Jump to content

Hvilken havseiler av Willing 31, HR Monsun eller HR Rasmus

Mizar

Recommended Posts

Selvsagt så hjelper det å seile på stabiliteten, men du merker bølger som bryter selv om du seiler.

Monsunen er veldokumentert som jordomseiler, søk litt på youtube også så finner du mye.

Her er noen andre som seiler over atlanteren:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ibblTKguM60

Det er enkelte som klager på plassen her. Vi (2 stk) ferierer mye i vår Monsun og vi klager ikke på plassen, kan dog savne et bedre toalettrom og en dusj. Når jeg er alene er båten perfekt, enkelt å håndtere og lett å seile alene. I min Monsun opererer jeg alt fra Cockpit i tillegg til en god Autopilot. Jeg har også moderne rullemast som gjør alt veldig mye enklere når jeg seiler alene.

I tillegg er kvaliteten upåklaglig :-)

Monsunen seiler bedre enn en Rasmus. Rasmusen er vel en mer utpreget "motorseiler"

Redigert av Horst Bulau (see edit history)

her er en formel som gir en 'hint' om hur komfortabel en sejlbåt er til sjöss

http://www.boatdesign.net/forums/stability/roll-acceleration-what-s-best-crossing-oceans-20655.html

større tall = bedre komfort

Monsun 26,68

Rasmus 29,2

Willingen er ikke med i listen

men jmf du med lettviktere, så ligger

Bav 30...... 22,44

Bav 31........20,19

Bav 35........26,26 (match 23,46)

formeln gynner lengd og tyngde......(sen ett dypt v-formet forskip, men det tar ikke formeln hænsyn til)

Takk - igjen! Hittil har jeg bare hatt denne:

Capsize screening formula og den viser tilsvarende forskjeller når det gjelder båtens evne til å rette seg. Der er Willingen også med, men uten å briljere på samme måte som Monsun og Rasmus.

Selvsagt så hjelper det å seile på stabiliteten, men du merker bølger som bryter selv om du seiler.

Monsunen er veldokumentert som jordomseiler, søk litt på youtube også så finner du mye.

Her er noen andre som seiler over atlanteren:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ibblTKguM60

Det er enkelte som klager på plassen her. Vi (2 stk) ferierer mye i vår Monsun og vi klager ikke på plassen, kan dog savne et bedre toalettrom og en dusj. Når jeg er alene er båten perfekt, enkelt å håndtere og lett å seile alene. I min Monsun opererer jeg alt fra Cockpit i tillegg til en god Autopilot. Jeg har også moderne rullemast som gjør alt veldig mye enklere når jeg seiler alene.

I tillegg er kvaliteten upåklaglig :-)

Monsunen seiler bedre enn en Rasmus. Rasmusen er vel en mer utpreget "motorseiler"

Ja, jeg har tidligere vært veldig klar på at Monsunen var min ultimate drømmebåt for langturer, og den er fortsatt med i funderingene!

Avveiningen mellom Rasmus og Monsun blir ikke lett... Bedre armslag i Rasmussen, mot enklere håndtering av Monsunen. Osv. osv.

.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

sånn ca, vad er budsjett ?

Hvor lang er en liten strikk?

Jeg har sett på båter opp til 200 k hittil. Men er jevnt over skuffet over hva jeg har sett, og innser at man må punge ut, selv i dagens marked.

Så spørs det på min egen vilje til å ta opp større lån. Og akkurat det sitter veldig langt inne, basert på det jeg ser i fremtiden. Jeg er en rimelig god økonomisk analytiker (dog amatør), om jeg skal si det selv. Vi har fortsatt en meget usikker økonomisk fremtid foran oss, rent generelt, og hvis du sitter i Sverige (?), skjønner du mye mer av dette enn gjennomsnittsnordmannen gjør. -Og sitter man i Italia, Spania, Portugal eller Hellas, er det få som tar opp lån for å kjøpe seilbåt for tiden. For å si det slik. Vi har ingen garanti her i Norge heller, så jeg er derfor veeldig forsiktig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hva med Albin Delta? En fin båt innen ditt prisleie.

