Jump to content

Hvilken havseiler av Willing 31, HR Monsun eller HR Rasmus

Mizar

Recommended Posts

Etter å ha kikket på og lest mye om en del havseilere, har jeg kanskje klart å begrense valget ned til de tre jeg nevner i overskriften:

Willing 31

Hallberg Rassy Monsun

Hallberg Rassy Rasmus

HR 29 eller Forgus 31 kan være et alternativ men ligger utenfor mitt synsfelt for øyeblikket.

(Alo 96 og mange andre går ut pga dypgående)

Nå ber jeg om innspill for å føle meg tryggere på å velge riktig. så jeg er takknemlig for enhver begrunnet kommentar til følgende tanker og problemstillinger.

1. Generelt:

1.0 Har svært begrensede "seddelmuskler", og lurer på om det kan være fornuftig å handle rimelig nå, selv om det er et svært begrenset høstutvalg - i stedet for å vente til våren. Det vil være et bett på at prisene skal gå opp til våren, men det er jo ikke helt sikkert...? Kanskje det blir både biligere og et bedre utvalg til våren, hva tror dere andre?

1.1 Jeg skal lære meg å seile fra grunnen av med denne båten. -Hvor stor kan egentlig båten være, uten at vanlige nybegynnerfeil skal føre til livsfarlige situasjoner? Jeg bruker selvsagt hodet og har god tid på meg til å lære å seile, og er villig til å ta dette litt etter litt. I mellomtiden går jeg for motor etter behov. -Men hva er risikoen, eller er det noe jeg absolutt må passe meg for i starten som uvant seiler, med f.eks. en stor Hallberg Rassy Rasmus (35 fot, høy rigg). -Eller også med Willingen (31 fot, lav rigg)?

1.2 Ønsker å oppgradere båten over tid, og etterh hvert kanskje seile hvor som helst i verden med den en gang, hvis jeg skulle få lyst og anledning og hvis gleden med å seile tilsier det. Poenget er å oppgradere etter hvert som økonomien tillater det, uten å måtte selge alt sammen bililig fordi jeg valgte feil båt

1.3 Jeg må kunne seile båten alene, både mens jeg lærer meg det og hvis nødvendig, også på langtur.

2. Egenskaper

2.0 Det skal være en båt man kan ta ut på småturer uten altfor mye styr, særlig i begynnelsen.

2.1 Jeg prioriterer langturegenskaper på lengre sikt, Er ikke opptatt av å seile raskest mulig, men tryggest mulig i all slags vær.

2.2 Komfort og kos under veis har deretter høy prioritet. Litt plass til overs gjør ingen ting! Jeg forstår det slik at alle tre kandidatene går godt i sjøen, de er ikke flatbunnet og alle skal seile godt i sterk vind. Willingens finnekjøl stikker 165 cm dypt, Monsun og Rasmusen betydelig mindre. (henh. 140/135cm). Jeg antar at det betyr at Willlingen seiler bedre på kryss. -Men er det stor forskjell på hvor mye banking i bølgene man vil få med Willingen, tro?

2.3 Vil de to grunnere langkjølte båtene også ligge mer på skrå hele tiden, og hvor plagsomt er det da over lang tid? Jeg tenker særlig på Rasmusen her, da den har langsgående pentry i hele salongens lengde. Så man kan ikke velge hvilken side man legger seg ned på hvis man skal strekke bena i salongen. -Og det er kanskje ikke så greit å lage mat på skrå? Man vil jo enten måtte bruke den ene armen til å gripe tak i noe for enten å holde seg inntil kjøkkenbenken ... -eller til å ta seg for med hendene for ikke å tryne i gasskomfyren, når båten skrår den andre veien?

2.4 Problemer med rulling: Jeg regner med at rulling og avdrift øker tilsvarende med en grunnere (lang)kjøl, I såfall har Willingen et fortrinn. Men hvor stort er problemet med rulling egentlig, når man har litt vind og seilene oppe?

