Jump to content

Nyttige tips og triks til båt og motor


Gabi

Recommended Posts

Det hender ofte at det i tråder dukker opp et nyttig tips eller triks. Det er jo suverent bra. Men jeg lurte på om BP-medlemmene hadde sett det som ekstra nyttig å samle disse i en egen tråd? Hvis den blir mye brukt blir det enklere for nye BP-medlemmer også å lære seg disse uten å lese for mange tråder. Andre ganger sitter sikkert noen av dere inne med nyttige tips som kanskje ikke er verdt å opprette en egen tråd for, men som kan legges i denne samletråden istedet? Mitt første bidrag er ikke mitt eget, men snarere en videreformidling av et tidligere tips. Når man har vann i kjølesvinet er det vanskelig noen ganger å vite om det er saltvann, ferskvann eller lekkasje fra kjøleveske. Et tips for å sjekke dette er å suge opp litt vann, helle det over i et gjennomsiktig vannglass og så helle oppi en skvett med vanlig flytende grønnsåpe.Da kan resultate bli slik:

 

bilde

 

 

Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk!

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du startet med GRØNNSÅPE fortsetter jeg med å spare miljøet..

 

Et tips for å rengjøre polyester søl og andre produkter.

Ikke bruk Aceton.

Kjøp KRYSTAL GRØNNSÅPE Gni iden inn i ruller og annet verktøy som er brukt til støpe arbeidet.

Bland opp en 1/2 bøtte med stert varmt grønnsåpevann så er det bare og rengjøre til å med

hanskene blir som nye.

 

Det virker med denne og, Rema 1000 har 1 1/2 l flaske med Grønnsåpe til kr.16.-
Varmt Grønnsåpevann vasker hansker,pensler, rulle og kar.

 

Bare å skylle utstyret under springen etterpå, å sette det til tørk. Fikk det tipset på slutten av 70 tallet, av en båtbygger.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke så mange enge tips men husker en del fra BP og har prøvd noen av de selv:

--------------------

 

Et tips som sikkert alle vet om men uansett. Å lage egne vannsugepølser er veldig enkelt. Kjøp en stor pakke "nobrand" bleier i butikken (de største du finner) og damestrømper. Gjerne de pakkene med 2 par i hver.

 

Vreng bleiene og stapp de i strømpen, knyt enden. Jeg fikk 6 bleier i hver strømpe. Dvs at jeg stappet to som jeg la oppå hverandre som en sandwich i slengen, og da tre på rad i lengderetningen.

 

Om plassen du skal ha pølsa er trang og vanskelig å komme til så knyter du en "hentetråd/tampongtråd" i pølsa slik at du kan heise den opp etter denne.

 

Veldig enkel og grei løsning og kjapt å lage.

 

Bleier uten strømpe kan gjøre samme jobben men de går i oppløsning etterhvert og blir som grøt.

---------------

 

Også nevnt i andre tråder. Om du søler diesel eller er plaget med drittlukt fra kjølsvinet så er det eneste som hjelper ordentlig rengjøring. Men en kjapp nødløsning som tar mye lukt er å drysse ut vaniljesukker under dørkplatene. For at det ikke skal se helt "påstrødd" ut så kan en bare gni sukkeret ut litt etter en har strødd, da syns det ikke.

---------------

 

Et tips som kanskje er litt utenfor tråden egentlig. Om man må "gjøre stort" og ikke kan forlate førerplass lenge nok (og helst er alene i båten...). Legg noen hele blad fra ei avis i bunnen av bøtta slik at de danner en slags papirkurv. Gjør det du skal i bøtta. Krøll papiret rundt resultatet og kast det på sjøen.

--------------

 

Fjerne rester av lim eller gamle klistremerker fra båten. Har prøvd mye rart inklusive skraping osv. Sitrusrens gjør jobben til en lek. Finnes i utallige varianter og priser, brukte selv en flaske kjøpt på xxl for å fjerne skismøring (750ml) som ikke var veldig dyr. Fungerte kanonbra.

-------------

 

Dårlig sikt ut av vinduene når det regner? Kjøp vox beregnet for glass på bensinstasjonen og poler rutene. Går sikkert fint med vanlig voks også. Vann/regn preller av som på gåsa og vindusviskerne går mye lettere. Må repeteres jevnlig.

-------------

 

Finner ikke trakta og må fylle på tanken eller noe. Kapp bunnen av brusflaske og du har en trakt.

