Jump to content

Vi bytter båt mot båt, men hva med kjøpskontrakt osv?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vi ligger an til å bytte snekka mot seilbåt. Begge båtene er fra sent 70 tall og tidlig 80 tall og er i praksis nær umulig å selge i dagens marked men vi vil ha seilbåt og de vil ha snekke. Alt tyder på at vi bytter likt og det handler altså ikke om store verdier da reel verdi på disse båtene ligger nær 100K (pr stk da..), om ikke mindre om en faktisk skal klare å selge.

 

Vi er begge inneforstått med at det handler om gamle båter og gammelt utstyr som i praksis kan konke ut i morgen, eller neste år, eller aldri. Vi begge inspiserer hverandres båter godt og har kjennskap til båttypene, men feks har begge båter originalmotorer som strengt tatt kan pakke i sammen i samme sekund som bytter er gjort, selv om de begge går fint pr. nå.

 

Så jeg lurer litt. Det er jo egentlig et kjøp/salg hvor ens egen båt er betaling, men samtidig virker det ulogisk å laste ned vanlig kjøpskontrakt for kjøp/salg mellom privatpersoner da disse tar høyde for alle mulige feil osv. Så lenge penger ikke bytter hender virker det på en måte "overkill" å kreve fulle kjøpsrettigheter når vi bytter likt og vi bytter to båter som i praksis er har samme verdi men samme usikkerhet med seg pga alder og slitasje. Og igjen, vi inspiserer hverandres båter godt da vi begge har kjennskap til samme type båt, mao må vi stole på egne vurderinger så langt det er mulig.

 

Min idé, sålangt, er at vi skriver "noe" som bekrefter eierskifte og lar det være nok? Det er jo papir som bekrefter eierskap som blir etterspurt, eller er det et krav om at det må foreligge en standard kjøpskontrakt?

 

Og er det egentlig lurt å droppe vanlig kjøpskontrakt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, da tenker jeg det blir en egenprodusert kjøpskontrakt. Har snekka forsikret i IF, såvidt jeg husker krevde de ikke kjøpskontrakt men navn osv på forrige eier. Men de krevde registrering i småbatregisteret.

 

Er sikkert ikke så nøye siden de neppe har tenkt å betale ut noe uansett ;-)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det stiller seg noe annerledes om det er en båt som er betaling istedenfor penger. Bruk kontrakt, der kan det blant mye annet stå at begge båtene er besiktiget, slik du sier dere gjør, så vil det ikke være tvil om det dersom det oppstår uenighet i fremtiden. Selvfølgelig skal det også stå oppført eventuelle mangler, forbehold, utstyr som medfølger også videre, dermed slipper dere eventuelle uenigheter om det også.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme, benyttet standardkontrakt fra forbrukerrådet. Vi laget da to kontrakter, en til hver båt.

 

Jeg ville bare satt pris på begge båtene til 100 000, og skrevet en merknad i kontrakten at betaling av de 100 000 skjer gjennom bytte av båt, ingen kontant overføring...

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan ikke skjønne at det stiller seg noe annerledes om det er en båt som er betaling istedenfor penger. Bruk kontrakt, der kan det blant mye annet stå at begge båtene er besiktiget, slik du sier dere gjør, så vil det ikke være tvil om det dersom det oppstår uenighet i fremtiden. Selvfølgelig skal det også stå oppført eventuelle mangler, forbehold, utstyr som medfølger også videre, dermed slipper dere eventuelle uenigheter om det også.

 

Like greit å bruke standardkontrakt ja. Ang. uenigheter så er min tanke at med mindre bunnen faller ut av båten og jeg skjønner at tidligere eier har bløffa meg så er det ikke mye å kunne klage på om noe ryker på en 30+ år gammel båt eller utstyr. Den store bomben på en så gammel båt er jo en sjøvannskjølt originalmotor, hvis verdi jeg anser til å være 0,- og at en i praksis ikke har noen klagerett om den går føyka. Utover motor

regner jeg med å kunne inspisere det meste ganske greit og stå for egne vurderinger.

 

Med tanke på utstyr og "løsøre" så kommer vi til å ligge ved siden av hverandre og laste utstyr++ over i hverandres båter. Avklaringer får skje der og da over ripa. Enklere kan det jo ikke gjøres. Forøvrig er begge båter "low tech" uten noe fancy utstyr som har verdi av betydning. Det som er av ekstrautstyr er i hovedsak like gammelt som båtene selv og i praksis verdiløst.

 

Jeg gjorde det samme, benyttet standardkontrakt fra forbrukerrådet. Vi laget da to kontrakter, en til hver båt.

 

Jeg ville bare satt pris på begge båtene til 100 000, og skrevet en merknad i kontrakten at betaling av de 100 000 skjer gjennom bytte av båt, ingen kontant overføring...

 

Det er en grei løsning.

Link to post
Share on other sites

eier har bløffa meg så er det ikke mye å kunne klage på om noe ryker på en 30+ år gammel båt eller utstyr..

gitt at den andre eieren ikke har bløffa deg, er du sikker på at han er enig i dette da? det er en ganske vanlig oppfatning at utstyr som følger med skal virke, ihvertfall ved overtagelse, dersom ikke annet er oppgitt eller avtalt. det er ikke sikkert du har tenkt å klage, men dersom ikke alt ditt 30 år gamle utstyr som følger med ikke virker kan det vel tenkes at motparten kan finne på å klage? ikke vet jeg altså, men folk er nå så rare ... jeg ville brukt kontrakt, just in case.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...