler etc. Sett den på og prøv båten.

Link to post
Share on other sites

(...)kraftig ressonans (...)

 

Tenkte ein del på dette natt til mandag, og her ser det ut som du har isolert problemet.

 

Resonans kan dempast med å stemme om skroget, sette inn ein dempar (støype inn td. bly) i skroget for å endre sjølvfrekvensen til skroget.

 

Wikipedia om resonans

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post
Share on other sites

Dette problemet her er ikke lett å løse. Har snart prøvd omtrent alt selv, med avstiving, isolering, motorfester, oppretting og ny propell. Det som ga best resultat, var vel å bytte til en Skew Back propell fra sleipner. Merkbart mindre støy på marsfart, og litt bedre på toppfart. Endel viberasjoner forsvant også. Det neste jeg skal prøve på nå er å få rundet alle kanter foran propell, og kansje sparklet opp noen overganger mellom tunell og skrog. Så en video fra Sleipner baugpropell hvor avrundede kanter lagde mindre støy og kavitasjon.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Ja kanskje det lønner seg og avstive/isolere tunnellen over propellen, har bestilt Noxudol støydempingsmasse fra Maritim, dette skal være ett fantastisk stoff. Tenkte og sprøyte dette bak i aktercapinen over propell området, har også kjøpt nye motorlabber i dag, så får håpe noe av dette hjelper på bråket.....

Takk for mange gode svar, skal komme tilbake når jeg har løsningen på problemet:-)

 

link til Noxudol:

http://www.spesialprodukter.no/brosjyrebank/howto%20Noxudol.wmv

 

 

http://www.soshinusa.com/noxudol.asp

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en planenede båt med en del propellstøy. Der ble det blandet polyester iblandet så mye sandblåsingsand som mulig og helt over propellen, med meg var der to mindre skott så jeg slapp å lage noen form. Tror der gikk med 20-25 kg sand. Propellstøyen ble betraktelig mindre etter dette. Jeg vil tro dette er det mest effektive, skal du dempe støy så må du bruke et material som er tungt.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Noxudolen er nesten det samme som Noisekiller som man bruker i bil ved bilstereo bygging.. jeg tror du vil klare og dempe mye støy med dette da du får et dødt materiale.. de fungerer i hvertfall helt utrolig i biler.

 

I UK så er det et firma som har spesialisert seg på støydemping i båt.. de leverer bla spesielle noise blankets til og ha over/ rundt motoren.. meget effektivt viser det seg.

 

Ta en titt;) http://www.noisekiller.co.uk/acoustic_blankets_products.asp

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg fått tatt noen bilder av propellområdet....

noen tips??

 

 

p4280008.jpg

 

p4280011.jpg

 

p4300021.jpg

 

p4280010.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hjalp dette da?

Hadde du mye støy før du tok denne modifiseringen?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg blitt forklart ganske nøye at skal hjelpe. Dette er ikke min båt, men jeg hadde en del støy fra 3 bladeren min. Oppgraderte til 4 blader i år og mye av støyen har blitt borte. Har du groper i propellen så kan du se at den kaviterer og da vil denne løsningen bedre dette for deg.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...