-Så denne vurderingen kan vel begrenses til ren motorseiling (Rasmusen har stor motor), eller hvis det oppstår situasjoner med stor sjø uten vind ("gammel sjø"). - Men hvor vanlig er dette tro, og hvor stort er problemet?

Dette var noen tanker jeg går med om dagen, og nå har jeg mulighet til å se på flere av de nevnte båtene. Dette blir kanskje en avgjørelse om hvilken båt - for resten av livet.... Det være seg som "hytte på sjøen", turbåt langs norskekysten, kanalbåt nedover i Europa -Eller... om jeg blir gal nok til å seile fra hav til hav jorda rundt som båt-sigøyner på mine gamle dager.

Jeg lover ingen ting om at det blir noe av noe av dette, dette er fortsatt en drøm i mitt hode. Men hvis noe av det blir virkelig snart, skal jeg takke for all hjelp og gode råd jeg har fått her på Baaatplassen, med å fortelle litt fra turene mine.

Si gjerne din mening, så hjelper du meg kanskje å kommer nærmere realisering av disse drømmenes første betingelse nu høst (eller senest til våren):

Å anskaffe en egnet båt!

:smiley:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Dette kan bli en bra tråd :-)

Angående utvalg så vil det trolig øke en del utover høsten og dette gir nok nye muligheter (også blant andre merker).

For meg høres det ut som du ikke helt vet hva slags type (tur,regatta,motorseiler,langtur) seilbåt du er ute etter (ikke en helt uvanlig problemstilling, mange av oss oppdager dette etter at vi har kjøpt vår første seilbåt og må ha en båt eller tre før vi er i mål )

Basert på dette vil jeg anbefale en av de nevnte HR ettersom disse trolig er lettere å selge om du bestemmer deg for at det var noe annet du er ute etter. For langtur er nok dette også fine båter. Langkjølte båter har dog en ulempe med tanke på havnemanøvrering men de fleste klarer seg jo fint.

Om det er seiling i seg selv som lokker så er nok en båt med finnekjøl noe artigere å seile med, men hvorfor begrense alternativene til Willing?

Angående størrelse som skal håndteres alene kan du trygt enda gå opp noen fot i størrelse uten at dette er noe problem. Viktigere enn størrelse er da rullefokk, autopilot og lazybag/liner. Men du vil nok oppleve at Willing på 31 fot virker som en mye trangere båt bomessig enn Rasmus på 35fot. På den annen side vokser utgifter til seil, båtplass etc. proporsjonalt med størrelse og dette er et argument for ikke å kjøpe størst mulig for pengene.

Lykke til

Min far kjøpte helt ny Willing i 1978 og solgte den for 5 år siden ( var forøvrig som ny) og lokale folk sto i kø forå kjøpe den etter han.

En fantastisk herlig trygg båt å seile. Tåler mye, slår ikke, lett å handterer alene også.

Kan trygt anbefales.

HR Monsun hadde kompisen hans, men duverden den er treg å seile og hadde personlig ikke orket den. Da måtte det minimum vært en Rasmus

snip

For meg høres det ut som du ikke helt vet hva slags type (tur,regatta,motorseiler,langtur) seilbåt du er ute etter (ikke en helt uvanlig problemstilling, mange av oss oppdager dette etter at vi har kjøpt vår første seilbåt og må ha en båt eller tre før vi er i mål )

snip

Basert på dette vil jeg anbefale en av de nevnte HR ettersom disse trolig er lettere å selge om du bestemmer deg for at det var noe annet du er ute etter. For langtur er nok dette også fine båter.

snip

Om det er seiling i seg selv som lokker så er nok en båt med finnekjøl noe artigere å seile med, men hvorfor begrense alternativene til Willing?

