Jump to content

Har noen erfaring med Air Sponge luktfjerner


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ja eg har samme opplevelser som tobixen med ting vi tar heim :yesnod: Lukta er ikkje plagsom når vi er ombord. Men eg tok nylig heim nokre ølbokser som hadde stått i kjølen i "ølerommet" , og når eg skulle ta ein av de to dager etterpå, så kjente eg båtlukt av boksen medan eg drakk. Nesen har jo tett kontakt med boksen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Den lukten som er mest problematisk i båt er kloakklekasje som blir i båten over tid. Den lukten setter seg fast i alt og krever svært drastiske tiltak. En annen kilde er gamle septikslanger som lukten slår igjennom noe som alltid skjer etter noen år. All annen lukt kan fjernes med god rengjøring og har lite å gjøre med luftfuktighet eller andre ting å gjøre. Det kan være verd å merke seg at en kloakklekasje over tid vil være en klar verdinedsettelse av en båt, da den kan bli kostbart å bli av med

Link to post
Share on other sites

 

Men om man stikker hodet ned i gulvluka i ølerømmet i gulvet i byssa, og kikker oppunder gulvet, så er det vanlige trebjelker, i mellom desse er det en slags netting stiftet fast, og så ligger det rockwool.

Hvordan er Rockwool vs Glava hva angår lukt når fuktig? Ene er vel glass, andre stein, så mulig det er helt annerledes? Men Glava lukter ganske sjenerende når den blir stående fuktig over tid. Kanskje Rockwool også gir skjenerende lukt når den er fuktig?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Et gammelt kjerringråd mot røykelukt innomhus etter en saftig fest fra den tiden det ble røykt inne var å sette noen skåler med eddik rundt i huset.

 

Jeg har alltid en flaske med eddik i båten, og i vinterhalvåret når det hender det går en hel måned mellom hvær tur pleier jeg dynke en papirdott som jeg legger en i hvær vaskekum, samt en i motorrommet og en i lasterommet. Får liksom ikke den innestengte lukten, men eddiklukten forsvinner nokså fort når jeg fjerner de når vi skal på tur.

 

Men selvfølgelig er godt renhold viktig, i den grad det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

All annen lukt kan fjernes med god rengjøring og har lite å gjøre med luftfuktighet eller andre ting å gjøre.

Jeg har heldigvis ikke erfaring med kloakklekkasjer, men du ... all annen lukt lar seg ikke enkelt fjerne med god rengjøring. Mugglukt og diesellukt setter seg også, og mugg/råte-lukt har veldig mye med luftfuktighet å gjøre. Jeg har hatt erfaring med dieselsøl som trakk inn i gulvbelegg (kork!) på den første båten min, jeg måtte selvfølgelig fjerne gulvbelegget, men jeg var jo alt for treg på å få ut fingeren så diesellukta rakk å sette seg skikkelig godt i puter, isolasjon, etc. Nei, da hjelper det ikke med bare "god rengjøring". Hva som er mest intenst av dieselstank og kloakkstank vil jeg ikke diskutere, men problemstillingen med at det setter seg fast og er vanskelig å få vekk er likt for begge.

Link to post
Share on other sites

Skal dere fjerne muggsopp så er det klor som gjelder. 50/50 klor og vann i en dusjekanne + børste. Viktig å tørke godt etter vask da muggsoppen selvfølgelig kommer tilbake ved mye fukt.

Ved lufttørking fjernes ikke sporene eller det organske materialet den trenger for å leve og muggsoppen blomstrer opp veldig lett. Ved klorvask blir den borte og har vanskeligere med å feste seg igjen. Fukt + varme + organisk materiale = Muggsopp !

 

Samme prinsipp på fugene på badet(både sement og elastiske). WC-duck(viktig at det er den typen med klor) er også fin da den er mer tyktflytende og kan stå å virke en stund, men den er ikke så konsentrert som den du blander opp selv.

 

http://www.youtube.com/watch?v=KnlbpYLkUC8&feature=player_detailpage

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er Rockwool vs Glava hva angår lukt når fuktig? Ene er vel glass, andre stein, så mulig det er helt annerledes? Men Glava lukter ganske sjenerende når den blir stående fuktig over tid. Kanskje Rockwool også gir skjenerende lukt når den er fuktig?

Jeg har personlige erfaringer med glava (... eller var det rockwool?) som har blitt våt ifbm vannlekkasjer og som har blitt stående våt over lengre tid. Jeg kan ikke huske at det ble noe lukt.

 

Jeg synser selvfølgelig mest nå, men ...

 

Hverken rockwool'en eller glava'en i seg selv vil begynne å lukte dersom den blir våt. Dette er i all hovedsak inorganisk materiale som hverken kan brenne eller mugne. Derimot tror jeg begge materialene kan ta opp store mengder lukt fra omgivelsene, lagre lukta i flere år, og gradvis gi slipp på luktemolekylene. Det er ikke forskjellen på glava og rockwool der.

 

(man kan få planter til å vokse i slik isolasjon - men jeg tror ikke isolasjonen bidrar til annet enn struktur, jeg tror ikke plantene tar opp noe næring fra isolasjonen)

Link to post
Share on other sites

Hvordan er Rockwool vs Glava hva angår lukt når fuktig? Ene er vel glass, andre stein, så mulig det er helt annerledes?

Rockwool trekker ikke til seg vann. Det gjør Glava. Der er forskjellen. (Ihvertfall var det sånn for noen år siden. Om det er gjort endringer der nå, vet jeg ikke.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...