-------------

 

Plaget med at saltet i saltbøssa stivner/klumper seg? Putt noen riskorn oppi.

------------

 

Har du noen gang glemt å åpne sjøvannsinntaket før du starter motoren? Knyt en tråd (eller tilsvarende) til nøkkelen på strømbryteren og heng den over inntaket så får du ikke slått på strømmen før du har vært på sjøvannsinntaket.

-----------

 

Har du noen gang glemt nøkkelen til båten? Fest en carabinkrok til knippet og gjem de en veldig god plass. Ikke fortell det til noen, noen gang.

----------

 

Er du usikker på om dekkspunsa til diesel/vann fortsatt tetter 100%? Smør gjengene med vaselin. Tilsvarende kan du smøre gjengene på lokket til sjøvannsfilteret.

------------

 

Trøbbel med å lufte dieselmotoren? Monter en belgpumpe tilsvarende som du har på bensinslangen til påhengsen. Monter den rett etter dieseltanken. Når du bytter filter kan du skru filteret til så det nesten er tett, evt bruke lufteskruen. Pump til du hører at det ikke freser i luft lengre, skru filteret helt til.

------------

 

Redusere søl ved skifte av oljefilter/dieselfilter. Tre en pose utenpå før du skrur av (om mulig) og fang opp mest mulig av sølet vha posen.

------------

 

Du finner vann i båten en plass du ikke forventet å finne vann. Ferskvann eller sjøvann? Bruk grønnsåpe som anvist i post over eller smak på det.

------------

 

Plaget med groe på aksel og propell (saktegående båt), smør på vannfast grease.

-----------

 

Lurer du på om slangene til dassopplegget fortsatt er diffusjonstette? Legg glapakk rundt slangen, kommer det dugg? Evt legg en fuktig klut rundt og la den ligge til den tørker eller i en god del timer. Lukter det av kluten?

-----------

 

Har du kompass med slingreoppheng nær førerplass og lurer på en løsning for at kaffekoppen ikke skal velte når en fjordplog med glade folk går så nært han kan for å vinke til deg? Sett kaffekoppen på kompasset og du har et perfekt slingreoppheng for koppen, så kan du vinke tilbake og holde deg fast med den andre hånda. :-)

Link to post
Share on other sites

Noen som har noe bra tips for merking av bensinkanna om du har blandet i totaktsolje eller ikke?

Ellers har jeg et tips på å få utnytte skaplassen og det er å ha to parallelle strikker øverst i skapet, mellom disse strikkene trer du stetten på f.eks. vinglassene så henger vinglassene øverst i skapet i mellom disse to strikkene. Plassen øverst i skapet er da utnyttet og glassene velter ikke.

Redigert av Sitrin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillater meg å søke tips. Noen som har ett godt råd for hvordan unngå dugg på rutene når man koker med gass i båten? Ja jeg vet trikset med Zalo, og at rutene dugger mindre når det er gullrene. I gamlebåten kokte jeg på Wallas som gikk på lampeolje, nokså treg i forhold til gass men jeg kunne iallefall se ut gjennom vinduene mens jeg nøt frokosten. Savner Wallasen.

Link to post
Share on other sites

Det lureste er vel gjerne å ha med ekstra viftereim? Gjerne de nødvendige filtre i tillegg?

 

Ståltråd i et par tykkelser, gaffateip, vulkaniseringsteip og ikke minst pipesett, fastnøkler, diverse tenger og annet nyttig verktøy er også ombord. En liten verktøykasse med det mest nødvendige ekstrautstyret er ikke vanskelig å få plass til om man tenker konsekvensen ved å ikke ha det med :wink: Har fikset mye (midlertidig) med ståltråd og teip både på bil og i båt, det har reddet flere turer nå ting har gått galt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Anjuma!

 

Det med å prioritere drift av vannpumpa var smart, men følger man med og skifter reima i tide får du aldri bruk for skolissene. Vedlikehold er alfa og omega. Den slags vedlikehold bør alle som har båt være i stand til å mestre.

Selvsagt bør man bytte før den ryker :)

Men ting skjer av og til som ikek bør skje... reddet meg i sommer da det ble slark på dynamo og reima tok tak i en skrue... flistret opp hele reima. Da var skolissa god å ha :)

 

Det lureste er vel gjerne å ha med ekstra viftereim? Gjerne de nødvendige filtre i tillegg?

