Brumle Startet 19.Mars.2005 Del på Facebook Startet 19.Mars.2005 Har montrert to stasjons rele sett fra Wema etter denne beskrivelsen. Men instrumentene viser alikevel borti staur og vegger når jeg slår de på. Trekker jeg av kablene på giverne på den ene posisjopnen virker den andre greit. Etter det jeg forstår skal releet bryte +12 v til instrumentene og giverne er koblet direkte, minus er koblet direkte utenom releet. Tror ikke det skulle ha noe å si. Ser ut til at jeg må koble ekstra styrestrøms rele på giverkablene for å få dette til, men etter Wema beskrivelsen skal ikke dette vere nødvendig. Noen som har en fornuftig løsning på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Er dette å slippe unna nye givere til instrumentene? Jeg skal begi meg ut på samme opplegg om ikke så lenge, trenger noen instrumenter på taket. Alternativet fra Volvo er å kjøpe nye givere for dual station slik som jeg har skjønt. Dette kan vel et alternativ til dette om du finner en løsning hvis jeg har forstått dette riktig. Du må velge enten det eller det andre instrumentsettet eller hur? Har du utslag på begge stasjoner når instrumentene viser feil, eller kun på en stasjon ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brumle Svart 20.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Har utslag bare på en stasjon men instrumentene viser feil så lenge giverkablene har kontakt på begge stasjoner. Releet bryter kun 12 v på instrumentet. Tenkte å montere styrestrøm rele på giverkablene i tilegg, da må det funke. Men det forundrer meg alikevel at dette ikke fungerer etter beskrivelsen til Wema. Kan forskjellige instrumenter slå forskjellig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 (redigert) Jeg har ingen praktisk erfaring med slike løsninger, men syns denne ser litt merkelig ut. Løsningen innebærer jo at du vil ha inngangskretsene i 2 instrumenter kontinuerlig tilkoplet hver giver. Dette må da stille helt spesielle krav til instrumentene for å virke(?), dvs. for å unngå at inngangskretsen til det passive instrumentet (det som ikke får driftsspenning) "stjeler av" inndataene til det andre. I hvert fall i de tilfeller hvor instrumentet skal gi utslag på bakgrunn av målt strømstyrke (f.eks. temperatur-/tanknivåmåler), må jo inngangsmotstanden i det passive instrumentet spille en rolle. Har du snakket med Wema om hvorvidt løsningen krever en spesiell type instrumenter? Redigert 20.Mars.2005 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Hei! På gamle båten hadde jeg ett rele som jeg slo over når jeg skulle ha instrumentene til å virke på terassen. Ble da følgelig slått av inne. I følge forrige eier som hadde montert det var det eneste mulighet for å få instrumentene til å vise riktig. Hvis instrumentene på begge styreposisjonene var koblet på samtidig ville de vise helt ville signaler. Type rele og koblingsbokser som var brukt. Har jeg ikke peiling på. Men det virket iallefall så da var jeg happy. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enjoy Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Du sier du har latt minus gå direkte, og det er feilen din. Denne må kobles slik det står på tegningen. Det er nemlig minus som kommer tilbake til instrumentet etter en tur om giveren. Men i ditt tilfelle får du en ekstra motstand(det andre instr) i serie med giver, og det blir bare tull. GJØR SOM INSTRUKSEN SIER, SELV OM DET IKKE ER SPESIELT NORSK! ENJOY Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 <{POST_SNAPBACK}> Jeg henter opp dette emnet igjen siden jeg selv skal montere dette i Stauden nå. Ble litt usikker når jeg kikket på koblingsskjemaet som fulgte med... Hvordan virker dette ? Er det strømmen til selve instrumeneten som brytes i henhold til hvilken stasjon som benyttes eller er det giver kablene? Jeg har to motorer og to styreposisjoner, på takterrassen tenker jeg å ha turtellere, vanntemp og oljetrykk i allefall, mulignes også et voltmeter siden jeg har både plass og noen liggende i skuffen. Trenger jeg da to slike tostasjonenheter eller klarer jeg med en ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brumle Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Var litt usikker i begynnelsen på denne koblingen, men nå etter at jeg ha sjøsatt viser det seg at dette fungerte utmerket. Releet bryter plussledningen til instumentet og det fungerer helt greit. Har temp, oljetrykk og turteller på fly. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Du har alle dine instrumenter via dette releet da ? Kan jeg i praksis koble så mange instrmenter jeg vil til denne... Det blir jo kun snakk om turteller, oljetrykk og vanntemp for to motorer, totalt 6 instrument på taket og det samme inne i båten. Jeg lurer på om jeg må eller bør ha to slike relee siden jeg har to motorer som til tider kan bli kjørt enkeltvis eller om jeg klarer meg med ett.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brumle Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 I katalogen til Maritim står det at det kan monteres inntil 10 giverkabler, En eller to motorer skulle vel ikke ha noe og si da releet bare flytter spenningen fra det ene stedet til det andre. Det er ihvertfall en enkel og billig løsning, 434 kr hos Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Feel del mare Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Jeg prøver å få tak i en slik Wema two station boks- vet noen om noen som har en ny eller brukt? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Om du ikke finner en slik two-station boks fra Wema, så kan du enkelt lage en selv for en billig penge: https://baatplassen.no/i/topic/38939-montering-av-wema-rorindikator-med-signal-skifter/ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.