Takk for hyggelig svar, jeg håper også det blir en interessant tråd. Jeg skal bare legge til at din antydning om at jeg helt ikke vet hva slags båt jeg vil ha, stemmer veldig godt på en måte - det er for å få bedre klarhet at jeg har startet tråden. Men de båtmodellene jeg nevner, er basert på en grundig analyse av eget behov - og deretter sammenholdt med utvalget jeg ser på Finn.no for øyeblikket.

Grunen til at jeg sikter så lenge og nøye, og etter en relativt billig båt, er som sagt at jeg har ikke tid eller råd til å bytte båt mange ganger for å finne ut av det.

Den ideelle bruken - som jeg vil prøve å dekke med en og samme båt, kan vel beskrives slik:

Trinn 1. Begynne med turseiling/motorseiling kystnært, deretter lengre turer langs norskekysten, Sverige og til Danmark. Ikke Svalbard, men kanskje Nord-Norge, Nordsjøen/Shetland/ Skottland, alt etter som jeg får tid og lyst.

Hvis trinn 1 viser seg å innfri forventningene:

Trinn 2. Første ekte langturprosjekt: De europeiske innlandskanalene, i "verste fall" helt til Svartehavet og hjem sjøveien. Alternativt Canal du Midi og til Middelhavset, Spania-Portugal og hjem igjen.

Hvis trinn 2 ikke medfører at jeg blir en evig "middelhavsfarer",

Trinn 3. Det kan ha ett av minst to mulige utfall: Innen tre-fire år vil Trinn 1 og 2 fungere som tilstrekkelig vaksine mot videre utforsking av jordkloden i båt. - Eller hvis sykdommen har grepet fullstendig tak i meg i stedet: At jeg selger hus og hjem og velger å bli gammel på havet i min egen båt. (Jeg ser faktisk ikke helt poenget med å bli så fryktelig gammel heller, hvis man skal sitte og skjelve i en rullestol på et sykehjem. Men det er en annen sak og forhåpentligvis minst 20-25 år til den problemstillingen tvinger seg frem uansett... ) Et tredje utfall, kunne være at den nevnte vaksinen bare virker delvis -og ikke bedre enn at fortsettelsen blir en del kystnær, etter hvert lett motorseiling her hjemme de siste årene frem til jeg tar plass på sykehjemmet likevel....

Før den tid, og akkurat nå, hører jeg altså gjerne litt mer om andres erfaringer -eller noen tanker- om dette med rulling og langkjølt båt, og banking i grov sjø særlig. Det er kanskje ikke så vesentlig forskjell på de tre modellene hva angår dette?

Og så er det vanskelig å vite uten egen erfaring, hva jeg skal mene om langsgående pentry i Rasmusen. Er det en deal-breaker - eller kanskje jeg overdimensjonerer dette som problem.

Og om det stemmer at langkjølt båt med tung kjøl etter sigende legger seg lett over (initial-veik), men til gjengjeld er meget sluttstiv? Det samme sies jo om for eksempel Bostrøm 31, som har relativt dyp finnekjøl. Så dette trenger jeg hjelp eller erfaringsfakta til å vite noe mer om.

Ordet er fritt.... :yesnod:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Interessant

Jeg har selv en Monsun, jeg har også erfaring med finnekjølte større båter.

Jeg har aldri vært borte i en båt som går så fint i mye sjø som Monsunen. Lærer du deg å seile båten skikkelig kan du trimme den bare på seilene og la roret gå fritt.

Byggekvaliteten er upåklaelig, min båt er fortsatt strøken innvendig etter 36 år. Den er også fortsatt veldig fin i gelcoat og skrog.

Skal du seile mye med en Monsun må du investere i en skikkelig Autopilot med rorføler, jeg har montert en SPX-5.

Det ligger et par rimelige Monsuner på finn nå.

Om en aksepterer at Monsun har erfaringsvis problem med å slå seg ut fra land med seil i en kuling er det en fin og helt ok motorseiler. Men kriteriet for en fungerende seilbåt er det som nevnt.

