Møkkalasset Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 (redigert) Jeg hadde septiktank fremme i baugen på gamlebåten. Tilsammen 4 meter slange skulle byttes og disse var tredd igjennom skott i benkene på nivå under vannlinja. Dvs at de alltid stod med septik i, selv etter at tanken var tom. Da disse skulle byttes kjøpte jeg litt 34 mm rundstokk hos trelasthandleren og kappet av 7-8 cm lange biter, som jeg brukte som kork/plugg i begge endene av slangene. Jeg skrudde til med slangeklemmer, og kunne deretter gjøre den kronglete jobben med å dra slangene ut uten å søle en dråpe. Lettelse! Redigert 24.Oktober.2013 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Ellers er vel slike kone trepropper en alltid har ombord i diverse dimensjoner ypperlige til slikt arbeid? Jeg brukte i hvert fall to slike da jeg skulle ha ut septikslangen mellom dass og tank. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Jeg har ikke slike kone trepropper om bord, og jeg har DET MESTE man behøver og ikke behøver. Kjenner "må-ha"-følelsen kommer sigende. Hvor skaffer du slike? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Slike propper får du i en hvilken som helst båtutstyrsbutikk, feks. hos maritim med art.nr. 15462-00 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Her en metode til å sjekke om det er sjøvann eller ferskvann som skvalper rundt nede i kjølen. Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt. Ikke dum metode hvis man har en måler for spesifikk vekt En annen metode jeg har brukt er å ha litt av vannet oppi et glass og helle oppi noen dråper flytende grønnsåpe. Er det sjøvann blir det en hvitaktig utfelling i bunn i kombinasjon med grønnsåpe, ved ferskvann blandes såpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Den metoden med grønnsåpe, er utmerket. Jeg testet det faktisk ut tidligere i dag, men grønnsåpen ble liggende som hvite gele/slimklumper på toppen av vannet. Nå brukte ikke jeg sjøvann, men vanlig vann hvor jeg rørte ut vanlig koksalt. Men resultatet var helt tydelig! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Smart tips! Da skal smaksløkene for fremtiden få slippe å bry seg med den tvilsomme nytelsen av kjølsvinvann med petroleumssmak!... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 . Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt. Ferskvann har egenvekt 1,00 og sjøvann ca. 1,20. Lars H. Liten desimalfeil der, Lars. Du mener nok 1,02 Sg på sjøvann. Me kaller sjøvann sg 1,03 i arbeidsammenheng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 (redigert) Du har helt rett. Dette var en skrivefeil. Så vidt jeg husker er spv. typisk 1,025, så måler en noe mellom 1,020 til 1,030, burde en være sikker på at det er sjøvann (og ikke en vinmost!). Jeg har selv lekkasje av sjøvann og målte 1,020. Skalaen på Oechlevekten min (som den heter for arbeide med vin) viser da i det hvite felte egenvekter fra 1,000 til 1,120 og i det svarte fra 1,000 til 0,985. Beklager skrivefeil. Hva spesifik vekt på 50/50 frostvæskeblanding er, kanskje den kan brukes til å måle det også? Lars H. Redigert 24.Oktober.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Kjekk tråd! :-) Plastvinduene i kalesjen begynte i sommer så smått å bli melkehvite, men ble nesten som nye etter en omgang med fille og lampeolje. Tips funnet her på forumet. Vil det funke på min? Er et belegg på alle vinduer med hvitt matt belegg nesten. Umulig å se noe som helst ut.. Ser ut på sidene av frontvinduene bare.. Tenkte å sy inn nye vinduer i vinter om jeg ikke får vasket dette av.. Vaselinolje funka ikke.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 ...og vi med båter i ferskvann både over og under båten... Hva kommer nedenfra, og hva kommer ovenfra... Hmmmmm.... Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Da får du ta båten på land, fylle godt med vann i kjølen og se om det renner ut noe sted? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
jonsverre Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 (redigert) Vil det funke på min? Er et belegg på alle vinduer med hvitt matt belegg nesten. Umulig å se noe som helst ut.. Ser ut på sidene av frontvinduene bare.. Tenkte å sy inn nye vinduer i vinter om jeg ikke får vasket dette av.. Vaselinolje funka ikke.. Har reddet slike kalsejer flere ganger med vaselin. Smør inn et tykt lag på begge sider, la stå noen minutter, og tørk av. Poler med tørkepapir. Blir nesten som nytt. Jeg har gjort dette når det har vært varmt, mulig at temperatur spiller inn. Lykke til! Redigert 24.Oktober.2013 av jonsverre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Konditorfarge i vannet på utside :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Vil det funke på min? Er et belegg på alle vinduer med hvitt matt belegg nesten. Umulig å se noe som helst ut.. Ser ut på sidene av frontvinduene bare.. Tenkte å sy inn nye vinduer i vinter om jeg ikke får vasket dette av.. Vaselinolje funka ikke.. Har reddet slike kalsejer flere ganger med vaselin. Smør inn et tykt lag på begge sider, la stå noen minutter, og tørk av. Poler med tørkepapir. Blir nesten som nytt. Jeg har gjort dette når det har vært varmt, mulig at temperatur spiller inn. Lykke til! Vanlig vaselin eller vaselinolje? Har begge deler i båten... Hehe Skal ha kalesjen hjem i vinter så får prøve litt i stua i varmen kanskje.. De er glatte og fine på innsiden og grå og matt på utsiden så trengs vel hovedsakelig på utsida.. Får se om det funker.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
