Jump to content

Hvordan få en rusten stålpropell blank igjen?


morgull

Recommended Posts

Har en stålpropell som har mye overflaterust. Har prøvd å pusse den for hånd, men det er en tolmodighetsprøve. Sitter hardt fast.

Vet noen om det finnes noe man kan smøre / spraye på som tar dette på en enkel måte?

 

bilde

Redigert av morgull (see edit history)

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Denne skal funke på vanlig rust https://www.eiker.no/main.aspx?page=articlelist&gid=1602

Men dette er jo rust på "rustfritt" materiale, vet ikke om det blir anderledes.

Uansett kreves det noen liter av stoffet siden propellen må legges i et bad av dette middelet. Men middelet kan jo brukes mange ganger til andre ting.

 

Men autosol og poleringsmaskin burde hjelpe om det kun er lett overflaterust, evt. roterende stålbørste og smergelpapir.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo litt hokus pokus finnes det som nevnt over, men speilblank overflate krever jo litt mere jobb.

Men koster jo en 500-lapp for 3,8 liter, det burde være nok til å ta mesteparten av propellen, evt. bare å snu den eller ta et og et blad i bad :smiley:

 

Denne er også grei, og de har den på bl.a. OBS http://www.Ferro-bet.no/prod_bil.asp#rustfjerner

Den trenger man nødvendigvis ikke bad til, rekker å spraye på noen ganger.

 

Den propellen er det nok lurt å tilte opp av vannet når den ikke er i bruk, og spyle med ferskvann.

 

 

Her litt diskusjon om produktene på baatplassen fra 2011 https://baatplassen.no/i/topic/76227-finnes-det-rustspisende-midler/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

rustfritt er ikke rustfritt i ordets rette forstand. Legeringen inneholder kanksje ikke nok nikkel og krom?

 

Autosol eller annet slipemiddel vil jo få det blankt igjen, men hvor lenge vil det vare?

mener å ha lest at 15-5 er en vanlig legering i stålpropeller , dvs 15% krom, 5% nikkel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for bra tips. Skal prøve noen av de og gi tilbakemelding hvordan det gikk.

 

Litt på sidelinjen.. Propellen er en turbo propell til Yamaha. Sto på min Yamaha 115 2-takt når jeg kjøpte den.

Undervanshuset så helt fint ut på motoren, men propellen så slik ut som på bildet.. Tror derfor ikke at motoren har hatt til vane å bli parkert uten å være tiltet opp.

 

Kan propellen bli sånn over mange år hvis den spinner/kaviterer mye på en båt under pådrag?

Når en propell kaviterer så dannes det vel mye oksygen bobler rundt propellen som igjen gjør at propellen spinner/ruser uten å ta tak. Mye oksygen tilstede gjør at metall i sjø korroderer hyppigere.

Mulig jeg er på blindspor her, men kan det være en årsak til at den har blitt sånn..

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

nå har jeg ikke et godt svar til deg, men jeg veit at faren min gjorde en jobb på snekka si for og få propellen blank og fin igjen. den blei helt strøken, jobben blei gjort for 2 år siden og uten noe arbeid på propellen iår så var propellen fortsatt like strøken, hvis det er ønskelig så skal jeg høre med han neste gang jeg er i nærheten

Link to post
Share on other sites

nå har jeg ikke et godt svar til deg, men jeg veit at faren min gjorde en jobb på snekka si for og få propellen blank og fin igjen. den blei helt strøken, jobben blei gjort for 2 år siden og uten noe arbeid på propellen iår så var propellen fortsatt like strøken, hvis det er ønskelig så skal jeg høre med han neste gang jeg er i nærheten

På snekker er vanligvis propellen av messing/bronse så da ruster den ikke.

 

Og Cola skal drikkes, ikke brukes som rustfjerner.. ikke når Ferro-bet rustfjerner er så mye bedre :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg syns ikke det ser ut som om den propellen bare har lett overflaterust, heller kraftig generell korrosjon med tilløp til gropkorrosjon. Kjemisk fjerning av den rusten hadde jeg hoppet bukk over. Gå heller på med vinkelsliper med lamellskive, deretter fiberskive. Dette får du på BT for en slikk og ingenting. Deretter polerer du med filtskive og voks, evt. autosol for å få bort de siste ripene fra fiberskiva. Til slutt syrebeiser du med Esab syrepasta for rustrfritt, og polerer på nytt for å få den blank.Syrepastaen gjenoppretter et nytt passiviserende oksidskikt som begrenser nytt rustangrep. Men ut fra hvordan den propellen din ser ut tipper jeg at legeringen er for dårlig, så den kommer nok til å ruste igjen.


Cola fungerer som rustfjerner fordi den inneholder sitronsyre og har en PH på ca 3,5. Eddik er bedre men Ferro-bet enda bedre. Vinkelsliper kan ofte være enda bedre enn det igjen...

 

I ditt tilfelle vil du få en overflat som er full av små krater hvis du fjerner rusten kjemisk. Derfor ville jeg gått for sliping isteden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan propellen bli sånn over mange år hvis den spinner/kaviterer mye på en båt under pådrag?

Når en propell kaviterer så dannes det vel mye oksygen bobler rundt propellen som igjen gjør at propellen spinner/ruser uten å ta tak. Mye oksygen tilstede gjør at metall i sjø korroderer hyppigere.

Mulig jeg er på blindspor her, men kan det være en årsak til at den har blitt sånn..

 

kavitasjonstæring er små luftbobler som oppstår - og imploderer , disse vil spise av materialet og lage groper. Mulig det også gjør det lettere for vanlig korrosjon å få tak ?

 

Virkestoffet i Cola er fosforsyre - samme som i ferro-bet rustfjerner. Men ferro-beten virker nok litt fortere...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

bestill ny propell fra USA og slipp mere trøbbel :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bruk en slik sak som Lars K beskriver. Eller så kan du bruke flapdisk: http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-polering-193505/

 

Når det gjelder kjemisk rustfjerning så fungerte denne veldig bra på det jeg skulle ha rustfritt før lakkering. http://biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustfjerner-361823/ Problemet er at den fjerner oksidbelegget på overflaten så det vil ruste veldig mye iløpet de neste timene. Du må lakkere/behandle over med en gang du er ferdig.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

siden det er rustfritt stål så kan det da ikke ruste så mye de første timene ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...