tflat1 Startet 20.August.2013 Del på Facebook Startet 20.August.2013 (redigert) Vurderer å dra å kikke på en båt som ligger ute på finn. Men da jeg viste det vedlagte annonse-bildet til en litt mer erfaren seiler, mente han at nuppene man ser på skroget kunne være plastpest. (oppe til høyre på bildet under) (Har lest masse om plastpest nå, og det ser ut som det er endel delte meninger om dette så min intensjon er ikke å skape en debatt om hvor farlig plastpest er. Det ser ut som om det har blitt diskutert nok) Legger ut bildet i håp om at noen kan bekrefte evnt. avkrefte dette. For ordens skyld har jeg ikke vært i kontakt med selger ennå da jeg regner med at hvis han mener det er snakk om plastpest ville han ha opplyst om det i annonsen. Derfor legger jeg heller ikke ut linken til finn-annonsen med mindre noen er spesielt interessert i det. Vet ikke hvor populært det er å diskutere finn-ann. her på forumet heller? Båten er norskbygd i 1978 og som på bakgrunn av bildene i annonsen ellers ser særdeles godt vedlikeholdt ut. Kort oppsummert: 1. Plastpest? Ja/Nei 2. Hvor alvorlig ser det ut? 3. Er kjøper pliktig til å opplyse om dette? 4. Er det greit å legge ut lenker til finn-annonser for å få tilbakemld fra forumet? mvh fersk seiler Trygve Flaten Redigert 20.August.2013 av tflat1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 For min del synes jeg dette ser mer ut som vanndråper etter regn eller vask, men direkte kontakt med selger vil vel være den naturlige veien å gå? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Enig, dette ser ut som vann på skroget osv. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Ser ut som om at den var nysmurt da bildet ble tatt. Hadde nok sett på rullestrøkene om det var "malt over". Tror nok også det er vann vi ser. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Man kan da ikke se plastpest på et slikt bilde! Reis å se på båten du nå. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Gabi Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Tro'kke det der er regndråper. Det ser ut som ovale utvekster. Ser det også på venstre side av kjølen. Men vanskelig å klassifisere nøyaktig. De har samme retning på høyre side i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 (redigert) Du kan ikke vurdere en båt utfra bilder, den må ses. Er du det minste i tvil så ta heller kosten det er med en besiktigelse. Å kjøpe en båt betyr utlegg av mange penger, og skal man attpåtil få en skuffelse er nedturen total. Da er det bedre å bruke litt på å sikre seg en god deal. Bruk gjerne en proff innkjøper til å forhandle prisen. Man blir lett bløt når man har møtt svært hyggelige folk som viser deg båten tar deg med så sjøen, serverer kaffe og boller. Det kan vise seg å bli en veldig dyr kveldstur på fjorden og svært dyre boller !! Man bruker jo som regel NAF for å besiktig en bil så det samme burde gjelde båt. Prisforhandlinger burde man også overlate til en proff, det er jo ikke budrunder på båter nå om dagen! Det var i gamle dager det. Redigert 21.August.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Jori Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Står båten på land? Ta med deg en nål, punkter å se hva slags væske som kommer ut. Er enig med de som mener at det kan se ut som vanndråper av noe slag. Står båten på vann, hadde jeg vært forsiktig. Ville da tatt en prøvetur avtalt å komme tilbake når båten har blitt tatt opp, for å kikke nærmere på blemmene. Alternativet er å være så kynisk at du definerer det der som plastpest, hører med ett selskap hvor mye det vil koste, og pruter det rett ned på kjøpesummen. Da har du sikret deg selv og kan bare få en positiv overraskelse er det noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 (redigert) For meg ser det og ut som det er vanndråper etter regn eller etter spyling rundt båten. Er vått på bakken samt treklossen den står på. Men en telefon til selger løser vel det meste? Her er hvordan det kan se ut. Se godt etter. Ja hvis jeg får til å legge ved et bilde da.. På dette undervannsskroget var det et par hundre blærer. Alt ifra ørsmå til størrelsen på en femkroning. Redigert 21.August.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Clydetk Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Plastpest er ikke "verdens undergang" - selv om en del båtverksteder ynder å antyde dette. Med utgangspunkt i en ukes jobb, sandblåsing, materialer for 20.000 + slippsetting er det enkelt å regne ut hvor omtrent prisen skal ligge. Derfor vil du oppleve at mens noen verft skal ha 150.000 for en slik jobb skal andre (ofte svenske) ha mellom halvparten og 1/3 (båt på ca. 35 fot). Se også denne artikkelen: http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/08/19/plastpest-pa-eldre-bater-er-ikke-mangel Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 (redigert) På de andre bildene på Finn ser en propellen, og gelcoaten er våt etter vask, så er nok vann. Bare selger kan vel svare. Og om en fortsatt er usikker, så kan en på forhånd avtale at selger betaler reiseutgifter om han farer med løgn? Ellers så det ut som en velholdt båt. Ser ut til å være investert en del kg albuegrease. Ikke noe en får av en iherdig vask, men ved å passe på over tid. Eneste kan se ut til at vegg og taktrekk (eventuelt tilstand på seil som det ikke står noe om?) kan trekke ned inntrykket om en reiser for å se på den. Ut fra nye deler og arbeid lagt ned siste årene vil jeg tro det er et godt tap for selger. Spesielt om en får prutet litt, som han legger opp til. Redigert 21.August.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
S/Y Emma Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Det er nok vanndråper.. Ser jo det samme på dette andre bildet av båten: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bc45 Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Mest sannsynlig vanndråper. Kan være greit å være oppmerksom på at det kan komme bobler i bunnstoffet dersom det forrige laget har flasset av eller vært løst når han har malt på neste lag. Bare å skrape vekk boblende forsiktig og se hva som er under. Sitér dette innlegget Link to post
tflat1 Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Takk for rask og god respons . Skal selvfølgelig få kikka på den, men har ikke muligheten ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.