 

Ståltråd i et par tykkelser, gaffateip, vulkaniseringsteip og ikke minst pipesett, fastnøkler, diverse tenger og annet nyttig verktøy er også ombord. En liten verktøykasse med det mest nødvendige ekstrautstyret er ikke vanskelig å få plass til om man tenker konsekvensen ved å ikke ha det med :wink: Har fikset mye (midlertidig) med ståltråd og teip både på bil og i båt, det har reddet flere turer nå ting har gått galt :thumbsup:

Viftereim bør ligge i båten ja... har en extra reim i tillegg til skolisser. Ikke alltid like lett å skru i bølger :)

Link to post
Share on other sites

Hvis man bygger eller støper en boks el.l. i epoxy glassfiber, er det godt å vite at PVC ikke fester til epoxy. Du kan dermed støpe helt inntil ting så lenge det er kledd med pvc plast. Du kan altså følge formen mot en annen struktur, uten å lime deg fast med epoxien hvis du ikke vil det.Jeg bruker diffusjonstett plast fra et byggevarehus. Den er passe tykk og ikke for stiv, og billig. Når en glassfiberarmering er ferdig og bare overflaten gjenstår, kan man legge pvc plast stramt over og enkelt ta det av etter herding. Glattere blir det ikke!

 

Jeg kledde akterspeilet med pvc plast og støpte innervegge i min ankerkasse rett på dette, uten at den festet seg i skroget.

 

Det samme gjelder forresten også forskaling for betongstøp. Dekk innsiden av forskalingen med plast før betongen tømmes i. Når du fjerner forskalingbordene, er de ikke støpt fast i betongen og lett å få løsnet. Så drar du av plasten og står igjen med en helt glatt betongoverflate.

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan komme til å måtte suge ut væske fra trange rom, under motor, under/bak et skott o.l. Man har kanskje ikke våtstøvsuger tilgjengelig, men man har som regel liggende noe gammel hageslange. Stikk innom en bensinstasjon/bilpleiesjappe og få med en tom 25 liters dunk som de har hatt konsentrert vindusspylevæske/vaskeautomatsåpe i. Skjær av lufteskruen på kanna og kapp av passende lengde hageslange og stapp i luftehullet. Sett den vanlige støvsugeren i tømmehullet på kanna. Nå har man et samlekar for væske med en tynn slange som man stikker ned der man skal fjerne væske. Hvis det er olje eller forurensing i væsken, leveres dunken på nærmeste miljøstasjon og man slipper å kaste grapset på sjøen.

 

 

Slike dunker kan også være greie å ha når man har båt langt unna fuelfylleplass. Spylervæskedunkene er beregnet for brennbar væske, så man kan bruke slike til å fylle drivstoff. Sier ikke man skal, men man kan... Få noen slike kanner og få med ett lokk ekstra. Dette lokket lager man to huller i, store nok til å tre drivstoffslanger i. En kort slange som kun står såvidt inn i lokket, men stikker 20-30 cm ut av lokket. Den andre slangen må gå til bunns i dunken og være en god meter eller det man trenger for å kunne fylle fra dunk til drivstoffpåfylling. Kanskje har man bensinbåt og kjører forbi bensinstasjoner som har priskrig på søndager. Fyll billig bensin da og ta med til båten. Skru på lokket med slangene på dunken, sett den lange slangen ned i fyllehullet og ha kanna høyere enn enden på slangen. Blås i den korte slangen slik at man får trykk i dunken og bensinen begynner å renne. Dunken tømmes så ved hevertprinsipp, uten at man tar ryggen ved å balansere 25 liter og søler når man ikke treffer hullet eller trakta hvis det er litt sjøgang.

Brukte denne metoden hele tiden før når båten var mindre...

Link to post
Share on other sites

Tips for å finne usynlige sprekker i gelcoat hvis man skal lappe/sparkle en skade:

Bruk svart permanent merketusj og fargelegg hele området man tror kan ha sprekker. La tørke litt, og vask av med aceton.

Tusjen vil trenge inn i sprekkene og vise hvor disse er, slik at man kan få slipt ned alt, om ønskelig.

 

På bildet er har det vært flere reparasjoner, de mørkere områdene er områder det ikke har vært vannslipt nok med 1200 papir eller finere, men bare polert med autosol.

Da vil ikke alle slipeporene etter det grovere slipepapiret utjevnes og man får mørke områder der tusjen sitter.