Den er ikke helt fjern, men overskrider den grensen jeg har satt for hvor dypt båten min skal stikke. -Det kan selvsagt diskuteres hvor den grensen skal gå. Og jeg liker godt at det er inngang til akterkabinen fra salongen. Husker ikke helt om den hadde navigasjonsbord, som er et must.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Heisan, jeg har lest gjennom tråden - og var på nippet til å svare helt i begynnelsen også, særlig siden jeg kjenner spesielt Willingen godt.

Jeg forstår godt at du har festet deg ved disse båttypene. Jeg har sansen for dem selv også - selv om de er ulike. Willing seiler godt og var romslig og moderne for sin tid. Monsunen var tradisjonell og gammeldags da den var ny også, men det er utvilsomt en kvalitetsbåt og en veldokumentert bra langferdsbåt. Sikkert et godt valg, men det er Willing også.

Når dette er sagt, er det noe ved spørsmålene dine som får meg til å tenke at du kanskje har lest mer enn du har seilt? - Dette sier jeg ikke til forkleinelse på noen måte, jeg er veldig glad i å lese om seiling og seilbåter selv! - Det jeg mener, er bare at vurderingene rundt rulling og krengning kan du ta mer med ro. Ingen av disse båtene er problematiske på noen slik måte. De er seilbåter som oppfører seg slik. Willingen krysser bedre enn Monsunen i betydningen at den tar bedre høyde, det synes jeg er selvsagt, men du kan leve godt med Monsunens seilegenskaper også. Samtidig er Willingen også en veldig enkel og grei seilbåt som kan være en god begynnerbåt.

I havnemanøvrering er Willingen vesentlig enklere å håndtere ved f.eks. bakking og krappe svinger mellom brygger. Det kan du godt tenke litt på - men det kommer jo mye an på havneforholdene i hjemmehavn f.eks.

Utover dette synes jeg bare du skal komme deg ut på sjøen og seile! Kjøp kanskje en rimelig båt for å prøve deg frem med. Da kan du jo fortsette å tenke på hva den neste båten bør by på av egenskaper, men du vil basere disse ønskene på mer praktisk erfaring. Prøv å seile litt alene også - og se hva du da tenker deg er viktig og hva som ikke er så viktig. Dette kan godt bli noe litt annet enn det du leser seg til i bøker, gamle blader og i diskusjonsfora på nettet...

En siste tanke: Sørg for å holde terskelen for å komme ut på sjøen lav. Med dette mener jeg at du skal ordne båten slik at det er lett å komme ut, altså ikke for mye jobb i havn før du kommer ut. Selv synes jeg dette er veldig avgjørende, og jeg vil helst ha det slik at jeg kan kjøre bil til havna, gå ombord - og stikke ut. Derfor har jeg alltid mat, drikke og litt klær ombord. Akkurat nå har får jeg brukt seilbåten maks. et par ganger i uken, men da er det så kjapt - ut på brygga, av med fortøyningene mens jeg går utover utriggeren. På med motoren og ut. Så tar jeg inn fendere og gjør klart forseil mens datteren (11) styrer ut av havna. Opp med seil og av med motor - og vi seiler. Ofte er båten i god fart før jeg åpner nedgangsluka, til og med. Alt dette "arbeidet" er gøyere å gjøre når vi er i gang enn inne i havna.

Det samme gjør jeg på returen: Rydder seil og dekk før vi er inne, slik at bare er å fortøye og stoppe motoren - og ta med pakkenelliker (søppel, skittentøy etc.). Da skal båten også være klar for rask avgang neste tur også.

Nå synes du kanskje jeg mister trådens spor litt med dette siste - men jeg sier det i ånden om å SEILE, ikke bekymre seg så mye. Gleden ved å kjenne båten seile og å kubbe motoren er veldig god. Da er ikke bekymringen om båten teoretisk sett er "initialvek" eller ruller mye så viktig. Du er ute i ditt lille skip og trener for å bli stadig bedre - og koser seg i både Willing, Monsun og andre båter (i mitt tilfelle en billig liten Albin Express, et riktig lite skip den også i denne sammenhengen!).

Takk for et fantastisk godt svar! Du har skjønt det, både hva jeg spør om og hva du kan bidra med av nyttig input. Særlig å beholde fokus på den praktiske gleden var et godt innspill, midt oppi det grundige forarbeidet jeg har gjort med teoretisk hjemmelekse. Tror jeg har lest og grublet nok nå.

