Jump to content

tips til 'rimelig' teak dørk.

snurresprett

Recommended Posts

en av prosjektene i vinter lurer jeg på om ikke blir og bytte ut teppene i min Bayliner 2355 med noe falsk teak. Tror det er noe som heter flexiteak?

Jeg er egentlig veldig glad i teppene da det blir lunt og greit på gulvet. Teppene kan enkelt tas vekk!

Men det som irritere meg litt er at de blir de fort møkkete! og da må de i vasken eller støvsuges. teaken kan bare skylles(selvlensende dekk) eller kostes.

Jeg ønsker ikke ekte teak, det er bare og glemme:) hehe men ønsker teak etterligning som er pent og tåler vann:)

hvorfor?? selger maritim feks bare til en bestemt type båt?

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.

Isiteek er et system, der man klipper, limer og lager "teakdekk" etter eget ønske og mål.

Kan legges nær sagt hvorsomhelst og på alle båter.

Redigert av SoBo (see edit history)

Flexiteek er noe som bla. Sandøy båtdekk produserte på bestilling. De har sluttet med det merkenavnet fordi det ble for kostbart å ha en norsk at arbeidstaker til å lage dette. Restene av flexiteek ble solgt ut i vinter på finn. Flexiteek, som merkenavn, anbefalte de ikke at privatpersoner forsøkte å lage paneler av selv.

Isiteek, som bl.a maritim forhandler, skal være ment for privatpersoner og er annerledes å produsere ved bruk av et eget lim. Flexiteek var ved bruk av en spesiel maskin som varmet opp de sorte fugene ved legging. Isiteek har allerede sort fuge på strimlene med teek og limes sammen med eget lim.

Jeg har planer om å legge isiteek en vakker dag.

Hadde jeg kjøpt ny båt i dag, hadde jeg valgt kunstig teak, fremfor ekte teak.

Sandøy båtdekk selger ferdige store paneler med kunstig teak. Hvilket merkenavn det er, husker jeg ikke i farten, men de har ofte annonser på finn om dette.

Her er resultatet jeg fikk https://baatplassen.no/i/topic/86724-legging-av-isiteek-erfaringer-og-gode-raad/

Etter en tids erfaring er vi fortsatt svært fornøyd med resultatet - dog med en stor ulempe: Det blir svært varmt på solfulle dager (og ja, de har der vært en del av på Vestlandet i år :yesnod: ) Tilnærmet vedlikeholdsfritt utenom vanlig vasking, og gjenstridige flekker, riper o.a pusser en lett vekk med litt sandpapir.

Tror forøvrig Vaag Marine overtok agenturet etter Sandøy, og fortsatt selger både Flexiteak og Isiteek ?

BONITA I

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.

Isiteek er et system, der man klipper, limer og lager "teakdekk" etter eget ønske og mål.

Kan legges nær sagt hvorsomhelst og på alle båter.

litt dårlig skrevet av meg. jeg skjønte ikke hvorfor det måtte bli lagt til av moderator i navnet på topicen fordi folk som lager "teak" lager til all slags båter, var en tullete ting og henge seg opp i ifra min side men jeg måtte bare :)

Husk bare at disse teak-lookalike produktene så vidt meg bekjent er produsert i pvc og mørk pvc blir veldig varmt å gå på i solsteika.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ånei? Er nettopp kommet hjem etter 6 års langtur i varmere strøk med teak både her og der. Men jeg skal gi deg ett poeng. Grå ubehandlet teak blir også varm men slett ikke så varm som mørkere oljet teak. Nå er vel ikke det et stort problem her hjemme, men beandlet teak blir gjennommørk over tid og slett ikke så pen, og glatt i tillegg.

Redigert av pettersand (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...