Dette problemet er ukjent for meg. Monsunen kan nok ikke gå så skarpt som finnekjølte båter, men å påstå noe så bastant er jo rart. Hva slags erfaringsgrunnlag har du?

Er du interessert i Monsunen, finnes det et fint forum for dette her:

http://forum.monsun.nl/

Redigert av Horst Bulau (see edit history)

Uten å fleipe så var den diskusjonen du prøver å dra opp ang. langkjøl og finnekjøl mest aktuell på 1970 tallet. Men båt er båt og det meste som flyter kan brukes...så var det smak og behag samt nostalgi som BP svømer over av. Men det har vært en utvikling enten man liker det eller ikke.

Det var da et litt merkelig bidrag til den hjelpen jeg ber om (som jeg ikke skal beskrive med flere ord nå).

Hvis du har gått videre fra en eller annen diskusjon angående finnekjøl/langkjøl på sytti-tallet, hadde det jo vært veldig nyttig i denne tråden om du kjente til den gamle diskusjonen og kunne bidra med forskjellige synspunktene på ting jeg har etterspurt.

Jeg ønsker ikke å "dra opp en gammel diskusjon".

Tenk om alle skulle svare slik som deg når det gjelder for eksempel motorer -La oss si hvis en kjøper av en gammel Albin Vega har et spørsmål angående fordel/ulemper med den gamle innenbordsmotoren med bensin, kontra det som er vanlig i dag, nemlig diesel.

Hadde du svart på samme måte da, og fortalt oss "uvitende nostalgikere" at verden har gått videre? Hva er vitsen med å si slikt?

Jeg ville foretrukket et svar som er praktisk matnyttig, enten det gjelder min egen søken etter erfaringer, eller andres behov.

Men noen synes å tro at utvikling er noe som foregår langs en tidslinje, der alt nytt er forbedringer.

Men jeg kjenner noen som fortsatt samler på LP-plater av vinyl. Ikke fordi lyden er klarere, men fordi den gir dem mere. Og jeg vet hvorfor, rent teknisk, det er slik. (svar gis på IM hvis noen er nysgjerrig)

I mitt tilfelle ønsker jeg en "hvorfor" det er slik når det gjelder forskjellen på langkjølt kontra finnekjøl. Enten du mener det er en unyttig diskusjon eller ikke.

Så der fikk du den. Jeg klarte så vidt å unngå å bli dritforbannet på deg.

Om en aksepterer at Monsun har erfaringsvis problem med å slå seg ut fra land med seil i en kuling er det en fin og helt ok motorseiler. Men kriteriet for en fungerende seilbåt er det som nevnt.

Dette er en viktig egenskap for meg. Jeg må være sikker på å komme meg ut hvis det brygger opp til hardvær, med land i le. Nå skal jeg ikke spørre deg, men kanskje andre: Det er vel mest at man faller tilbake i vendingene som er et problem, fordi Monsunen ikke snur kvikt nok med lang kjøl?

Men hvis man faller litt av i stedet, vil Monsunen få bra fart, og komme seg gasnke effektivt ut fra land på den måten kanskje?

Ellers kan man godt kalle Rasmus motorseiler, den ble levert med ca 70 hester iflg. salgsbrosjyrene.. Men Monsun har for liten motor til at jeg ville kalle den det. Håper ikke altfor mange bidrar til å vri tråden over på dette tema, da! Motorseiler kontra seiler - det er en tapt sak fordi verden har gått videre, ikke sant Pettersand?

Hva jeg spør om synspunkter på, skulle være enkelt å lese. Si gjerne fra hvis det er noen av mine spørsmål du ikke skjønner.

Da lister jeg meg stille og pent ut av denne tråden og håper ingen merket at jeg stakk innom ...

For sent! du etterlot deg spor...

