Jump to content

Bøying av eikefiner til spant


1stemann

Recommended Posts

Heisann.

 

Ifbm renovering av tresnekka mi, skal spanter, dekksbjelker og bjelkebærere skiftes ut. Dette skal gjøres ved å laminere eikefiner.

 

Jeg har kjøpt boka "Trebåten", og funnet en god "bruksanvisning" for å gjøre jobben, men:

 

Ifølge denne boka skal jeg bruke 2,8 mm eikefiner. Så kommer utfordringen:

 

Dette produseres (ifølge mine kilder) ikke lenger. Den tynneste eikefineren som Oslo Finer selger (til meg via Monter) er 4,6 mm.

 

Mitt spørsmål er da todelt:
1. Noen som vet om 2,8 mm eikefiner er å få tak i?

2, Klarer jeg å bøye 4,6 mm finer tilstrekkelig (spantene har størst bøy)?



Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er å få tak i. 4,6 kan vel gå hvis ikke bøyen er for skarp. Få tak i en bit og prøv. Alternativ kan du jo stripse opp egene lammeler av f.eks 1,5 mm finer og laminere din egen med epoksy lim. Renoverte en 17 fots båt engang hvor jeg satte inn nye spant av 21 mm eik som jeg steamet, greide bortimot nitti graders bøy på disse. Noen sprakk og måtte tas påny men greide jeg å være snar gikk det helt fint, kluet var å vite hva man skulle gjøre og ha alt man trengte i nærheten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du klarer fint å bøye 4,6 mm fint dersom du steamer eller koker der bøyen skal være, som Jon-Kåre nevner. Problemet er jo at så lenge treverket er vått så får du ikke limet til å sitte.

 

Så det du må gjøre er å lage deg en enkel jigg, steame eller koke fineren der hvor bøyen er for krapp til å bøye uten og presse den inn i jiggen med tvinger å la den tørke der. Et trriks er å overdrive bøyen litt, da den vil slippe bøyen noe når du tar den ut.

Når den er tørr kan du smøre på lim og laminere i ro og mak.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

til steaming kan du bruke et ventilasjonsrør tett røret i en ende, fyll opp med strips, sett i en gryte med vann og kok opp. Som nevnt før her så må du ha jiggen klar når du tar stripsene ut. sett i press og la det kjølne og tørke.

Bødtkere bruker å varme tønnestavene på innsiden når de former eikefat, så du kan og prøve med varmepistol. Varm opp stripsene en og en, mens du klemmer de inn i jiggen. Fordelen da er at stipsene er tørre og du kan derfor lime når matrialet er blitt kaldt. :-) Lykke til! P.S. Eik har sterke kjemiske stoffer i seg, den reagerer derfor med noen limtyper. Det kan resultere i fargeendring på eika, men i værste fall kan limets styrke reduseres.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Med en bordsag med skarpt blad og god føring bør det gå greit å kløve en eikeplank til 2.5-3mm strips. Det er ikke nødvendig med helt glatt overflate før liming med epoxy. Men limet bør ikke være for tyntflytende.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at det kan være vanskelig å få et godt resultat ved liming av eik!

Jeg har rådført meg litt med ekspertisen her i huset, og hun mener rådene til Egilw med å steame, bøye og tørke lamellene og Nils pils med å klyve på snekkersaga er bra. I tillegg anbefaler hun å pensle med helt tynn epoxy først slik at treverket blir mettet med det før du limer med en epoxy som du lager litt tykkere så den fyller ut spaltene.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for at dere øser av deres o-så u-tømmelige kunnskap :-)

 

Det som skal bøyes mest er jo spantene, så her får jeg prøve meg frem med steaming.

 

Dekksbjelkene (skjelettet til dekk forut og akter), samt bjelkebærerne har jo en mye svakere bøy, så her vil jeg prøve å laminere uten å steame.

 

Når jeg først må rigge meg til med steaming, så kan det nok hende at jeg kjøper hele eikebjelker og bøyer hele spantet på gamlemåten.

 

Takk igjen for et fantastisk forum.

Link to post
Share on other sites

Når jeg først må rigge meg til med steaming, så kan det nok hende at jeg kjøper hele eikebjelker og bøyer hele spantet på gamlemåten.

 

Spant ble ikke steamet/bøyd på gamlemåten, de ble vel som regel tilskjært! Dette må ikke sammenblandes med ribber eller lisser, som var tynnere og som ble brukt i lettere båter og evt. mellom spant på litt større båter. De ble ofte steamet og bøyd.

 

Problemet med spant er at du kan risikere at du ikke får styrke nok og dessuten vil/kan et steamet spant slippe noe av bøyen dersom du ikke har noe som holder det sammen. Når du laminerer får du den styrken og formfastheten du trenger....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha foretrukket heltre eik i spantene i stedet for laminert. Råte kan anta merkelige former i laminat, slik at treverket råtner fra innsiden mellom limlagene. Og laminatet vil aldri bli helt vanntett, tross alt skal bordgangene festes i spantene og alt lever litt under gange.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med de to sistnevnte talere. :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Velger du å laminere kan det være en fordel å male spantene på anleggsflaten mot bordene. Gjelder også med heltre spanter. En god og tett maling hindrer at råten sprer seg så lett fra spanter til huden, og motsatt. For eksempel blymønje, om du får tak i det, eller Arcanol for metall er greie malinger til slikt bruk.

 

Ville ikke vært redd for laminerte spanter, så lenge de er laminert på skikkelig måte. Vil du følge forskriften (vedlegg Nordisk Båtstandard) gjelder fenol-resorcinollim, en lim som trenger krever tilnærmet fullkontrakt og riktig fuktighet/varme for å herde skikkelig. Alternativet er epoksylim som ikke krever fullkontakt (men likevel må ha fylt opp hulrommene mellom lamellene med lim). PU-lim egner seg dessverre ikke til laminering av spant, om man ikke har en god jigg å lime i der man får et jevnt og høyt press. PU-lim krever absolutt fullkontakt, derfor vil eventuelt ujevnt press føre til at limen skummer i hulrom og man mister styrke. Står spantet luftig til, er impregnert med en god olje og er malt mot alle andre trekonstruksjoner det ligger an mot skal det svært mye til at det begynner å råtne. Ikke mer risiko enn vokste spant etter min erfaring. Vokste spant har ofte "vannfeller" i skjøtene der fuktighet samles og råte kan oppstå, her er det også oftest endeved som suger til seg fuktighet som en svamp. Man må uansett type spant følge med og impregnere med jevne mellomrom, som med resten av en trebåt.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les her:

 

http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/Bruk+av+West+System+epoxy+p%C3%A5+eik.9UFRDG1g.ips

 

Jeg ville ikke brukt maling men en tyntflytende epoxy på finerplatene (IKKE gapfyllende, men bruk det ved selve lamineringen). M.h.t råteskader så har jo eik meget god motstandsdyktighet mot råte.

Link to post
Share on other sites

Les her:

 

http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/Bruk+av+West+System+epoxy+på+eik.9UFRDG1g.ips

M.h.t råteskader så har jo eik meget god motstandsdyktighet mot råte.

 

Merk det er bare kjærneveden i eik som har god motstand mot råtesopp og treborende insekter. Yteveden har dårlig motstand, så den må skjeres bort!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...