Jump to content

Nyttige tips og triks til båt og motor


Gabi

Recommended Posts

Jeg hadde septiktank fremme i baugen på gamlebåten. Tilsammen 4 meter slange skulle byttes og disse var tredd igjennom skott i benkene på nivå under vannlinja. Dvs at de alltid stod med septik i, selv etter at tanken var tom. Da disse skulle byttes kjøpte jeg litt 34 mm rundstokk hos trelasthandleren og kappet av 7-8 cm lange biter, som jeg brukte som kork/plugg i begge endene av slangene. Jeg skrudde til med slangeklemmer, og kunne deretter gjøre den kronglete jobben med å dra slangene ut uten å søle en dråpe. Lettelse! :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er vel slike kone trepropper en alltid har ombord i diverse dimensjoner ypperlige til slikt arbeid? Jeg brukte i hvert fall to slike da jeg skulle ha ut septikslangen mellom dass og tank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slike propper får du i en hvilken som helst båtutstyrsbutikk, feks. hos maritim med art.nr. 15462-00

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her en metode til å sjekke om det er sjøvann eller ferskvann som skvalper rundt nede i kjølen.

 

Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt.

Ikke dum metode hvis man har en måler for spesifikk vekt :thumbsup: En annen metode jeg har brukt er å ha litt av vannet oppi et glass og helle oppi noen dråper flytende grønnsåpe. Er det sjøvann blir det en hvitaktig utfelling i bunn i kombinasjon med grønnsåpe, ved ferskvann blandes såpa.

Link to post
Share on other sites

Den metoden med grønnsåpe, er utmerket. Jeg testet det faktisk ut tidligere i dag, men grønnsåpen ble liggende som hvite gele/slimklumper på toppen av vannet. Nå brukte ikke jeg sjøvann, men vanlig vann hvor jeg rørte ut vanlig koksalt. Men resultatet var helt tydelig!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett. Dette var en skrivefeil. Så vidt jeg husker er spv. typisk 1,025, så måler en noe mellom 1,020 til 1,030, burde en være sikker på at det er sjøvann (og ikke en vinmost!). Jeg har selv lekkasje av sjøvann og målte 1,020. Skalaen på Oechlevekten min (som den heter for arbeide med vin) viser da i det hvite felte egenvekter fra 1,000 til 1,120 og i det svarte fra 1,000 til 0,985. Beklager skrivefeil. Hva spesifik vekt på 50/50 frostvæskeblanding er, kanskje den kan brukes til å måle det også?

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjekk tråd! :-)

Plastvinduene i kalesjen begynte i sommer så smått å bli melkehvite, men ble nesten som nye etter en omgang med fille og lampeolje. Tips funnet her på forumet.

 

Vil det funke på min? Er et belegg på alle vinduer med hvitt matt belegg nesten. Umulig å se noe som helst ut.. Ser ut på sidene av frontvinduene bare..

bilde

Tenkte å sy inn nye vinduer i vinter om jeg ikke får vasket dette av.. Vaselinolje funka ikke..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da får du ta båten på land, fylle godt med vann i kjølen og se om det renner ut noe sted?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil det funke på min? Er et belegg på alle vinduer med hvitt matt belegg nesten. Umulig å se noe som helst ut.. Ser ut på sidene av frontvinduene bare.. Tenkte å sy inn nye vinduer i vinter om jeg ikke får vasket dette av.. Vaselinolje funka ikke..

 

Har reddet slike kalsejer flere ganger med vaselin. Smør inn et tykt lag på begge sider, la stå noen minutter, og tørk av. Poler med tørkepapir. Blir nesten som nytt.

Jeg har gjort dette når det har vært varmt, mulig at temperatur spiller inn. Lykke til!

 

Redigert av jonsverre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vil det funke på min? Er et belegg på alle vinduer med hvitt matt belegg nesten. Umulig å se noe som helst ut.. Ser ut på sidene av frontvinduene bare.. Tenkte å sy inn nye vinduer i vinter om jeg ikke får vasket dette av.. Vaselinolje funka ikke..

 

 

 

Har reddet slike kalsejer flere ganger med vaselin. Smør inn et tykt lag på begge sider, la stå noen minutter, og tørk av. Poler med tørkepapir. Blir nesten som nytt.

Jeg har gjort dette når det har vært varmt, mulig at temperatur spiller inn. Lykke til!

 

Vanlig vaselin eller vaselinolje? Har begge deler i båten... Hehe

 

Skal ha kalesjen hjem i vinter så får prøve litt i stua i varmen kanskje..

 

De er glatte og fine på innsiden og grå og matt på utsiden så trengs vel hovedsakelig på utsida.. Får se om det funker..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv lekkasje av sjøvann og målte 1,020. Skalaen på Oechlevekten min (som den heter for arbeide med vin)

 

Lars H.