:lol:

Dette problemet er ukjent for meg. Monsunen kan nok ikke gå så skarpt som finnekjølte båter, men å påstå noe så bastant er jo rart. Hva slags erfaringsgrunnlag har du?

Er du interessert i Monsunen, finnes det et fint forum for dette her:

http://forum.monsun.nl/

Takk for hyggelig og nyttig svar!

Utfra de forskjellige trinnene du har beskrevet kan nok alle utføres med de tre nevnte båtene som du foreslår. Jeg oppfatter at det ikke er å seile fortest eller skarpest som er ditt mål men at det er de lange herlige turene på sjøen og nye reisemålene som er hva du vil oppnå. Trolig vil du kunne få bedre fart og høyde med Willingen mens HR vil gi deg en mere behagelig seilas i hard sjø (finnekjølte båter er oftest ganske flate under og bunnslag forekommer, men jeg har ingen kjennskap til Willing).

Diskusjonen om finnekjøl kan du finne mye om på forumet, og faktum er at det store flertallet av nye båter blir produsert med dette og dermed kan en trolig tolke det som om at markedet mener at dette er den beste løsningen, men som du nevner med LP plater vil det alltid finnes er mindretall som mener at fortidens løsningen totalt sett er best for den enkeltes behov.

Med tanke på dine "trinn" kan det være verd å reflekter over at langkjølte båter ofte har en fordel med tanke på grunnstøting og kollisjon med flytende gjenstander da disse normalt sett tåler mere enn en finnekjøl.

Til ditt bruk heller jeg fortsatt til at HR er et valg som vil deg mye av det du er ute etter (og som nevnt anser jeg den som mere kurant når den eventuelt skal selges). At den har et oppegående verft er heller ingen ulempe om en skulle trenge assistanse for eventuell utbedring eller avklaringer.

Utfra de forskjellige trinnene du har beskrevet kan nok alle utføres med de tre nevnte båtene som du foreslår.

(snip)

Med tanke på dine "trinn" kan det være verd å reflekter over at langkjølte båter ofte har en fordel med tanke på grunnstøting og kollisjon med flytende gjenstander da disse normalt sett tåler mere enn en finnekjøl.

Til ditt bruk heller jeg fortsatt til at HR er et valg som vil deg mye av det du er ute etter (og som nevnt anser jeg den som mere kurant når den eventuelt skal selges). At den har et oppegående verft er heller ingen ulempe om en skulle trenge assistanse for eventuell utbedring eller avklaringer.

Takk.

Jeg tror vel egentlig at jeg kan leve med å kjøpe hvilken som helst av disse tre modellene, og er svært lite opptatt av om noen lystige debattanter her har sterke meninger om "hva" som skal kalles seilbåt, og jeg er svært lite opptatt av at noen mener f.eks. Monsunen "faktisk" er en motorseiler. Latterlig unyttig tankespinn det der. (Gjelder altså ikke deg, Bergen).

Kall Willingen et badekar hvis man vil. MEN...det handler dog om pris, dessverre. Utnytte de hardt tilkjempede få kronene maksimalt, gjennom godt forarbeid. Så det ville for eksempel være ergerlig å ta opp lån for å kjøpe en dyrere Rasmus i høst, bare for å oppdage at den ruller for mye i løpet av neste sommer. Eller lignende: Jeg ville heller ikke like å kjøpe en Willing bare fordi den er billig, hvis jeg skal slite med sikten forover på grunn av en dårlig utformet sprayhood og å oppdage for sent at et bytte av denne raskt bringer totalprisen opp til det Monsunen ville ha kostet allikevel.

Jeg skal på visning av to av disse til uka. Føler at hjemmeleksa er gjort ganske bra tross alt, så jeg har en ganske god ide om at jeg vet ganske godt hva jeg gjør. Det som ikke står helt klart ennå, gjelder dette med rullingen og hvor sterkt de forskjelleig modellene krenger.

