Jump to content

Yanmar-66 blir ikke varm (40-50 grader)


Wester

Recommended Posts

Hei dere, håper noen kan svare på dette :)

 

Jeg er for tiden på jakt etter ny båt. Valget er falt på Polar 770 og Yanmar motor. Har prøvekjørt en med 66HK Yanmar (ca 3000 timer) og har noen spørsmål rundt "kjøle systemet". Instrumentet for motortemp viste nesten ikke utslag (selv etter 1/2t på 3000 omdr) så viste måler bare 40-50 grader. Jeg åpnet lokket på varmeveksler og tok sjansen på å stikke fingern oppi. Var samme temp der (kanskje 40 grader). Instrumentet viste litt utslag så er nok ikke det som er ødelagt. Kan dette indikere at det er termostaten som er defekt?

 

Selger hadde bare hatt båten en sesong og han hadde bare slått seg til ro med at instrumentet viste feil (var ikke varmtvannns bereder på denne, så kunne ikke merke det på det heller..). Selger ville tilkalle en mekaniker og få sjekket opp i dette før salg. Hva tror dere? Er det trygt å kjøpe denne om termostat byttes, og det da fungerer? Eller kan man risikere mange ettervirkninger av at motoren er blitt "kaldt kjørt" over lenger tid?

 

Forøvrig: Fin gange, oppnådde riktig turtall, normal eksos. Turbo og oljekjøler var byttet for 3-4 år siden.. fin motor!

 

 

mvh
Wester / Forhåpentligvis snart Polar ;)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med min. Båthuset i Arendal vegret å selge meg ny termostat, da de mente det sjelden var problemer med disse. Han ba meg koke den gamle i ei gryte og følge med på når tid den åpnet. Jeg insisterte på at den var nødt til å stå åpen hele tiden, og fikk derfor aller nådigst lov å kjøpe en ny termostat. (Mener den var ganske dyr.) 5 minutters skrujobb og så var den byttet. Deretter gikk tempen opp til normalt nivå. (Ca 80 grader). Så mitt råd er, bytt termostaten hvis alt annet ser normalt ut. (Selvsagt på ferskvannssløyfa)

Link to post
Share on other sites

Saltvann ? Neppe.

Du har nok ikke noen termostat på saltvannssiden.

Selvfølgelig ikke, en liten kortsluttning. :blush::lipseal::pray:

Men åkke som, termostatene var montert feil slik at de ikke stengte som de skulle.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde nok være mer bekymret for om temperaturen var for høy enn for lav... Svært mange saltvannskjørte maskiner går på temperatur som er langt under 60 grader og de går nå mange timer de også.,.. er stort sett rusten som tar knekken på de og ikke lav temperatur..

 

Det er heller ikke uvanlig at en fjerner termostaten om en sliter med varmgang på motoren eller borer hull i termostaten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...