 

Husk at temperatur spiller stor rolle for en Oechlevekt. De er som regel kalibrert til 20 grader.

 

Hilsen en meget ivrig ølbrygger

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

 

 

Link to post
Share on other sites

...og vi med båter i ferskvann både over og under båten... Hva kommer nedenfra, og hva kommer ovenfra... Hmmmmm....

 

 

(iPad)

 

 

Da får du ta båten på land, fylle godt med vann i kjølen og se om det renner ut noe sted?

ikke gør dette stuntet med trebåt............da kan den lekke enn mer etter, man presser ut all 'dritt' som sitter mellom bordgangene som tetter :smiley:

 

med plast OK, da kan du finne lekken

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I en tidligere tråd skrev jeg at en kunne finne ut hva som lå og skvalpet i kjølsvinet ved å måle egenvekten med en flyter som brukes til å måle sukkerinnhold i vin. Da hadde jeg kun verdier for ferskvann og sjøvann, men nå har jeg også målt hva det er for frostvæske, vanlig blå type.

 

- ferskvann: 1.000

- sjøvann: 1,025

- frostvæske 25%: 1,040

- frostvæske 50%: 1,075 (korrekt blandig for å beskytte motoren)

- frostvæske 75%: 1,095

 

Målingene er for 20oC.

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Ikke dum metode hvis man har en måler for spesifikk vekt :thumbsup: En annen metode jeg har brukt er å ha litt av vannet oppi et glass og helle oppi noen dråper flytende grønnsåpe. Er det sjøvann blir det en hvitaktig utfelling i bunn i kombinasjon med grønnsåpe, ved ferskvann blandes såpa.[/quot

 

Haloo! Har man ikke smaksanser?

Link to post
Share on other sites

Nå begynner vi vel å gjenta oss selv litt? Nå går vel annet hvert innlegg snart på egenvekt eller grønnsåpe. Men det er i hvert fall mye bedre enn å smake på det ekle som ligger og skvalper i bunn av båten! Det som er nede der, smaker i hvert fall ikke jeg på! Men de som vil, kan jo gjerne sile vekk oljefilmen som gjerne finnes over vannet, gjennom barten og mellom tennene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Luftig av diesel for nybegynnere? Jeg har akkurat passert det og har fått erfaring... Gjelder KAMD43P og en bråte andre.

 

Si at du skifter diesel forfilter eller hovedfilter. Så skal du til å lufte. Da gjelder det å skru ut lufteskruen 4 turn først. Så skal du da trykke på fødepumpa til det kommer diesel ut ved lufteskruen og pumpe til det slutter å komme luft i dieselen. Så skal du fortsette å pumpe mens du skrur igjen lufteskruen.

 

Enkelt, ikke sant? Bortsett ifra fa at det kanskje ikke kommer noe særlig diesel uansett hvor mye du pumper? Dette er som følge av at motoren ikke står riktig i forhold til når pumpa "tar".... Det du må gjøre da er å vri om nøkkelen på motoren et kvart sekund eller noe og prøve igjen. Og gjerne gjents en gang eller to til. Da skal det ettethvert klaffe med at motoren står "riktig" i forhold til når fødepumpa "tar". Hvis den står riktig skal det komme ganske bra med diesel for hvert trykk og fødepumpehendelen skal være litt hard å trykke ned. Hvis den er lett å trykke ned og ikke noe kommer-ja da vri om på motoren...

 

Jeg sparte noen hundre trykk ved å vri om på min motor...ikke visste jeg at det var sååååå stor forskjell på når pumpa tok skikkelig og ikke!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte i gang nyoverhalt motor, alt funket. Ojetrykk ok.

Men så ble motoren varm, og oljetrykket falt til null!!!

Jeg trodde at jeg hadde en intern lekkasje som oljen gikk gjennom når den ble tynn og varm. Panikk!

VAr det sprekk i blokka! Hadde jeg montert en pakning fil da jeg skrudde motoren ens oljepumpe på plass igjen etter overhaling?

 

QMI-leverandøren i Mjøndalen mente bestemt at hvis jeg brukte hans Purple ilje så vill den holde seg tykk og løse problemet.

 

Heldigvis fikk jeg råd hos Blommeholm motor: Sjekk ojetrykkgiveren. -Jammen, den virker jo! den viser trykk ved kald motor, så faller trykket når motoren blir varm! Sa jeg.

 

- Kan vær efil likvel sier den hardbarkede motormannen. Oljetrykkføleren er et potensiometer og kan vise feil ved forskjellig trykkmåling.

 

OK. Skjkønner. Potensiometeret kan ha feil ved et annet trykk som kommer når motren blir varm.

 

Etter skifte av oljetrykkgiver: ALT I ORDEN.

 

Bare som tips hvis andre oppelver lignende problemstilling. Det KAN være giveren selv om den viser utslag i begynnelsen. Visste ikke det jeg! ;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...