Jump to content

Isolere skrog for å dempe propellstøy?


Keiko

Recommended Posts

Jeg har også slitt med propellstøy lenge. Det var lett å konstantere at propellen var årsak til denne støyen. Ved å legge hånden på skrogbunnen rett over propellen kjentes det tydelig "slag" fra propellvingene. Avstand fra propell til skrog var 73mm og det skulle være rikelig etter det som anbefales.

 

I vinter skiftet jeg lenger aksling for å få større avstand mellom propell og skrog. Jeg hadde god plass bak til roret for en lengre aksling. Nå er klaringen opp til bunnen av båten 102 mm . Har nettopp hatt noen prøveturer og "slagene" er helt borte. Det samme er støyen og vibrasjonen som propellen skapte.

 

Braketten som holder akslingen måtte også forlenges for å få dette til.

 

Når jeg ser på bildene av propell og kjøl på båten din, er kjølavslutningen for brei. Der bør du lage en kile på samme måte som på bildet litt ovenfor.

 

Mål minste avstand mellom propell og skrogbunn. Mål også minste avstand mellom propell og ror.

 

Dersom du har plass, ville jeg flyttet sinken foram propell til en som monteres på propellmutter. Maritim har disse. Se om du får plass til sinken på rorjernet lenger bak, slik at det kommer bak propellen.

 

Er roret flatt eller er det profilert?

 

I stedet for å bruke dempemateriale innvendig, ville jeg forsøkt å få bort årsaken til støyen. All vibrasjon sliter på propellutstyret.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, her er noen bilder av roret og propellen med mål. Avstandene skal være riktige, men som du sier så er det sikkert en fordel og øke avstanden til skrogbunnen+ endre fasongen på stilken. Propellen er en 18x22 RH.

Er ikke så store området og støype på over og under propellen, hva med lageret(cutlesslageret) kan vel ikke støype det inn som er vist på bildet over??

mvh

soa

 

 

p4280007.jpg

 

p4300018.jpg

 

p4300020.jpg

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det hadde også vert interessant å vite hva turtallet er på propellen ved fullt turtall og marsjturtall. Avstanden fra propell til bunn ser ut for å være 55mm og det er 12% av diameteren. Det skal være nok avstand, men jeg opplevde likevel støy selv om det var 14% avstand. Noen anbefaler 15%. Jeg ville ikke startet med dette,for det blir jo en omfattende jobb.

 

Ser du har målt avstand fra propellmutter til ror til 50mm. Det høres bra ut, men det som er mest viktig er minste avstand fra propellblad til roret.

 

Det er klart at du kan ikke støpe inn cuttlesslageret, men det er heller ikke nødvendig. Det ser ut for at med fordel støpe en pen avslutning over cuttlesslageret. Det bør være en fin buet avslutning.

 

Hvis du da ser på området under cuttlesslageret, så er der også et området som absolutt kan bli bedre. Jeg tenker til sammenligning på den braketten som holder propellakslineg på min båt. Den har en bue foran og er avrundet til den er helt smal bak. Dette for at propellen skal ha best mulige forhold for å skyve båten fremover.

Håper du kan bruke noen av tipsene.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar:-)

Max turtallet er 3300 og marsjer på 2800-2900, giret har en utveksling på 1:2.07.

Får den støyen eller duringen som går i en sinusbølge allerede ved 1400 omd., dvs 700 omd på propell, synes det er tidlig vist d bare er propellen som skal lage dette, eller kan den komme så tidlig, har vel en 8-9 knop når jeg kjenner dette.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Henkel har støydempingsmasse som benyttes i jernbanevogner. Denne er beregnet for å dempe strukturell støy(samme du får av en propell).

På side 25 i Dette dokumentet finner du produktet Therophon 123 WF. Det er vannbasert og kan påføres med sparkel-skje.

 

Importør i Norge er Industrilim AS.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å gi nærmere tips om hva som er årsaken til støyen i båten din. Det som ikke ser så bra ut, er kjølavslutningen. Den ville jeg gjort noe med uansett for det må bli turbolens bak den kjølen.

 

Kanskje jeg misforstod når du nevnet at man ikke kan støpe inn cuttlesslageret. Det jeg tenkte på van at ikke vanninntaket til lageret blir blokkert. Ellers vil innstøping kun føre til ekstra arbeid når lageret skal skiftes. Lageret holder i mange år. Gåt ut fra at du og har sjekket at det ikke er slakk i lagert.

