Biam1 Startet 28.August.2013 Del på Facebook Startet 28.August.2013 Hei dere, håper noen kan svare på dette :) Jeg er for tiden på jakt etter ny båt. Valget er falt på Polar 770 og Yanmar motor. Har prøvekjørt en med 66HK Yanmar (ca 3000 timer) og har noen spørsmål rundt "kjøle systemet". Instrumentet for motortemp viste nesten ikke utslag (selv etter 1/2t på 3000 omdr) så viste måler bare 40-50 grader. Jeg åpnet lokket på varmeveksler og tok sjansen på å stikke fingern oppi. Var samme temp der (kanskje 40 grader). Instrumentet viste litt utslag så er nok ikke det som er ødelagt. Kan dette indikere at det er termostaten som er defekt? Selger hadde bare hatt båten en sesong og han hadde bare slått seg til ro med at instrumentet viste feil (var ikke varmtvannns bereder på denne, så kunne ikke merke det på det heller..). Selger ville tilkalle en mekaniker og få sjekket opp i dette før salg. Hva tror dere? Er det trygt å kjøpe denne om termostat byttes, og det da fungerer? Eller kan man risikere mange ettervirkninger av at motoren er blitt "kaldt kjørt" over lenger tid? Forøvrig: Fin gange, oppnådde riktig turtall, normal eksos. Turbo og oljekjøler var byttet for 3-4 år siden.. fin motor! mvhWester / Forhåpentligvis snart Polar ;) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Be selger om en ny prøvetur med ny termostat. 40-50 gr er lavt. Sjekk også tempen på fullfart. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Det kan også teoretisk hende at sjøvann kommer inn i ferskvannskretsen ved defekt varmeveksler, dette bør sjekkes! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Ferskvannet har normalt høyere trykk enn sjøvannet så denne muligheten er liten. Uansett skal termostaten regulere tempen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Sjekk om termostaten er riktig montert. Hadde samme problemet med Mariell. Der viste det seg at Termostat(ene) var feilmontert slik at det var freeflow av saltvann. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
rogeri Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Ferskvannet vil aldri oppnå noe høyere trykk hvis lekkasjen mellom sjøvann og ferskvannskretsen er stor nok, Hanto1! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 at Termostat(ene) var feilmontert slik at det var freeflow av saltvann. Saltvann ? Neppe. Du har nok ikke noen termostat på saltvannssiden. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Jeg hadde samme problem med min. Båthuset i Arendal vegret å selge meg ny termostat, da de mente det sjelden var problemer med disse. Han ba meg koke den gamle i ei gryte og følge med på når tid den åpnet. Jeg insisterte på at den var nødt til å stå åpen hele tiden, og fikk derfor aller nådigst lov å kjøpe en ny termostat. (Mener den var ganske dyr.) 5 minutters skrujobb og så var den byttet. Deretter gikk tempen opp til normalt nivå. (Ca 80 grader). Så mitt råd er, bytt termostaten hvis alt annet ser normalt ut. (Selvsagt på ferskvannssløyfa) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 28.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2013 "Møkkalasset" Takk for tipset. Jeg håper det er termostaten. Selger skulle få en til å se på det :) Hadde du kjørt lenge med "full åpning" / lav temp? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Ja, hadde nok kjørt en stund uten å legge merke til det, men har kjørt 3 sesonger og maaaaange timer etterpå, uten symptomer på skade. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 (redigert) Saltvann ? Neppe. Du har nok ikke noen termostat på saltvannssiden. Selvfølgelig ikke, en liten kortsluttning. Men åkke som, termostatene var montert feil slik at de ikke stengte som de skulle. Redigert 28.August.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
jerognal Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Å ha kjørt lenge med for lav temperatur kan ha ført til unormalt stor slitasje på motoren til opplysning... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Starter motoren lett og ingen røyk, hadde jeg ikke bekymret meg nevneverdig for at motoren har vært kjørt noen timer med lav temp. Mange yanmarmotorer har generell lav temp og går alikevel 10000 t. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 (redigert) Hadde nok være mer bekymret for om temperaturen var for høy enn for lav... Svært mange saltvannskjørte maskiner går på temperatur som er langt under 60 grader og de går nå mange timer de også.,.. er stort sett rusten som tar knekken på de og ikke lav temperatur.. Det er heller ikke uvanlig at en fjerner termostaten om en sliter med varmgang på motoren eller borer hull i termostaten.. Redigert 29.August.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Møkkalasset Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 En ting kan jeg ihvertfall påstå ut fra erfaring: Man kan tydelig merke redusert dieselforbruk når motoren har riktig arbeidstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.