Kunne noen med erfaring bekrefte/avkrefte, eller si noe nyttig om hvorvidt Monsun/Rasmus båtene er initielt veike (krenger lett selv ved lite vind, men sluttstive) - sammenlignet med f.eks. en Willing). Dette ville i såfall kunne være tungen på vektskålen som gjør at jeg helst går for en Rasmus med ketchrigg. Den fordeler seilarealet nærmere vannet, og går derfor mer opprett. Har jeg lest meg til. -Men seiler vel da også tilsvarende dårligere spesielt i svakere vinder.

På forhånd takk for flere nyttige synspunkter.

Hei,

Jeg har eid en langkjølt Hallberg Rassy P28 1974 modell. Og jeg har eid finnekjølte båter fra 22 til 46 fot.

Slik jeg husker P28'en, var ikke rulling noe problem. Den krenget mer enn de finnekjølte. Den gikk mykt og behagelig i sjøen og skar fint gjennom bølgene. Ulempen med båten, var først og fremst at den var trang innvendig i forhold til størrelsen og nesten umulig å styre når man bakket. De svinger kun den ene veien bakover. Og så seiler den litt saktere enn finnekjølte båter på samme størrelse. Og står ikke like høyt opp mot vinden.

Hvis fart og innvendig størrelse ikke er viktig, ville jeg ha valgt langkjølt pga sjødyktigheten, mindre risikio for skader på kjøl.

TMS

Det var hyggleig å logge på i dag morges og lese flere nyttige bidrag til mine siste funderinger før det store steget skal tas!

Gunga Din,

Jeg har ikke lest Kurt Bjørklunds bok, men hans reiser viser jo at Monsunen er et trygt valg.

Og ellers har jeg lest en masse!

TMS, (og dere andre),

Avveiningen mellom fart/skarpseiling og sikkerhet/risko for skade på kjøl, taler veldig for grunnere langkjølt båt ja.

Jeg er temmelig sikekr på at jeg aldri blir noen regattaseiler.

Så da er det romsligheten og hvordan man kan leve et liv på skrå i ukesvis, som blir siste stasjonen på vei mot endelig avklaring av mitt båtvalg, ser det ut til.

Jeg tenker at bredden i kokpit kan bli for stor også, ved at man mister muligheten til å spenne bena imot på den laveste sittebenken fordi kokpit er for bred. Og det er begrenset hvor langt man blir kastet fra side til side innvendig i en worst case situasjon i virkelig dårlig vær, hvis båten er litt smal. Men dette fører meg i retning av Rasmusen, eller en "må ha" rorkult hvis det blir Monsun. Jeg her ikke så veldig lyst til å krabbe opp på benken for å gå forbi rattet, slik jeg har sett det i Monsunen.

Når det så gjelder Rasmusen, gjenstår uvissheten om "dinette-løsningen": U-sofa til babord i salongen, langsgående pentry til styrbord. Dette i en båt som garantert ligger ganske mye på skrå hele tiden. -Er det et stort eller lite problem, tro?

Det er jo mange populære båter med dinette-løsning (f.eks. Fenix dinette) så det kan ikke være et håpløst konsept. Men hvis dinetteløsninger er populære fordi feriefolket som oftest ligger stille når de lager mat, kan man vel likevel angre seg litt hvis man har en slik løsning på lange havkryssinger. Det er vel gamle dinette-diskusjoner her på Baatplassen også. Men er det noen som har seilt langt og vært fornøyd med langsgående pentry på en smal seil... unnskyld motorseiler...

Jeg kunne helt sikkert hatt min egen mening om det, hvis jeg bare hadde prøvd på forhånd. Men det har jeg altså ikke, og prøver å lytte til hva andre vet om disse siste vurderingene. Så- er det noen her som har prøvd å lage mat i langsgående bysse mens båten krenger relativt mye - den ene eller den andre veien?

