Gabi Svart 31.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 På forrige båt med 225hk Mercury Verado lagde jeg meg ett enkelt opplegg for kjøring på land. Jeg synes det var mye bedre å kunne stikke hele underhuset i en stor balje og så starte på vanlig måte. Bruk av klokker er populært men det er veldig betryggende og fint å kunne kjøre motor som vanlig, for da vet du samtidig at impeller fungerte. Problemet med store motorer er dog at underhuset er lang og høy og får ikke plass i vanlige murerbøtter etc. Men jeg kjøpte 2stk av de største murerbøttene på Europris. Så kappet jeg hull i bunnen på den ene og snudde den og satte den oppå den andre. Imellom hadde jeg lagt en stripe med silikon. Jeg boret hull i kantene med 10cm mellomrom og boltet fast. Dette ble stort nok til at underhuset gikk ned i. Jeg fylte fullt med slangen og startet motoren. Lot så slangen stå i bøtta og kjørte så lenge jeg ønsket. For å tømme den etterhvert så tunge bøtta brukte jeg en kort vannslang og tømte det ved hjelp av hevertmetoden. Prosjektet kostet ca 300kr. Nå bruker jeg den til den lille jollemotoren på 5hk.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) 200 liters plasttønner er rimelige men klokker tar mindre plass http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48798565 her enda billigere http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=52684528 Redigert 1.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gabi Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Løsne bolt til baupropell kan noen ganger være litt knotete, spesielt hvis man må holde igjen på de skarpe bladene med den ene hånda og bruke den andre for å løsne. Da kan det ofte være like enkelt å feste et tau rundt skroget under propelltunnell og føre tau mellom propellene, så snu propellene en halv tørn og så føre tau på nytt igjennom. Feste så tauet. Og vips låses propellen seg selv og man har to hender fri. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Gabi skrev On 31.10.2014 at 18.55: På forrige båt med 225hk Mercury Verado lagde jeg meg ett enkelt opplegg for kjøring på land. Jeg synes det var mye bedre å kunne stikke hele underhuset i en stor balje og så starte på vanlig måte. Bruk av klokker er populært men det er veldig betryggende og fint å kunne kjøre motor som vanlig, for da vet du samtidig at impeller fungerte. Problemet med store motorer er dog at underhuset er lang og høy og får ikke plass i vanlige murerbøtter etc. Nå har kommunen distribuert søplekasser i plast, på hjul. Perfekt for 6 hk i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Gabi skrev for 21 timer siden: Løsne bolt til baupropell kan noen ganger være litt knotete, spesielt hvis man må holde igjen på de skarpe bladene med den ene hånda og bruke den andre for å løsne. Da kan det ofte være like enkelt å feste et tau rundt skroget under propelltunnell og føre tau mellom propellene, så snu propellene en halv tørn og så føre tau på nytt igjennom. Feste så tauet. Og vips låses propellen seg selv og man har to hender fri. Smart. Jeg får av bolten, men zinken sitter bjønn. Noen tricks for å løsne den? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Gabi Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Bare å slå på kantene på den med enden av en skralleforlenger eller hammer etc. Slå rundt hele kanten et par ganger så skal den løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2020 Med 2 D6-motorer som skal ha oljeskift blir det endel bæring av 20l oljekanner. Først 2 stk ned til båten og så 2 stk opp igjen og videre til miljøstasjonen litt lenger bort. Kjøpte meg derfor en kjekk liten tralle for å transportere på. Tar ingen plass omtrent sammenslått og ruller lett. Det var deilig å bare trille kannene bortover... Den er også kjekk å ha når man skal trille bager etc for helgeturer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.