Jump to content

Bunnpakning lekker på VP AD41P. Er det egentlig noe stort problem?


Rexus

Recommended Posts

På den ene VP AD41P-motoren min, lekker det litt olje fra bunnpakningen langs den ene siden av motoren. Jeg har kjørt med det slik hele sommeren, og det blir tidvis noe søl som må tørkes av. Det er ikke snakk om at det er behov for etterfylle olje. Kanskje det betraktes mer som "svetting"?

 

 

 

Jeg kvier meg for å gå i gang med å bytte pakningen. Jeg vet ikke engang om det er plass til å slippe ned bunnpannen og bytte pakning uten at motoren må løftes opp. Det er også vanskelig å komme til alle skruene. Må jeg prioritere å bytte pakningen, eller kan jeg la det være (til det eventuelt forværrer seg)? Etter å sett på relevante tråder her i forumet, kan det virke som oljesøl rundt bunnpannen er uproblematisk så lenge oljenivået ikke blir for lavt. Er det korrekt oppfattet?

 

 

Motorene er fra -98, men har gått bare ca. 600 timer så de skal forhåpentligvis ikke ut på noen år ennå.

Jeg har ikke sett noen tegn på gjennomslag i stempelringene med påfølgende overtrykk i bunnpanna. Så jeg tror ikke oljesølet vitner om noe annet enn en litt dårlig pakning.

Link to post
Share on other sites

To gode forslag her. Men vær obs på at bunnpanner må strammes veldig forsiktig. Dette er tynne plater som man lett drar skruene for langt inn i skruehullene, slik at man får en teoretisk bue på pannen mellom skruehullene, med påfølgende større lekkasje. Skal du stramme bunnpannen fin ut momentet på skruene eller føl deg veldig forsiktig frem, og stram bare 1/6-1/8 dels runde på de skruene du merker sitter hardt. Sitter de veldig hardt, så bare la vær og stram på de. Tatt i fra løse luften, tipper jeg rundt 20 NM, noe som er tilnærmet ikke noe kraft. Orker ikke slå opp i manualer, men står i de som følger med båten.

 

Slik svetting oppstår også typisk om du har kjørt på vanlig mineral motorolje, også bytter til helsyntetisk. Har du gjort noe slik så prøv og bytt tilbake til den opprinnelige oljen. Igjen ser du i manualen hvilke olje som anbefales, blir overrasket om det er syntetisk som anbefaler på 1998 modeller.

 

Ellers enig med de to foregående herrer, bare la motoren sitte i båten. Må den ut for noe annet en gang, så passer du på da :smiley:

Link to post
Share on other sites

For all del, prøv ikke å være flink ved å trekke til skruene ekstra hardt. Pakningen er fleksibel, og trekker du til for hardt presser du den flat rundt skruefestene. Pakningen kan da ryke, eller den vil gjeipe mellom skruefestene og lekke mer. Sjekk bare at ingen skruer er løse. Finnes vel noe Omegagreier som skal tette slike lekkasjer effektivt. Prøv det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei ikke med Omega, men har erfaring at lekkasjene blir mindre går man tilbake til mineralolje, om man brukte syntetisk på ett skift. Tror det skyldes at den syntetiske vasker motoren renere, og dermed tar den bort de avleiringene som mineraloljen har etterlatt seg på pakningene. Ting er annerledes starter man med syntetisk olje fra dag en, tydelig at pakningene reagerer forskjellig på oljetyper. Dette var kjent kunnskap på sent 80-tall tidlig 90-tallet når helsyntetisk kom på markedet og ble vanlig olje å bruke. Vi som da kjørte eldre biler og skulle oppdatere med syntetisk olje, merket fort at pakningene lekte og oljeforbruket økte dramatisk. I dag som alle biler går på syntetisk, glemmer man fort at dette kan skje når man bytter f. eks på eldre dieselmotorer, amerikanske V8 i maritim bruk. Ikke alltid det er lønnsomt eller klokt å gå for den beste oljen, helt avhengig av utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...