oysts Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Jeg har selv lekkasje av sjøvann og målte 1,020. Skalaen på Oechlevekten min (som den heter for arbeide med vin) Lars H. Husk at temperatur spiller stor rolle for en Oechlevekt. De er som regel kalibrert til 20 grader. Hilsen en meget ivrig ølbrygger Sent from my GT-I9295 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Det stemmer det, det står for 20oC på den jeg har. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 ...og vi med båter i ferskvann både over og under båten... Hva kommer nedenfra, og hva kommer ovenfra... Hmmmmm.... (iPad) Da får du ta båten på land, fylle godt med vann i kjølen og se om det renner ut noe sted? ikke gør dette stuntet med trebåt............da kan den lekke enn mer etter, man presser ut all 'dritt' som sitter mellom bordgangene som tetter med plast OK, da kan du finne lekken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) I en tidligere tråd skrev jeg at en kunne finne ut hva som lå og skvalpet i kjølsvinet ved å måle egenvekten med en flyter som brukes til å måle sukkerinnhold i vin. Da hadde jeg kun verdier for ferskvann og sjøvann, men nå har jeg også målt hva det er for frostvæske, vanlig blå type. - ferskvann: 1.000 - sjøvann: 1,025 - frostvæske 25%: 1,040 - frostvæske 50%: 1,075 (korrekt blandig for å beskytte motoren) - frostvæske 75%: 1,095 Målingene er for 20oC. Lars H. Redigert 25.Oktober.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Ikke dum metode hvis man har en måler for spesifikk vekt En annen metode jeg har brukt er å ha litt av vannet oppi et glass og helle oppi noen dråper flytende grønnsåpe. Er det sjøvann blir det en hvitaktig utfelling i bunn i kombinasjon med grønnsåpe, ved ferskvann blandes såpa.[/quot Haloo! Har man ikke smaksanser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Nå begynner vi vel å gjenta oss selv litt? Nå går vel annet hvert innlegg snart på egenvekt eller grønnsåpe. Men det er i hvert fall mye bedre enn å smake på det ekle som ligger og skvalper i bunn av båten! Det som er nede der, smaker i hvert fall ikke jeg på! Men de som vil, kan jo gjerne sile vekk oljefilmen som gjerne finnes over vannet, gjennom barten og mellom tennene. Redigert 25.Oktober.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Men Du har ju utrustningen Lars H... Redigert 25.Oktober.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Fruen har aldri klaget. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Luftig av diesel for nybegynnere? Jeg har akkurat passert det og har fått erfaring... Gjelder KAMD43P og en bråte andre. Si at du skifter diesel forfilter eller hovedfilter. Så skal du til å lufte. Da gjelder det å skru ut lufteskruen 4 turn først. Så skal du da trykke på fødepumpa til det kommer diesel ut ved lufteskruen og pumpe til det slutter å komme luft i dieselen. Så skal du fortsette å pumpe mens du skrur igjen lufteskruen. Enkelt, ikke sant? Bortsett ifra fa at det kanskje ikke kommer noe særlig diesel uansett hvor mye du pumper? Dette er som følge av at motoren ikke står riktig i forhold til når pumpa "tar".... Det du må gjøre da er å vri om nøkkelen på motoren et kvart sekund eller noe og prøve igjen. Og gjerne gjents en gang eller to til. Da skal det ettethvert klaffe med at motoren står "riktig" i forhold til når fødepumpa "tar". Hvis den står riktig skal det komme ganske bra med diesel for hvert trykk og fødepumpehendelen skal være litt hard å trykke ned. Hvis den er lett å trykke ned og ikke noe kommer-ja da vri om på motoren... Jeg sparte noen hundre trykk ved å vri om på min motor...ikke visste jeg at det var sååååå stor forskjell på når pumpa tok skikkelig og ikke! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Jeg kjørte i gang nyoverhalt motor, alt funket. Ojetrykk ok. Men så ble motoren varm, og oljetrykket falt til null!!! Jeg trodde at jeg hadde en intern lekkasje som oljen gikk gjennom når den ble tynn og varm. Panikk! VAr det sprekk i blokka! Hadde jeg montert en pakning fil da jeg skrudde motoren ens oljepumpe på plass igjen etter overhaling? QMI-leverandøren i Mjøndalen mente bestemt at hvis jeg brukte hans Purple ilje så vill den holde seg tykk og løse problemet. Heldigvis fikk jeg råd hos Blommeholm motor: Sjekk ojetrykkgiveren. -Jammen, den virker jo! den viser trykk ved kald motor, så faller trykket når motoren blir varm! Sa jeg. - Kan vær efil likvel sier den hardbarkede motormannen. Oljetrykkføleren er et potensiometer og kan vise feil ved forskjellig trykkmåling. OK. Skjkønner. Potensiometeret kan ha feil ved et annet trykk som kommer når motren blir varm. Etter skifte av oljetrykkgiver: ALT I ORDEN. Bare som tips hvis andre oppelver lignende problemstilling. Det KAN være giveren selv om den viser utslag i begynnelsen. Visste ikke det jeg! ;-) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.