Jeg har prøveseilt mindre båter, og selv om det var gøy så holder jeg fast ved det å tenke lansiktig, som skissert tidligere. Reven lager seg hi med mange utganger, og det er nok slik jeg tenker ved kjøp av seilbåten min også. Jeg har en temmelig god ide om hvor dette ender nå, og om ikke så mange dagene er det enda en besiktigelse på gang! Men uten fasiten 100% klar på forhånd, man må jo finne en match med selger også. Hvis jeg likevel bommer litt på valget av min første ekte seilbåt nå, er det jo ikke verdens undergang det heller.

Takk til alle som har bidratt i tråden så langt, og unnskyld til deg Pettersand hvis jeg ble litt syrlig i tonen. Jeg er moden for å ta valget - "overmoden" er kanskje et riktigere ord. "Modig nok" passer vel også godt! :-)

Fortsett gjerne med flere hint og bidrag forresten - ingen ting er avgjort før jeg forteller hva det ender med, her i denne tråden. Det blir i verste fall ikke før til våren.

Jeg har også moderne rullemast som gjør alt veldig mye enklere når jeg seiler alene.

Ja rullemast sier du, det er vel bra å ha. - Hører gjerne noen ord om pro et contra rullemast også, jeg!

-Er det noen ulemper i det hele tatt, som man bør være oppmerksom på?

Spent på hva valget ditt blir

Kan bare fortelle at i dag troppet jeg opp i seilforeningen min med Henri Lloyd sko på bena, og ble med på regatta!

En positiv opplevelse, selv om det var lite vind. Jeg har også i behold min grunnholdning om at det antagelig er gøy å vinne, men ikke viktigst... :yesnod::sweat::blush:

Det er vel gamle dinette-diskusjoner her på Baatplassen også. Men er det noen som har seilt langt og vært fornøyd med langsgående pentry på en smal seil... unnskyld motorseiler...

Jeg hadde dientteløsning på forrige båt men ikke i en smal motorseiler, dog synes jeg det fungerte helt greit men så seilte vi ikke ekstremt langt heller.

Willing :smiley:

Jeg kjenner faktisk en av de som bygde Willing som også har eid et par slike privat, vi har sittet gjennom endel sundownere og diskutert blant annet den båten, jeg tror det er en helt greit båt som nok er solid bygd og den slår neppe spesielt mye mer i motsjø enn de fleste andre båter fra 70tallet, var det forresten noen som helst dengang som var så flate at de slår i motsjø ?

Jeg mener den flate bunnen kom sist på 80-tallet da en begynte å prioritere lense-og sløregenskaper.

Takk, det var nyttig å vite for meg, så slipper jeg å gruble mer på det.

En annen ting: Jeg har en stund vært overrasket over å finne den ene Willingen etter den andre med jernkjøl, men kan opplyse at det er blykjøl på Willingen som er -om ikke uvanlig - så mer sjelden.

Da har jeg vært og svidd av noen liter diesel langs landeveien igjen, og har sett på både en HR Rasmus og en Willing i dag, begge fra 1975.

Ingen ting å si på prisforlangende før visning, på noen av dem. Men det viste seg dessverre at motorens tilstand var et hovedproblem i begge tilfelle. Prisen må reflekterer at man også selger videre et motorproblem, ellers blir det ingen handel. Jeg er litt usikker på om siste ord er sagt, men slik ser det foreløpig ut med mitt (kanskje) siste fremstøt for å gjøre et godt høstkjøp.

• 1 år senere...

https://baatplassen.no/i/topic/114940-willing-31/

Litt seint å komme med dette nå, kanskje?

Ikke feil tenkt - jeg har faktisk ikke kjøpt drømmebåten ennå, men det er også litt seint...

Jeg har fulgt ditt Willing-kjøp med interesse. Det som bekymret meg etter hvert, er sårbarheten ved grunnstøting. - Etter min smak sitter seildrevet for nærme kjølen, slik at ved en kraftig grunnstøting vil det kunne oppstå farlige knusekrefter i området mellom bakkant kjølfeste og seildrev. Jeg ville derfor forsterket dette området, uten at jeg helt vet om det er best utenpå eller inni -eller begge deler..