Eller hvis jeg lager en "rumpeholder" - et tau hketet til kjøkkenbenken som man kan hvile baken mot foran komfyren, ville det funke rimelig greitt, tro?

Jeg er ikke kjent med at Monsunen er initial-veik (eller hva du kaller det), men alle båter ruller mye med sjø inn fra siden.

På sensommeren gikk vi i liten kuling ut fra Strømstad og nordover inn Oslo fjorden. Svakt kryss nordover for så å gå slør med bølger jeg vil anta var 2-3 meter inn fra sør/sørvest, dvs. rett fra siden (Det var meldt 3 meter bølger, men jeg er ikke spesielt god til å anslå slikt). Det rullet jo en del, men var aldri ubehagelig.

Jeg så en Bavaria 30 på samme kurs som oss, de forsvant etterhver, gikk antagelig inn ett sted bak øyene. Vi hadde følge nordover med en dansk Maxi 108 og vi seilte "sammen" i samme hastighet videre Nordover før de sannsynligvis gikk mot Tønsberg og vi gikk i ly av Søstrene og Rauer.

Redigert av Horst Bulau (see edit history)

En Monsun til..........forsterkt 'med isbrytarstäv' for Nordvest passasjen :thumbsup:

http://belzebub2.com/hem

masser av video o bilder

Hjertelig takk! Den siden du viste til er jo en liten skatt i seg selv, en fin bonus til mer info om Monsunen! Veldig spennende å lese, denne skal jeg kose meg med.

Men jeg la merke til at de hadde problemer med å krysse mot kraftig vind, uten at jeg skal mene noe om hva andre seilbåter med finnekjøl kunne ha klart under samme forhold. - Noen som tør si noe bastant om hvorvidt Rasmus krysser bedre enn Monsun?

Dermed falt Willingen inn i synsfeltet igjen. Det ligger jo et antall av disse på Finn nå, til dels for greie prisantydninger og de er nok litt prutbare også, vil jeg tro...

.

Jeg er ikke kjent med at Monsunen er initial-veik (eller hva du kaller det), men alle båter ruller mye med sjø inn fra siden.

På sensommeren gikk vi i liten kuling ut fra Strømstad og nordover inn Oslo fjorden. Svakt kryss nordover for så å gå slør med bølger jeg vil anta var 2-3 meter inn fra sør/sørvest, dvs. rett fra siden (Det var meldt 3 meter bølger, men jeg er ikke spesielt god til å anslå slikt). Det rullet jo en del, men var aldri ubehagelig.

Jeg så en Bavaria 30 på samme kurs som oss, de forsvant etterhver, gikk antagelig inn ett sted bak øyene. Vi hadde følge nordover med en dansk Maxi 108 og vi seilte "sammen" i samme hastighet videre Nordover før de sannsynligvis gikk mot Tønsberg og vi gikk i ly av Søstrene og Rauer.

Jeg vet ikke om inital-veik er et godt ord, syntes det var et kult begrep som jeg mener å ha snappet opp fra noen seilere en gang. -kontra begynnerstiv, altså.

-3m bølger rett fra siden bør vel rulle litt på en langkjølet båt under 3m bred, skulle jeg tro. Men den lille kulingen bidro vel til å stabilisere kan jeg tenke?

(Nå kjenner jeg at det kribler mer og mer etter å finne ut av slike ting selv også...) :wink:

her er en formel som gir en 'hint' om hur komfortabel en sejlbåt er til sjöss

http://www.boatdesign.net/forums/stability/roll-acceleration-what-s-best-crossing-oceans-20655.html

større tall = bedre komfort

Monsun 26,68

Rasmus 29,2

Willingen er ikke med i listen

men jmf du med lettviktere, så ligger

Bav 30...... 22,44

Bav 31........20,19

Bav 35........26,26 (match 23,46)

formeln gynner lengd og tyngde......(sen ett dypt v-formet forskip, men det tar ikke formeln hænsyn til)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...