 

Har du lagt hånden på pakkbosen når motoren går? Der som denne ikke er lik vibrasjon på gearet, har du en skjeivhet i aksling eller flens.

 

I min båt kjente jeg slag fra propellen svakt under 1000 rpm, men det ble verre etter hvert som tiden gikk. Jeg fikk og vibrasjon fra aksling og klemflens. Dette var noe som kom etter hvert for akslingen ble målt for noen år siden.

 

Nå har jeg ny aksling og fått planet flensen.

Link to post
Share on other sites

Hva med propellen, ubalanse starter vel gjerne der.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Propellen er avbalansert og sjekket hos fagmann.

Cutless lageret byttet jeg nylig, var litt slakk her, det rare var at propell mutteren var ikke tilskrudd mer enn ett par omdreininger, så propellen hadde jobbet litt på kilen/sporet, så enten hadde ikke forrige eier skrudd denne til eller så har denne jobbet seg løs.

 

Hva mener du med kjølavslutningen, hvordan mener du den skal se ut??

 

Har snakket med flere som har samme type båt, men de merker ikke noe til denne støyen, synes dette er litt underlig.

Takk for mange gode svar så langt.

Har lyst og bytte til en 5blads propell, men det blir fort dyrt visst det ikke blir noe bedre:-(

 

Viss Nemo har lyst og høre og kanskje komme med en løsning, så kommer jeg gjerne over fjorden med båten:-)

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gjerne vert med å lete etter vibrasjoner i båten din, men jeg er ikke så sikker på at det er så lett å avgjøre hvor støyen kommer fra. Likevel, du må bare ta kontakt om du vil ta den turen.

 

Da jeg holdt på med feilsøking på vibrasjone i min båt kjøpte jeg en 4 blads propell og trodde problemet skulle være løst. Stor var overaskelsen da støyen ble kraftigere i stedet. Det kan skje når det ikke er propellen som er årsaken.

 

Fikk du målt minste avstand fra propellblad til ror?

 

Ta propellen har vert løs på akslingen er ikke bra, da kan det bli skevhet i konen. Du er trygg på at det er kontrollert skikkelig?

 

Kjølavslutningen skal ha en kileform med en fin bue. Hva er maks- og marsjfarten din?

 

Når du nevner andre båter, bruker de da samme størrelse på propellen?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å gi nærmere tips om hva som er årsaken til støyen i båten din. Det som ikke ser så bra ut, er kjølavslutningen. Den ville jeg gjort noe med uansett for det må bli turbolens bak den kjølen.

 

enig, ville startet med denne. Er det mye "gods" i kjølen innvendig?, dvs går det an å fase av utvendig med vinkelsliper?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gjerne vert med å lete etter vibrasjoner i båten din, men jeg er ikke så sikker på at det er så lett å avgjøre hvor støyen kommer fra. Likevel, du må bare ta kontakt om du vil ta den turen.

 

Da jeg holdt på med feilsøking på vibrasjone i min båt kjøpte jeg en 4 blads propell og trodde problemet skulle være løst. Stor var overaskelsen da støyen ble kraftigere i stedet. Det kan skje når det ikke er propellen som er årsaken.

 

Fikk du målt minste avstand fra propellblad til ror?

 

Ta propellen har vert løs på akslingen er ikke bra, da kan det bli skevhet i konen. Du er trygg på at det er kontrollert skikkelig?

 

Kjølavslutningen skal ha en kileform med en fin bue. Hva er maks- og marsjfarten din?

 

Når du nevner andre båter, bruker de da samme størrelse på propellen?

 

Får ikke målt avstanden nå pga. at båten er på vannet. De jeg har pratet med visste ikke str på propellen. Men så på bildene på Finn.no at kjøl/stilk så like "klumpete" ut.....

Marsjer på rundt 14-15 knop, max er rundt 19 knop.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

enig, ville startet med denne. Er det mye "gods" i kjølen innvendig?, dvs går det an å fase av utvendig med vinkelsliper?

 

Tok dette bildet av en Saga 32, er det slik dere mener det skal se ut over og under??

 

 

propellsaga.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, den ser jo svært flott ut. Det er ikke mulig å se hvordan den er buet, men det er sikkert bra når den ellers er så flott utformet.

 

Dersom propellbladene kommer for nærmt roret kan det lage støy både i propell og ror. Hold hånden på rorstammen, den bør være ganske rolig.

 

Det virker som om avstand mellom propell og pakkboks er litt i lengste laget. Har målt den avstanden? Anbefalt avstand er en halv til en diameter av akslingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...