Her går også sprekkene langt utover det jeg først trodde var skadeområdet etter første reparasjon (skyldes mekaniske påvirkning innvendig i skrog ved kjøring i høye bølger).

Glassfiberlaminatet ble først reparert med epoxy så det sprekker ikke, kun gelcoat/gelcoatsparkel som sprekker.

Da trolig i et større område siden epoxyreparasjonen er stivere enn resten av skrogbunnen.

 

bilde

 

Den opprinnelige skade med synlige sprekker:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Plaget med groe på aksel og propell (saktegående båt), smør på vannfast grease.

-----------

 

 

Kan noen tipse om et godt vannfast fett som kan brukes til å smøre inn propellen med? Gjerne et produktnavn.

Uansett om propellen er blankpolert, satt inn med drevspray eller vanlig bunnstoff så blir den full av rur på noen uker.

(Jeg vet at det ikke gror hvis jeg bruker båten "daglig", men det har jeg ikke mulighet til).

Link to post
Share on other sites

Det hender at man gjerne skulle sett på baksiden/innimellom/bortimellom et kronglete sted. Da er ofte huet for stort og armene for korte til å komme til. Da er mobiltelefonen med kamera god å ty til, spesielt hvis den har blitz. Hvis du kommer til med mobilkamera så kan det bruked til å ta bilder på disse stedene og du kan se på bildet etterpå. Dersom du må bruke noen sekunder på å rigge til kamerat så bruk timeren på kamera, og sett den på feks 5 eller 10s.

 

Dersom du har en stang, kan du ta mobilen og teipe denne fast til stanga nederst.. Jeg bruker et utrangert mobil til dette. Sett så på video eller kamera med timer. Stikk så stanga med kamera dit hvor du ønsker å se.

Link to post
Share on other sites

Det hender at man gjerne skulle sett på baksiden/innimellom/bortimellom et kronglete sted. Da er ofte huet for stort og armene for korte til å komme til. Da er mobiltelefonen med kamera god å ty til, spesielt hvis den har blitz. Hvis du kommer til med mobilkamera så kan det bruked til å ta bilder på disse stedene og du kan se på bildet etterpå. Dersom du må bruke noen sekunder på å rigge til kamerat så bruk timeren på kamera, og sett den på feks 5 eller 10s.

 

Dersom du har en stang, kan du ta mobilen og teipe denne fast til stanga nederst.. Jeg bruker et utrangert mobil til dette. Sett så på video eller kamera med timer. Stikk så stanga med kamera dit hvor du ønsker å se.

Lurt :)

Jeg kjøpte dette på Netthandelen for 200,-:

http://www.netthandelen.no/auction/8685260

 

Du får også tilsvarende på Jula for 700,-

http://www.jula.no/inspeksjonskamera-160076

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her en metode til å sjekke om det er sjøvann eller ferskvann som skvalper rundt nede i kjølen.

 

Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt. Ferskvann har egenvekt 1,00 og sjøvann ca. 1,20. Det er sikkert mange av oss

som legger- eller har lagt vin selv, og da har man gjerne en slik måler for spesifikk vekt som på bildet under.

Den har et måleområde helt utmerket for å sjekke om en har sjøvann eller ferskvann.

bilde

Link to post
Share on other sites

kanskje litt på siden av topic, men har du kjøleproblemer på motoren, er et enkelt tips å sjekke blandingsforholdet glykol/vann.

 

Mange som har for stor innblanding av kjølevæske, om du har 60% blanding istedet for 40% så har du mistet nesten en tredjedel av total kjølingsevne!! :thumbsdown:

(Glykol har ikke like god varmeledningsevne som vann-og har høyere viskositet,slik at sirkulasjonshastighet blir mindre-har blitt testet ut feks offshore at slik er det bare)

Har etterhvert hjulpet endel folk med dette enkle tipset, noen tror at jo mer kjølevæske/glykol, jo bedre, men fakta er at slik er det ikke.

 

Om du kjøper konsentrert kjølevæske, ikke bland ut med vanlig vann fra slangen i marina, kjøp batterivann fra feks biltema, koster ikke stort og er fritt for salter og andre aggresive mineraler.

De er jo dyre disse motorene våre, så jeg mener det er en lønnsom forsikring. :pray:

 

I tilegg, husk at kjølevæske er ferskvare, den skal byttes annethvert år, selv om noe "longlife" kjølevæsker skal kunne holde 4-5 år. Blir fort tæringer og lekkasjer/tette kjølere og store utgifter om man sparer på kronene her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...