Jump to content

Plastpest utelatt i annonse?


tflat1

Recommended Posts

Vurderer å dra å kikke på en båt som ligger ute på finn. Men da jeg viste det vedlagte annonse-bildet til en litt mer erfaren seiler, mente han at nuppene man ser på skroget kunne være plastpest. (oppe til høyre på bildet under)

 

(Har lest masse om plastpest nå, og det ser ut som det er endel delte meninger om dette så min intensjon er ikke å skape en debatt om hvor farlig plastpest er. Det ser ut som om det har blitt diskutert nok)

 

Legger ut bildet i håp om at noen kan bekrefte evnt. avkrefte dette. For ordens skyld har jeg ikke vært i kontakt med selger ennå da jeg regner med at hvis han mener det er snakk om plastpest ville han ha opplyst om det i annonsen. Derfor legger jeg heller ikke ut linken til finn-annonsen med mindre noen er spesielt interessert i det. Vet ikke hvor populært det er å diskutere finn-ann. her på forumet heller?

 

Båten er norskbygd i 1978 og som på bakgrunn av bildene i annonsen ellers ser særdeles godt vedlikeholdt ut.

 

Kort oppsummert:

 

1. Plastpest? Ja/Nei

2. Hvor alvorlig ser det ut?

3. Er kjøper pliktig til å opplyse om dette?

4. Er det greit å legge ut lenker til finn-annonser for å få tilbakemld fra forumet?

 

mvh

 

fersk seiler

 

Trygve Flaten

 

 

bilde

Redigert av tflat1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan ikke vurdere en båt utfra bilder, den må ses. Er du det minste i tvil så ta heller kosten det er med en besiktigelse. Å kjøpe en båt betyr utlegg av mange penger, og skal man attpåtil få en skuffelse er nedturen total. Da er det bedre å bruke litt på å sikre seg en god deal. Bruk gjerne en proff innkjøper til å forhandle prisen. Man blir lett bløt når man har møtt svært hyggelige folk som viser deg båten tar deg med så sjøen, serverer kaffe og boller. Det kan vise seg å bli en veldig dyr kveldstur på fjorden og svært dyre boller !!

 

Man bruker jo som regel NAF for å besiktig en bil så det samme burde gjelde båt. Prisforhandlinger burde man også overlate til en proff, det er jo ikke budrunder på båter nå om dagen! Det var i gamle dager det.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Står båten på land? Ta med deg en nål, punkter å se hva slags væske som kommer ut. Er enig med de som mener at det kan se ut som vanndråper av noe slag.

Står båten på vann, hadde jeg vært forsiktig. Ville da tatt en prøvetur avtalt å komme tilbake når båten har blitt tatt opp, for å kikke nærmere på blemmene. Alternativet er å være så kynisk at du definerer det der som plastpest, hører med ett selskap hvor mye det vil koste, og pruter det rett ned på kjøpesummen. Da har du sikret deg selv og kan bare få en positiv overraskelse er det noe annet.

Link to post
Share on other sites

For meg ser det og ut som det er vanndråper etter regn eller etter spyling rundt båten. Er vått på bakken samt treklossen den står på. Men en telefon til selger løser vel det meste?

Her er hvordan det kan se ut. Se godt etter. Ja hvis jeg får til å legge ved et bilde da.. På dette undervannsskroget var det et par hundre blærer. Alt ifra ørsmå til størrelsen på en femkroning.

bilde

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plastpest er ikke "verdens undergang" - selv om en del båtverksteder ynder å antyde dette. Med utgangspunkt i en ukes jobb, sandblåsing, materialer for 20.000 + slippsetting er det enkelt å regne ut hvor omtrent prisen skal ligge. Derfor vil du oppleve at mens noen verft skal ha 150.000 for en slik jobb skal andre (ofte svenske) ha mellom halvparten og 1/3 (båt på ca. 35 fot).

 

Se også denne artikkelen: http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/08/19/plastpest-pa-eldre-bater-er-ikke-mangel

Link to post
Share on other sites

På de andre bildene på Finn ser en propellen, og gelcoaten er våt etter vask, så er nok vann.

Bare selger kan vel svare. Og om en fortsatt er usikker, så kan en på forhånd avtale at selger betaler reiseutgifter om han farer med løgn?

Ellers så det ut som en velholdt båt. Ser ut til å være investert en del kg albuegrease. Ikke noe en får av en iherdig vask, men ved å passe på over tid.

Eneste kan se ut til at vegg og taktrekk (eventuelt tilstand på seil som det ikke står noe om?) kan trekke ned inntrykket om en reiser for å se på den.

Ut fra nye deler og arbeid lagt ned siste årene vil jeg tro det er et godt tap for selger. Spesielt om en får prutet litt, som han legger opp til.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...