Men mange seilbåter er mye verre og farlige med tanke på offshore, når det gjleder dette - F.eks. First 41.7 (tror jeg det var) er jo et skrekkeksempel. Med 250 cm vektarm (kjøldybde 240 cm) vil en grunnstøting nesten uten unntak skade skroget bak kjølen, og man er heldig hvis det ikke blir vannlekkasje. En av disse ble funnet tom, drivende i Stillehavet med avrevet kjøl, mannskapet på 4 gikk tapt. Det er ikke den eneste av disse som har mistet kjølen.

Fokus for min båt nå, blir pilothouse/decksaloon OG (semi) langkjølt, dessuten litt nyere modell håper jeg enn disse gamle svenske kanskje - det er i hvertfall tanken nå... - Og gjerne ketch...

Men mange seilbåter er mye verre og farlige med tanke på offshore, når det gjleder dette - F.eks. First 41.7 (tror jeg det var) er jo et skrekkeksempel. Med 250 cm vektarm (kjøldybde 240 cm) vil en grunnstøting nesten uten unntak skade skroget bak kjølen, og man er heldig hvis det ikke blir vannlekkasje. En av disse ble funnet tom, drivende i Stillehavet med avrevet kjøl, mannskapet på 4 gikk tapt. Det er ikke den eneste av disse som har mistet kjølen.

Har du referanser til noen av de andre First 40,7 som har mistet kjølen? Jeg har kun fått med meg denne ene.

At det blir skrogskade i bakkant av kjølen er vi mange som har erfart, men å si at man er heldig hvis det ikke blir vannlekkasje er jeg ikke enig i. Skroget tåler mye delaminering før det begynner å lekke vann igjennom skadeområdet.

Guest Avmønstret#

båter fra 70tallet, var det forresten noen som helst dengang som var så flate at de slår i motsjø ?

Tja, vegaen fikk en del "bunnslag" om vi seilte hardt mot vinden i krapp vindsjø. Den krenga jo veldig lett og er egentlig ganske flat i bunnen ved kjølen, sånn relativt sett. Tipper sjøen slo inn i overgangen mellom bunn og kjøl og dermed "braka" til innimellom.

Men av alle langturbåter i verden fra epoken så har vel kanskje Vega bevist hva den kan best så det spiller da ingen rolle egentlig.

Jeg mener å ha lest et sted (skal prøve å finne det frem igjen) at kjølen var en meget solid og robust konstruksjon - til å være finnekjøl, men som du sier: Er uhellet ute, så....

Jeg er ikke så veldig dreven selv, men prøver å holde meg unna land, spesielt der jeg er ukjent :-.)

Er ikke dreven i det heloe tatt jeg. Men jeg leser mye, og fikk med meg dette når det gjelder Wilingen. Men for kystseilas hadde jeg gått for den uten å blunke, og for langtur/offshore ville jeg ha forsterket. I hvertfall hvis man regner med å passere rev langt fra land.

Har du referanser til noen av de andre First 40,7 som har mistet kjølen? Jeg har kun fått med meg denne ene.

At det blir skrogskade i bakkant av kjølen er vi mange som har erfart, men å si at man er heldig hvis det ikke blir vannlekkasje er jeg ikke enig i. Skroget tåler mye delaminering før det begynner å lekke vann igjennom skadeområdet.

Vi har sikkert lest om den samme. Men linken har jeg ikke tatt vare på. Jeg husker bare at det også var link til et bilde av skroget og der kunne man se hvordan kjølen nærmest var revet av, og hadde skrellet med seg deler av skrogoverflaten. Det ble sagt, at riveflatene rindt kjølen var veldig lik et annet tilfelle med samme båtkonstruksjon, der kjølen også falt av. Det var også en diskusjon om rust på de bakerste kjølboltene. En teori var at ved hard regattaseiling kunne akterstaget bli strammet så mye at hele skroget bøyde seg litt, slik at det ble en glipe i baksiden av kjølinnfestingen.

Jeg skal si fra hvis jeg kommer over artikkelen igjen, og ellers er vel Noonsite eller Sailnet det første å søke på, det er de stedene hvor jeg leser det meste av slike ting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...