Rexus Startet 18.August.2013 Del på Facebook Startet 18.August.2013 På den ene VP AD41P-motoren min, lekker det litt olje fra bunnpakningen langs den ene siden av motoren. Jeg har kjørt med det slik hele sommeren, og det blir tidvis noe søl som må tørkes av. Det er ikke snakk om at det er behov for etterfylle olje. Kanskje det betraktes mer som "svetting"? Jeg kvier meg for å gå i gang med å bytte pakningen. Jeg vet ikke engang om det er plass til å slippe ned bunnpannen og bytte pakning uten at motoren må løftes opp. Det er også vanskelig å komme til alle skruene. Må jeg prioritere å bytte pakningen, eller kan jeg la det være (til det eventuelt forværrer seg)? Etter å sett på relevante tråder her i forumet, kan det virke som oljesøl rundt bunnpannen er uproblematisk så lenge oljenivået ikke blir for lavt. Er det korrekt oppfattet? Motorene er fra -98, men har gått bare ca. 600 timer så de skal forhåpentligvis ikke ut på noen år ennå. Jeg har ikke sett noen tegn på gjennomslag i stempelringene med påfølgende overtrykk i bunnpanna. Så jeg tror ikke oljesølet vitner om noe annet enn en litt dårlig pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Slik oljelekkasje er uproblematisk så lenge du har kontroll på oljetrykk og oljenivå. Kjøp bleier og legg under. Da slipper du sølet. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Har du prøvd å stramme til skruene? Noen kan jo være løse. Ellers er det ikke noe fare å bruke en motor som svetter litt, må bare følge med om det blir verre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 To gode forslag her. Men vær obs på at bunnpanner må strammes veldig forsiktig. Dette er tynne plater som man lett drar skruene for langt inn i skruehullene, slik at man får en teoretisk bue på pannen mellom skruehullene, med påfølgende større lekkasje. Skal du stramme bunnpannen fin ut momentet på skruene eller føl deg veldig forsiktig frem, og stram bare 1/6-1/8 dels runde på de skruene du merker sitter hardt. Sitter de veldig hardt, så bare la vær og stram på de. Tatt i fra løse luften, tipper jeg rundt 20 NM, noe som er tilnærmet ikke noe kraft. Orker ikke slå opp i manualer, men står i de som følger med båten. Slik svetting oppstår også typisk om du har kjørt på vanlig mineral motorolje, også bytter til helsyntetisk. Har du gjort noe slik så prøv og bytt tilbake til den opprinnelige oljen. Igjen ser du i manualen hvilke olje som anbefales, blir overrasket om det er syntetisk som anbefaler på 1998 modeller. Ellers enig med de to foregående herrer, bare la motoren sitte i båten. Må den ut for noe annet en gang, så passer du på da Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 For all del, prøv ikke å være flink ved å trekke til skruene ekstra hardt. Pakningen er fleksibel, og trekker du til for hardt presser du den flat rundt skruefestene. Pakningen kan da ryke, eller den vil gjeipe mellom skruefestene og lekke mer. Sjekk bare at ingen skruer er løse. Finnes vel noe Omegagreier som skal tette slike lekkasjer effektivt. Prøv det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Rexus Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Takker og bukker for gode svar. Og det med oljetype skal jeg tenke på når oljeskiftet kommer om ca. en måned. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Omega greier? Et lurium som skal tette slikt? Ble smånysgjerrig nå. Noen med erfaring på det? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Jeg mener det er Omega 917 den heter og den funker. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Nei ikke med Omega, men har erfaring at lekkasjene blir mindre går man tilbake til mineralolje, om man brukte syntetisk på ett skift. Tror det skyldes at den syntetiske vasker motoren renere, og dermed tar den bort de avleiringene som mineraloljen har etterlatt seg på pakningene. Ting er annerledes starter man med syntetisk olje fra dag en, tydelig at pakningene reagerer forskjellig på oljetyper. Dette var kjent kunnskap på sent 80-tall tidlig 90-tallet når helsyntetisk kom på markedet og ble vanlig olje å bruke. Vi som da kjørte eldre biler og skulle oppdatere med syntetisk olje, merket fort at pakningene lekte og oljeforbruket økte dramatisk. I dag som alle biler går på syntetisk, glemmer man fort at dette kan skje når man bytter f. eks på eldre dieselmotorer, amerikanske V8 i maritim bruk. Ikke alltid det er lønnsomt eller klokt å gå for den beste oljen, helt avhengig av utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.